Honlapunkat vírusfertőzés érte, elhárítás folyamatban!

Egy törött DJI Mavic Pro drón javítása

Vásároltunk egy Mavic Pro drónt kvadkoptert. Röptettük, lezuhantunk, összetört, de meg is javítottuk! Indul az APPSolute drónszerviz!

Évek óta kacérkodtunk a gondolattal, hogy elmélyedünk a drónok lelkivilágában, mind a használatuk, mind a szervizük, javításuk tekintetében. 2016 végére ez a gondolat előbb szilárd elhatározássá, majd néhány héttel később cselekedetté érett, és megvásároltuk első kvadkopterünket, egy DJI Phantom 4 drónt. Azért döntöttünk a DJI márka mellett, mert ez a cég sorra mutatja be az innovatívabbnál innovatívabb megoldásokat a piacon, és fényévekkel a konkurenseik előtt járnak, ami minden felhasználó előnyére válik.

Amíg új drónunk kipróbáláshoz kerestük és vártuk a megfelelő alkalmat, a DJI bemutatta legújabb és számunkra leglenyűgözőbb termékét, a Mavic Pro drónt, egy sor újdonsággal. Egyből tudtuk, hogy ez kell nekünk, így végül a Phantom 4-ünket becseréltük egy Mavic Pro-ra, amelyet több hónapnyi várakozást követően 2016 karácsonyára meg is kaptunk. A várakozással nem volt baj, hiszen mire megérkezett, szinte már minden videót megnéztünk a használatáról; elemzéseket, kritikákat, beállítási segédleteket olvasgattunk. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy nem lehet eleget tanulni a témában.

Mavic Pro vs Phantom 4

Nem tervezzük minden részletre kiterjedően bemutatni a Mavic Pro képességeit és funkcióit, de leírnám azokat a tulajdonságait, amelyek miatt nem sajnáltuk a vadiúj Phantom 4-et lecserélni és várni két hónapot a Mavic Pro-ra.

Először is a méret: a Phantom 4 leszedett légcsavarokkal is körülbelül hatszor akkora helyet foglal, mint a Mavic Pro összehajtott (nem leszedett) propellerekkel, összecsukott vázzal. Sokat kerékpározunk a budai hegyekben, ahol kedvező helyek adódnak a drónunk reptetésére, de szemben a Mavic Pro-val, a Phantom 4-et esélytelen biciklivel szállítani, (nem beszélve a tartozékok extra helyigényéről, ami a Phantom 4-hez képest szintén jóval kedvezőbb a Mavic esetében). A méretből adódik egy tekintélyes súlykülönbség is, a Mavic körülbelül feleannyit nyom, mint a Phantom 4.

Mavic Pro

Mavic Pro – összecsukható, kamerás kvadkopter

Ezen kívül nagyon szimpatikus volt számunkra a távirányítók közötti különbség: a Phantom 4 távirányítója elég nagy, a Mavic-é kicsi, kézreálló és összecsukható. A Mavic távirányítójába egyszerűen úgy beleilleszthető a kamera képét közvetítő és a drónt vezérlő iPhone, mintha az a távirányító részét képezné. Ha nem lenne nálunk a DJI GO app-ot futtató eszközünk, akkor is fel tud szállni a drónunk csak a távirányító segítségével, bár ilyenkor célszerű a közelben maradni vele, hiszen nem látjuk a közvetített képet, és beállítási lehetőségeink sincsenek.

Nem volt számunkra kiemelten fontos szempont a drón által készített videó minősége, de örülünk, hogy a Mavic Pro képminősége nem marad el a Phantom 4 által készített képekétől.

Légikatasztrófa a MOM Parknál, 3 méter magasságban!

Az első pár alkalommal félelemmel vegyes izgalommal próbáltuk ki új szerzeményünket, és a következő tapasztalatokat szereztük. Az első tanulság, hogy ha valami baj van a reptetés közben, nem lehet egyszerűen megállni a drónnal, mindig előre kell készülni egy “B tervvel” is a váratlan eseményekre. A másik fontos tapasztalatunk, hogy drónt reptetni, amíg nem vagyunk profi pilóták, csakis nyílt terepen szabad, lehetőleg úgy, hogy legyen rálátásunk a repülőnkre. A fás, ligetes területeket azonnal felejtsük el, mert ilyen terepen nagyon könnyen baja eshet a gépünknek! Sajnos ezt mi saját példánkból tudjuk – reméljük, azzal, hogy ezt leírjuk, másnak nem kevés tanulópénzt spórolunk meg. Velünk ugyanis a következő történet esett meg:

Körülbelül a második-harmadik repülésünk alkalmával a MOM melletti Gesztenyés parkban indítottuk útjára a drónunkat, a kezdeti szokásos óvatossággal ismerkedtünk az irányításával, készítettünk pár próbafelvételt, a földtől 1 méteres magasságban repülve kerülgettük a fákat, nehogy valami baj történjen, még ha le is zuhanna a drón.

Ismerkedtünk a Mavic Pro ütközéselkerülő-rendszerével is. Elöl és alul kamerák és távolságmérő szenzorok vannak a gépen, amelyek megállítják a gépet repülés közben, ha az akadályt észlel. Fontos tudni azonban, hogy hátrafelé, oldalra és felfelé nem “lát” a Mavic Pro, így ezekben az irányokban közlekedve, könnyen ütközhetünk, ha nem vagyunk résen.

A lezuhant és összetörött drónunk így festett…

A mi Mavic Pro-nk tőlünk pár méterre, a szemünk láttára tört össze tapasztalatlanságunk okán. Mi történt? Szerettük volna kipróbálni, mi történik, ha az akku lemerül az automatikus hazatérést elindító szintre. Ez egy biztonsági funkció, úgy működik, hogy a drón nyomon követi, hogy milyen távolságra van a kiindulási pontjától és figyeli, hogy hogyan áll az akku töltöttségi szintje. Ezek alapján a drón kiszámolja, hogy mennyi energiára van még szüksége a biztonságos hazatéréshez. Amikor az akku töltöttségi szintje eléri a hazatérési szintet, a drón magától (rövid visszaszámolást követően) hazaindul. Ezt alapesetben úgy teszi, hogy felemelkedik egy előre beállított, biztonságosnak vélt repülési magasságba, visszatér a kiindulási pontja fölé, majd leereszkedik. Ezek közül nálunk az első lépésnél adódott a probléma: a drón éppen egy fa alatt volt, amikor fel szeretett volna szállni 30 méter magasságba. Pár méter emelkedés után megakadt és belegabalyodott a fa lombkoronájába, majd onnan lezuhant. A becsapódást úgy próbáltuk enyhíteni, hogy a drónt lábbal vettük le, mint egy focilabdát, de ez sajnos nem segített: a kamera gimbalostul leszakadt a vázról. Szegény drón a földön fejjel lefelé még röpködni próbált. Végül sikerül leállítani, hogy azután megrökönyödötten megszemlélhessük a katasztrófa eredményét. A kameramodult kb. 10 percig kerestük a hóban és végül a dróntól jópár méterre találtuk meg, szakadt kábellel. Nem esett ugyan nagyot drónunk, viszont azt sajnos nagyon szerencsétlenül.

DJI Drón szerviz – ahogy indultunk

Utólag már egyértelműen az a véleményünk, hogy felelőtlenség volt a drónunkat ligetes területen, komolyabb tapasztalatok nélkül kipróbálni, nem ismerve annak intelligens funkcióit és automatikus reakcióit. A hazatérési funkciót is könnyen megállíthattuk volna egy gombnyomással, megelőzve ezzel a bajt, ha jobban ismerjük a drón kezelését.

Szóval, ha már ilyen jól elintéztük magunknak a drónszerviz elindítását, és saját magunknak lettünk ügyfelei, meg kellett oldani a szakszerű és precíz javítást. Átnéztük hát a gépet, mi sérült, mit kell javítani, cserélni.

A drónunk gimbalja a tartólapjával együtt kiszakadt a vázból, ami miatt több alkatrészt is cserélni kellett. A gimbal a kamera három tengely körüli elsimított mozgatását és rezgések kiegyenlítését végzi. A gimbal-egységbe két kábel vezet: egy a kamera képtovábbításáért felel, a másik pedig a gimbal motorjaihoz fut. Mondanunk sem kell, mindkettő elszakadt. Maga a gimbal is egy rezgést csökkentő gumi felfüggesztésre akasztott fém lapra szerelve lóg a Mavic Pro orrából. Sajnos a fém lap öntött alumínium, nem pedig hajlított, ezért sokkal ridegebb, könnyen törik – nekünk is eltört ez az alkatrészünk. További szembetűnő sérülés volt néhány propellerünk megrongálódása, de szerencsére azok könnyen pótolhatók. A drónunk felső műanyagborítása is megsérült kicsit, de az már csak esztétikai jellegű és könnyen javítható probléma.

Érdekesség, hogy a balesetet követően egy alapvető tisztítás után drónunkat gond nélkül (és kamera nélkül…) tudtuk reptetni, és csak a szoftver jelezte, hogy nem találja a kamerát, ami miatt ugye képet sem tudott közvetíteni.

Ahogyan az lenni szokott amikor új készülék javításába kezdünk, először is fel kellett kutatni a megfelelő, gyári alkatrészforrásokat. A Mavic Pro még annyira új a piacon (és most, a cikk írásakor még mindig az!), hogy nemhogy alkatrészt, de még komplett drónszettet is csak többhónapos várakozás után sikerült beszerezni. Az, hogy hozzánk már 2016-ban megérkezett egy Mavic Pro, csodaszámba megy, hiszen a DJI még most, 2017 februárjában is nehezen szállítja ezeket a modelleket.

Hiába mozgattuk meg külföldi kapcsolatainkat is, amelyek már évek óta megbízható, gyári alkatrészekkel látnak el bennünket, sajnos sokáig nem tudtunk megfelelő alkatrészeket szerezni a sérült drónunk helyreállításához. Körülbelül egy hónap telt el, mire a szükséges két kábelt és az új burkolatot végre-valahára kézhez kaptuk.

Új boltunk megnyitása kapcsán (ez még titok!) nagyon sok teendőnk akadt, így csak egy kis lopott időben, éjszakai nyugalomban tudtunk nekikezdeni a drónunk megjavításának. Az alapos külső, majd belső tisztítást követően az Apple termékeknél is megszokott aprólékossággal szereltük szét a drónunkat, majd beépítettük az új alkatrészeket, és jelentjük: teljes sikerrel jártunk! Mavic Pro drónunk ismét repül, hibátlanul üzemel a gimbal és a kamera is.

Szervizes tapasztalataink

A Mavic Pro felépítése logikus, szétszedni azonban nem volt egyszerű. E készülék esetében egy bepattanó füles műanyag kötés tart egybe sok alkatrészt, ezért óvatosan kell szétszedni, nem szabad semmit sem erőltetni. Szerencsére ezeket a megoldásokat már jópár Apple termékből ismerjük, így a rutinunkra is tudtunk alapozni.

Figyelni kell arra is, hogy a legtöbb csavar a gépben a műanyag házba csavarva rögzíti az alkatrészeket, ezért nem szabad túlzottan meghúzni egyiket sem, nehogy megrepedjen a menet.

Tetszett, hogy egy-egy alkatrész rögzítéséhez ugyanolyan csavarokat használt a gyártó, és egymástól is könnyen elkülöníthetőek voltak a különböző alkatrészekhez használt csavarcsoportok. A drón összeépítéséhez mindössze 8-10 féle csavart használtak, ami egy Apple géphez képest számunkra nagy könnyebbséget jelentett. (Egy iPhone körülbelül 25-30 féle csavarral van összeszerelve, és bizonyos alkatrészek rögzítéséhez gyakran több különböző típusú csavar szükséges egyszerre.)

A Mavic Proban is felfedeztünk nedvességjelző indikátorokat. Ezek a gép belsejében több helyen is megtalálhatóak a gyártó logójával ellátva. Az indikátorok pirosra színeződnek, ha nedvesség éri a drónt.

Hova tovább?

Nagyon tetszett az új feladatunk, biztosan elmélyülünk majd a drónjavítás és építés rejtelmeiben, és reméljük, hogy az Apple termékek szervize mellett a DJI termékeinek is méltó és megbízható szervizévé válunk a drónpilóták egyre népesebb számú közösségének megelégedésére! Természetesen nem csak szervizzel fogunk foglalkozni, hanem DJI termékek értékesítésével is, részben ezért is költözünk egy nagyobb, szebb boltba a szomszédunkban – hamarosan!


Értesítsünk az új cikkekről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

5 hozzászólás

  1. Perényi Krisztián on

    Sziasztok!
    Nekem is van egy mavic pro-m amivel egy épületnek ütköztem és kb 7méter magasságból lezuhant.
    A gimbal kiszakadt a helyéről a bal hátsó kar lötyög egy kicsit és néhány műanyag burkolat elreped.
    Érdeklődnék, hogy meg tudnátok-e javitani?

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.