webshop menü
#drón #útmutató

DJI Spark – Utazás

Sokak számára a drónvásárlás egyik nyomós oka az utazások és kalandok megörökítése egy másik szögből, de gondolom senki nem akar törvénykönyveket és szabályozásokat bújni napestig, így ez a cikk azoknak kíván segítséget nyújtani, akik utazásra készülnek drónjaikkal.

Ahogy cikksorozatunk eddigi részei, ez is a Sparkra fog alapulni, de azok is mindenképp olvassanak tovább, akik más drónokkal repülnek, hisz ezek olyan információk, amik szinte minden esetben hasznosak.

Ha az elejéről szeretnéd kezdeni cikksorozatunkat, kattints ide!

Hogyan szállítsam?

Ha megtehetjük, keressünk egy kemény dobozt, amibe beleillik a drón és kiegészítői. Ilyet mellékel a DJI a saját termékeihez. Ne felejtsük el, hogy más kontinensekre utazás esetén (illetve az Egyesült Királyságban) mindenképp vigyünk magunkkal átalakítót a töltőinkhez, bár a Spark esetében ez elhanyagolható, ugyanis tudjuk microUSB-n keresztül is tölteni.

A doboz a termékkel jár

A doboz a termékkel jár

Ha utazásunk tartalmaz repülőutat, a biztonsági ellenőrzés előtt érdemes szólni, hogy van egy drón a hátizsákunkban. Nagy eséllyel legyinteni fognak, és továbbengedik, viszont érdemes a biztos utat választani. A pótakkumulátorokat szintén a kézipoggyászba tegyük, és ugyan a legtöbbször rá van írva, de írjuk ki külön a kapacitásukat, ugyanis a repülőgépekre korlátozott mennyiségben szabad felvinni lítium-ionos akkumulátorokat. Néhány reptér sainos ezt máshogy kezeli, ilyen Ferihegy is, ahol kötelező a feladott poggyászba rakni drónunkat.

Megérkeztem, van bármi különbség aközött, hogy hogyan repülhetek otthon és itt?

Kontinenstől függő, de a jelenlegi EU-szabályozások miatt kettő beépített profil van a Sparkon. Ezek között mi nem tudunk váltani, hanem két adatból (a drón beépített GPS modulja és a mobil készülék cellainformációi) szűri le a DJI Go 4, hogy pontosan hol is vagyunk. Nincs kétféle modell a drónból.

Az óceánon túl tehát a drón átvált CE-ből FCC módba, és így a hatótáv 500 méterről 2km-ra nő, ugyanis a távirányító és a drón erőleadási képességei megnőnek.

Ez elsőre jónak tűnhet, de emlékezzünk – a szabályozásoknak vannak okai. 500m-n túl a Spark már ahhoz is kicsi, hogy távcső nélkül rendesen lássuk, és mindenki számára ajánlom az én alapszabályom – csak odáig reptessük drónunkat, amíg még látjuk!

S ha már az Egyesült Államok…

Ahhoz képest, hogy sokszor a szabadság földjeként említik, sokmindenben sokkal szabályozottabb az Egyesült Államok, mint Európa. Az FAA (Szövetségi Repülési Ügynökség) a drónpilótákban kellemetlen szájízt előidéző 107-es dokumentumának pár fontosabb elemét kiemelnénk, de ennek teljes verzióját itt lehet elolvasni.

  • Kötelező folyamatos rálátással rendelkezni a drónra bármiféle segédeszköz (kivéve szemüveg vagy kontaktlencse) nélkül
  • Nem repülhetünk
  • – emberek felett, akik nem vesznek részt a repülésünkben
  • – fedett építmény alatt
  • Csak nappal repülhetünk, vagy 30 perccel napfekelte előtt vagy 30 perccel naplemente után
  • A talajszint felett 122 méter a maximum magasság, ahova repülhetünk
  • Egyszerre több drónt nem reptethetünk

Az sem mindegy, hogy hol repülünk. A DJI Go alkalmazásból meg tudjuk nyitni azt a térképet, amin megnézhetjük, hol nem szabad repülnünk, ez alapján érdemes tájékozódni.

Mi a helyzet Európában?

Általános szabályok itt is vannak. A repterek 5km-es körzetében tilos repülni, természetvédelmi területek szintén tiltottak, mint ahogy általában a nemzeti hadseregek területei is. Óvakodjunk továbbá a nagyobb embercsoportoktól is, felettük ne repüljünk. Folyamatosan legyen aktív rálátásunk drónunkra, és 500m-nél távolabbra ne reptessük, bár ezt a Spark belső rendszere sem fogja engedni. Ha szeretnénk egy olyan eszközt használni, mint például a DJI Goggles, akkor legyen velünk egy másodpilóta, aki látja folyamatosan a drónt. Kész anyagainkat feltölthetjük az internetre, de pénzt keresni belőlük tilos, mert az már nem sport vagy hobbitevékenység. Ebbe beleszámít az is, ha YouTube-ra töltjük fel anyagainkat, és bekapcsolva hagyjuk a monetizációs beállításokat. A városokat sem ajánljuk, továbbá.

Pár itthon is népszerűbb utazási célország különlegesebb szabályait itt olvashatjátok.

Horvátország

Horvátország azon ritka országok egyike, ahol jogosítvány nélkül nem repülhetünk, városoktól, embercsoportoktól 150m-re kell lennünk legalább. Egy amerikai turista Splitről csinált egy videót, ami hatalmas népszerűségnek örvendett, amíg a horvát kormány le nem töröltette azt, mivel nem rendelkezett engedéllyel, hogy feltöltse az említett videót, és ebből nyeresége legyen.

Olaszország

A fenti szabályokon kívül egy különlegesség van Olaszországban, amivel máshol nem találkoztam – nem repülhetünk tengerpartok és strandok felett június 15 és szeptember 15 között. Fokozottan igaz az a szabály, hogy városok felett tilos. Igen, Velence lenyűgözően szép felülről, de a Szent Márk székesegyházba ütközni, majd rázuhanni a turisták fejére kevésbé szép.

Németország

100 méternél magasabbra Németországban se reptessük a drónunkat, de ezen kívül csak a fent olvasható, általános szabályokhoz kell alkalmazkodnunk.

Franciaország

A franciáknak külön szabályzata van, illetve egy webes térképük a saját zónáikról, ahol különböző magasságok vannak meghatározva, amik fölé nem szabad repülnünk. Ezek a zónák ezen a térképen megtalálhatók, jelmagyarázat pedig egy kicsivel lentebb található. Nem szabad továbbá a felvett képeinken lévő személyek engedélye nélkül feltölteni anyagainkat. 150m a maximum magasság, ahova mehetünk, illetve a repülőterektől 10km-es távolságot kell tartanunk drónunkkal.

Spanyolország

Spanyolország a drónozás fellegvára volt 2015 előtt, mivel nem volt igazán szabályozás, így lenyűgöző videókat készíthettünk stadionokról, városokról, bármiről. Azóta viszont szigorú törvények szabályozzák a drónhasználatot. Jogosítvány kell ide is, 18 évesnek kell lennünk, illetve vigyáznunk kell, hogy ne repüljünk se túl alacsonyan, se túl magasan. A spanyoloknak amúgy jól megy a drónszabályozás, az új szabályok bevezetése óta kétmillió eurót szedtek be csak büntetések formájában. Azt, hogy mit jelent a túl alacsony és túl magas, mi sem találtuk meg, csak annyit, hogy emberi életet ne veszélyeztessen, és ne repüljön olyan magasan, hogy támadó szándékot sugalljunk vele.

Görögország

A görögök szabályozása sokkal kevésbé szigorú, mint a spanyoloké, ugyanis itt nincsenek igazán külön szabályok az általános, fent is olvashatókon kívül. 120 méternél magasabbra viszont itt se merészkedjünk, és itt is maximum 500 méterre szabad eltávolodnunk.

Ausztria

A legszigorúbb mind közül, közelrepülni magánterületekhez és felvenni tilos, ezt az osztrákok egy negyedmillió eurós büntetéssel, vagy négyhónapos szabadságvesztéssel “hálálják” meg. 150 méternél magasabbra, 500m-nél távolabbra itt sem szabad repülni, felvenni és publikálni képanyagunkat pedig szintén tilos, bár ezekért “csak” 22 000 eurót kell kifizetnünk. Csak ritkán lakott területeken engedélyezett a repülés.

Ennyi? Egy kemény doboz, odafigyelés és mehetek is?

Elviekben igen, de tapasztalat nélkül semmiképp sem ajánljuk a külföldön repülést, illetve a DJI Care megvétele is erősen ajánlott. Ezen kívül viszont hajrá!

Ha érdekel a DJI Care, vagy esetleg a precízebb kameramozgatás a DJI Spark-kal, elolvashatod cikksorozatunk következő részét, amiben ezekkel a témákkal fogunk foglalkozni.

Az APPSolute nem vállal felelősséget az óvatlan repülésből eredendő káresetekért. Fent irányelvek olvashatóak, amik semmiképp sem egyenlőek hivatalos jogértelmezéssel.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

3 hozzászólás

  1. Simon Tibor on

    „Ha utazásunk tartalmaz repülőutat, a biztonsági ellenőrzés előtt érdemes szólni, hogy van egy drón a
    hátizsákunkban. Nagy eséllyel legyinteni fognak, és továbbengedik”
    Szeptember 13-án indultunk repülővel Portugáliába.13.000Ft-ba került a megörző a Liszt Ferenc Repülőtéren.A Spark miatt úgy néztek rám a biztonsági ellenőrzésen mint egy terroristára!Magyarországon kézipoggyászban nem lehet felvinni a repülőgépre DRÓNT!!!

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük