akkuteljesítmény


Akkucsere és tesztelés egy iPhone 5s-ben

Az iPhone-okba épített akkumulátorok nagyjából 800 – 1200 feltöltési és lemerítési ciklusra vannak tervezve, ez alatt az idő alatt használódik el annyira az akku, hogy érdemes legyen cserélni. Ha azt vesszük, hogy egy iPhone átlagos használat mellett 1 napot bír ki és esténként bedugjuk tölteni, könnyen kiszámolható, hogy körülbelül 3 év alatt fog elhasználódni az akkumulátor és válik szükségessé az akkucsere.

Ha keveset bír iPhone-od egy feltöltéssel, annak több oka is lehet. Elmagyarázzuk mik ezek, lehetséges megoldási javaslatokat is teszünk vagy akár a helyszínen segítünk.

Az akkumulátorok a feltöltés és lemerítések ciklusai során apránként elveszítik gyári kapacitásuk egy részét és már nem lehet őket annyira feltölteni, mint új korukban. Már a készülék egy éves kora után is érezhető a különbség, 2-3 év az, amikor már csereérett az akkumulátor az iPhone-okban, de láttunk már vígan működő akkumulátort 5-6 éves készülékben is. (Van nekünk kettő, eredeti állapotú első generációs iPhone-unk, amit havi rendszerességgel feltöltünk, hogy ne menjenek tönkre – azokban még mindig 90% feletti az akkukapacitás!)

Ha szeretnénk tudni, hogy éppen milyen állapotú az akkumulátorunk, emiatt nem feltétlen szükséges felkeresni a szervizt: ha van egy Mac számítógépünk, töltsük le az ingyenes CoconutBattery alkalmazást, csatlakoztassuk iPhone-unkat a géphez és az máris pontos információval fog szolgálni az akkumulátorunk állapotáról. Az alkalmazás a Mac gépünk akkumulátorát is diagnosztizálja úgyanúgy, mint az iPhone-unk vagy az iPad-ünk akkuját. Készítettünk egy értelmező ábrát a mutatott értékek jelentéséről:

coconut_battery

Az aktuális töltöttség az iPhone kijelzőjén is mutatott töltöttségi szintet jelzi. Ez az érték az akkumulátor aktuális töltésének és az akku által befogadni képes maximális töltésnek a hányadosa. Mivel az akku maximális kapacitása idővel csökken, ezért alatta láthatjuk az eredeti, gyártói kapacitást, amiből következtetni lehet az akku elhasználódottságára. Példánkban a gyári kapacitás 1550 mAh, de láthatjuk, hogy az iPhone akkujának maximális befogadóképessége már csak 1460 mAh, ebből könnyen kiszámíthatjuk, hogy az akku az eredeti kapacitásának már csak a ~94%-át képes használni.

Ha már 800-900 ciklusnál jár az akkumulátorunk és igen aktív használat mellett már nem bír ki egy napot töltés nélkül, akkor érdemes lehet elgondolkodni az akkumulátorcserén. Ez szervizeinkben nagyon rövid idő alatt elvégezhető (általában 20-30 perc teszteléssel együtt), ráadásul az ára is nagyon barátinak mondható. Mi általában 80%-os kapacitás alatt szoktuk javasolni a cserét.

Kizárólag gyári akkumulátort építünk a készülékekbe, mert azok bírják csak a megterhelést hosszú éveken keresztül. Az új akkumulátorokat is teszteljük a beépítést megelőzően, hogy így is ki tudjuk szűrni az esetlegesen hibás példányokat. Az utángyártott akkumulátorok nem érik meg a párezer Forinttal kedvezőbb árat: 3-4 hónap után drasztikusan lecsökken a teljesítményük, ha egyáltalán addig működnek. Az általunk beépített iPhone akkumulátorokra 6 hónap garanciát is vállalunk, a normál elhasználódás tudata mellett.

Az akkumulátor gyors merülésének van egy másik oka is: akár egy beragadt futó program hibája, akár más szoftveres hiba vagy erőforrásigényes alkalmazás is nagyon gyorsan lemerítheti az akkumulátorunkat. Az interneten sok helyütt találhatóak részleges vagy teljes optimalizációs listák, amiket érdemes végigböngészni, de ha erre nem volna időd vagy türelmed, ezt mi is szívesen megtesszük helyetted. Elég elhozni a készülékedet és kérni a jelképes árú akkutesztet és szoftveres optimalizálást. Ez körülbelül fél órát vesz igénybe és egy kinyomtatott, tételes riportot adunk a teszt végén az akkumulátorod jelenlegi állapotáról, az elvégzett optimalizálásokról, amit akár később otthon is végigböngészhetsz, ha nem érzed rendben a készüléked merülési tempóját.

Ha nem volnál biztos a leírásunk alapján, hogy érdemes-e cserélni akkumulátorodat, gyere el hozzánk és a helyszínen leteszteljük az akkut a CoconuBattery programmal, és javaslatot teszünk az akkucserére, ha az szükséges vagy kérheted a szoftver-optimalizálást.


iPhone 5s akkucsere

Cikkünk írásával egyidejűleg épp egy iPhone 5s-ben végeztünk akkumulátorcserét, amit fényképeken meg is örökítettünk. A készülékbe épített akku gyanúsan keveset bírt ki egy feltöltéssel: már 5-6 óra pihentető használat után is 50% alatt volt a töltöttségmutató. Érdekes módon a kijelző is kicsit ki volt nyomódva a fém házból, ennek okára a nyommentes szétszedés után jöttünk rá.

A készülékbe épített akkumulátor meghibásodott valamilyen oknál fogva és a benne lévő anyagok között nem várt kémiai reakció indult be és egy kevés gáz képződött. Mivel az akku egy teljesen zárt burokban van, ezek a gázok, elkezdték feszegetni az akku burkát és látható a képeken is, hogy az akku enyhén megduzzadt, felpúposodott.

P1090209

Mielőtt bárki azt hinné, hogy ez egy utángyártott akkumulátorral fordulhat csak elő, jelezzük, hogy a készülékben a gyári akkumulátor volt, ami még nem volt soha cserélve. Sajnos valóban nem csak az utángyártott akkumulátorokkal fordulhatnak elő hibák, hanem az eredetiekkel is (ezért vállalunk garanciát a cseréinkre).

Megjegyezzük, hogy az iPhone 5 készülékek hibás szériából származó gyári akkuhibáira az Apple-nek visszahívási programja is van, mely a vásárlástól számított 3 éven belül érvényes.

Az iPhone 5s szétszedése már majdhogynem rutinfeladatnak számít, de soha nem szabad könnyelműen nekiállni egy ilyen munkának: a Touch ID vékony szalagkábele igen sérüléken és a kijelző kiemelésekor nagyon oda kell figyelni, hogy el ne szakadjon!

A hivatalos, Apple-féle szétszedő eszközzel egy ilyen hiba nem történhet, ezért mi is beszereztünk pár ilyen készüléket. A készülékbe pontosan befogható az iPhone 5s és a tapadókorongos emelő csak annyira emeli ki a kijelzőt, hogy a kábel ne sérülhessen. A működése egyébként megnézhető ezen az oldalon.

A hivatalos, Apple féle tapadókorongos szétszedő-eszköz. iPhone_5_5s_disassemble_tool-2

A szétszedés során a kijelző csatlakozóit fedő fémlemezt is ki kell szabadítani 4 apró csavar fogságából. Itt igen fontos, hogy a sorrendre odafigyeljünk, mivel a csavarok közötti méretbeli különbségek (csak 0,1mm!!!) hibás összerakás esetén alaplapi hibát okozhatnak, ami a készülék használhatatlanságát eredményezheti! A készülék hibás összerakást követően csak kék képernyőt mutat és nem indul el. Szinte javíthatatlanná válik, ha összekeverjük a csavarokat… Sajnos találkoztunk már ilyen készülékekkel, mások próbálkozása után.

Az iPhone kikapcsolása és a kijelző kiemelése után az akkumulátort a korábban megszokott ragasztók helyett nyommentesen eltávolítható rugalmas anyaggal ragasztották a készülék házába. Ennek az akkumulátor alsó részén van egy kilógó füle, amit óvatosan és türelmesen húzva az egész ragasztócsík kikúszik az akku alól, így az már szabadon kiemelhető a készülékből.

A kiszedett, felpúposodott és az új akkumulátort egymás mellé téve világos volt a különbség a kettő között. Az új akku beszerelése előtt gondoskodtunk a gyári ragasztócsíkok beszerzéséről és a házba illesztésük után már be is is szerelhettük az új akkut. Egy teljeskörű tesztelés során arra jutottunk, hogy más hibája nincs is a készüléknek, még kitisztítottuk a belsejéből a lerakódott port és össze is építettük, hogy átadhassuk.

A teljes akkucsere-művelet körülbelül fél órát vett igénybe így, hogy nem volt komplikáció. Vannak néha nehezebb esetek is, de az esetek többségében minden iPhone akkucsere megoldható fél-egy órán belül, gondos szereléssel, nem összecsapva. (Azért hangsúlyozzuk ezt, mert sajnos nem egy hanyag munkát láttunk már, amikor például az akkuragasztó nem volt pótolva a készülékben vagy kimaradtak rögzítőcsavarok – értetlenül állunk pár percig az ilyen munkák felett. Nem értjük, mitől olyan nehéz helyére tenni a dolgokat és az összes cserélendő alkatrészt cserélni…)

Ha úgy érzed, hogy az akkumulátorod már nem bírja a terhelést, vedd fel velünk a kapcsolatot és szívesen segítünk!

hőpasztacsere


Mennyit bír ki egy Apple gép karbantartás nélkül?

Ha 2012 körül gyártott MacBook Air-t Retina kijelzős MacBook Pro-t használsz, van számodra egy fontos hírünk, ami nagyban hozzájárulhat ahhoz, még jópár évig hibamentesen használhasd hű munkatársad! Ha korábbi gépet használsz, akkor is fontosak lehetnek a következő sorok!

A technikai háttér

Az Apple számítógépek processzorai az utóbbi évek fejlesztéseinek eredményeképp egyre kevesebb hőt termelnek, így sokkal kevesebb elvesztegetett energiával lehet számolni, ami lehetővé teszi az egy feltöltéssel megvalósított hosszabb üzemidőt. (Kevesebb hűtés is elég a gépnek, lassabban foroghatnak a ventilátorok, így tovább bírja a gép akkumulátora.) Az Apple mobil számítógépeinek belső felépítése a hűtési rendszer tekintetében egyébként igen hasonló bármely más gyártó laptopjának belsejéhez. A processzor hőleadó felületére a gyártó egy rézötvözetből készült, jó hővezető képességekkel rendelkező hőbordát helyez, amelynek bordázata között a gépbe szerelt ventilátor hűvös levegőt fúj át, elősegítve ezáltal a processzor hőleadását. Ha a jelelegi gépekben nem lenne hűtési rásegítés, akkor a processzorok önmagukban nem tudnák leadni a felesleges hőmennyiséget és pár perc alatt “felforrnának”, tönkremennének.

Ez idáig egyszerűen hangzik: melegszik a processzor, ráteszünk egy nagy fém lapot (hűtőborda), az elvezeti a meleget, és ezen felül hűvös levegő fújásával rásegítünk a hőleadásra. Ha azonban csak ennyit tennénk, még közel sem volna tökéletes a rendszerünk.

Fontos először is, hogy a processzor lapos felülete és a hőborda lapos felülete között a lehető legtöbb hő tudjon akadálymentesen áramolni. Ez úgy érhető el, hogy a gyártó mindkét felületet a lehető legsimábbra csiszolja és összeszorítja a két síkot. Szabad szemmel valóban simának tűnik a két felület, de ha mikroszkóppal is megnézzük őket, láthatjuk, hogy valójában még így is mennyire érdesek. A két felület között így nem optimális a hőátadás a résekbe és gödrökbe szoruló levegőréteg hőszigetelő hatása miatt. E probléma orvoslására egy nagyon egyszerű megoldást fejlesztettek ki a gyártók. A processzor és a hőborda felülete közé vékony rétegben egy krémszerű, szürkés anyagot, hőpasztát kennek, ami kitölti az apró réseket és kiegyenlíti a felületi érdességet, és ezáltal megkönnyíti a két felület közötti hőátadást. A hűtőborda hőleadását pedig úgy szokták segíteni, hogy minél több “uszonyt” (bordázatot) alakítanak ki rajta, hogy a lehető legnagyobb legyen a felülete és könnyen elillanjon róla a hő.

Mi a probléma ezzel a hűtési rendszerrel?

Ez idáig mind szép és jó volna, és örülhetnénk is, hogy nem lesz gondunk a gépünk hűtésével, de sajnos két nagyon közönséges tényező beleszól a képletbe, amelyeket nem szabad figyelmen kívül hagynunk.

A gép ventilátora által szállított hűtőlevegőben található porszemek megülnek a borda felületén és a legtöbb alkatrészen és csökkentik azok hőleadó képességét. Rosszabb esetben annyi por gyűlik össze a fémlebenyek között, hogy a hűtőlevegő nem tud közöttük áramlani, ami előbb-utóbb túlmelegedéshez vezet.

A másik probléma a processzorra kent hőpaszta elöregedése és kiszáradása. A kiszáradt hőpaszta porózussá válik, töredezik (hasonlóan, mint a kiszáradt sár) és ezáltal nem tudja ellátni megfelelően a hőátadó felületen végzett szerepét, a jó hővezetést. Hiába hűtjük a hűtőbordát a friss levegővel, ha odáig el sem jut a processzor melege. Ez a hőpaszta-romlás szintén túlmelegedéshez és hibás működéshez vezet idővel.

Más mellékhatásai is vannak a por lerakódásának és a hőpaszták elöregedésének. A számítógép alapból nem tudja, hogy mennyi por van a belsejében és hogy mennyire jó vagy éppen rossz állapotú a processzorán lévő hőpaszta. Ahogy ez a két tényező fokozatosan rontja a hűtési hatásosságot, a gép ebből csak annyit észlel, hogy egyre könnyebben melegszik fel a processzor és egyre jobban kell saját magát hűtenie. Ilyenkor a hűtést szabályzó rendszer első lépésként automatikusan megemeli a ventilátor fordulatszámát, hogy több levegőt tudjon szállítani a hűtőbordák felé. Ez a fentebb leírt hibák esetében alig lesz hatásos, a hőháztartás ettől nem fog sokat javulni, viszont a gép sokkal hangosabban fog zúgni és az akku is jóval gyorsabban lemerül majd a fokozott terhelés következtében.

Ha a hűtőrendszer már annyira elöregedett és poros, hogy a processzor szinte semmi hőt nem tud leadni a bordák felé, vészmegoldásként a gép csökkenteni fogja a saját sebességét, hogy ezáltal kevesebb hő termelődjön és így túlmelegedés nélkül tudjon üzemelni. A legvégső esetben az is előfordulhat, hogy gépünk magától kikapcsol a túlmelegedés miatt, hogy ne sérüljenek meg az alkatrészei. Ha ez nem az első alkalommal történik, gépünk akár maradandó károsodást is szenvedhet.

Egyszerű megoldás a túlmelegedés elkerüléséhez

Apple Macintosh számítógépeket 2009-2010 óta javítunk és ezidáig számtalan gép hűtési rendszerét újítottuk fel, tartottuk karban magánszemélyek számítógépeitől kezdve a céges flottákig bezárólag. Fel sem tudjuk becsülni, hogy a tengernyi gép élettartamát munkánk által mennyi idővel növelhettük meg, de abban biztosak vagyunk, hogy gépenként legalább 1-2 évvel nőtt a várható élettartam a karbantartás nélküli élettartamhoz képest. Ez minden egyes gépnél komoly előrelépést jelent, hiszen így gépenként elenyésző ráfordítással nagyon sok költséget lehet megtakarítani: nem szükséges idő előtt cserélni a gépet, mert az nem megy tönkre idő előtt.

A megoldásunk nagyon egyszerű. A gépet – akár hordozható gépről (laptop), akár asztali gépről legyen is szó – szakszerűen (precízen, a csavarokat nem erőltetve!) és nyommentesen szétszedjük és minden belső alkatrészt alaposan megtisztítunk a lerakódott portól. Már ezzel látványos változást érhetünk el, de nem elégszünk meg ennyivel.

A gépben található processzorokról leszereljük a rugóval rájuk feszített hőbordákat, a megszikkadt és elöregedett hőpasztát óvatosan lesöpörjük a processzorokról, úgy hogy azok még véletlenül se sérüljenek meg. Beszereztük az Apple gépekhez gyárilag használt hőpasztát és ezzel kenjük újra a processzorok felületét, mielőtt visszahelyeznénk a megtisztított és pormentesített hővezető bordákat is.

A ventilátorok lapátjait is megtisztítjuk a portól, hogy könnyen foroghassanak és a porlerakódás okozta excentricitás miatt ne menjen tönkre a csapágyazásuk.

Az eredmény

Az általunk kitisztított gépek belseje olyan tiszta, mintha új lenne. A pormentes felületek és alkatrészek ismét képesek leadni a megfelelő hőmennyiséget és a processzorok hűtőrendszere is könnyen leadja a felesleges hőt. A ventilátor ezáltal lassabb fordulatszámon is képes ellátni feladatát, mivel kevesebb levegő is elég a hűtéshez. Az akkut is kíméljük ezáltal. A gép teljes terhelésen is gond nélkül üzemel anélkül, hogy túlmelegedne.

Az ily módon karbantartott gépek szinte “fellélegeznek” és ha más rejtett hibájuk nincsen, várható, hogy pár évig nem kell hozzájuk nyúlni, ismét megbízható munkatársként fognak szolgálni.

Milyen időközönként érdemes elvégezni a karbantartást?

Tapasztalataink szerint a legtöbb hordozható Apple számítógépben másfél-két év alatt öregszik el a hőpaszta és válik szükségessé a cseréje. Portalanítani is egy-két évente érdemes – minél gyakrabban, annál jobb. Ez a művelet nagyon rövid átfutási idővel kivitelezhető bármelyik szervizünkben. A teljes karbantartáshoz és hőpasztacseréhez általában szükségünk van egy fél napra, hogy minden alkatrészt alaposan megtisztíthassunk.

Az asztali gépek jóval kevesebb mozgatási és hordozási igénybevételnek vannak kitéve, mint a laptopok. Az a tapasztalatunk, hogy a hőpaszták cseréjére elég 3-4 évente sort keríteni. A portalanítás ennél azért gyakrabban ajánlott, de felhasználási helytől is függ, hogy mennyi por gyűlik össze a gépben (pl. orvosi szoba vagy poros műhely). Az asztali gépeknél általában pár órával több időt vesz igénybe a karbantartás, mivel szétszedéskor a kijelzőt védő üveglap belső felületét is pormentesítjük, ami hosszú időt vesz igénybe. Némelyik iMac-nél szükséges lehet az LCD-n belüli portalanítás, arról egy külön bejegyzésben fogunk írni később.

Ha egy gép jóval hosszabb ideje nem volt karbantartva, mint az általunk javasolt intervallumok, nem kell kétségbe esni! Jobb később, mint soha, mielőbb hozd el hozzánk a gépet, hogy felmérhessük az állapotát és alaposan kitisztíthassuk! A legtöbb Apple gép jó tűréshatárral rendelkezik, de ha egy módunk van rá, inkább ne feszegessük azt és áldozzunk rá 1-2 illetve 3-4 évente körülbelül fél napot. A karbantartás idő- és pénzköltsége elenyésző ahhoz képest, hogy mennyi időt és pénzt spórolunk meg a rendszeres elvégzésével. A karbantartás hasonló egy autó olajcseréjéhez: relatíve olcsó, de ha nem tesszük meg, komoly problémák forrása lesz idővel.

Miért írtuk le mindezt?

Az új generációs MacBook Air-ek és a Retina kijelzős MacBook Pro számítógépek mostanában (2015-ben) érik el a 2-3 éves kort, amikor már nagyon időszerű a karbantartás elvégzése (teljes külső-belső tisztítás, portalanítás és hőpasztacsere). Sok Ügyfelünk automatikusan hozza hozzánk rendszeres időközönként a gépét, de úgy gondoltuk, hogy inkább figyelmeztetünk mindenkit, hogy gondolja át, mikor lett a gépe utoljára kitisztítva és előzze meg a komolyabb meghibásodásokat egy egyszerű és gyors karbantartással.

Ugyan a legújabb generációs gépekbe szerelt processzorok hőleadása már jóval kisebb, mint a pár éve készült gépeké, ezeknél is fontos és elengedhetetlen a karbantartás, mivel ezekbe a gépekbe a kisebb leadott hőmennyiség miatt kisebb hűtőrendszert is épített be az Apple.

Lehet, hogy pár év múlva eljön az az idő, amikor a kis hőleadás miatt a gép belsejében már nem lesz szükség ventilátorokra a levegő mozgatásához, de a por még így is le fog rakódni az alkatrészeken és továbbra is fontos lesz a rendszeres karbantartás – legfeljebb jóval egyszerűbbé válik a mostaninál.

A ráadás

Bármilyen gépet javítunk vagy bővítünk szervizünkben, egyedülálló módon nemcsak a szükséges alkatrészt cseréljük és már adjuk is ki a gépet, hanem minden esetben elvégezzük a gép teljes belső portalanítását és külső-belső tisztítását is. Magunk is ezt várnánk el egy komoly, precíz szerviztől, így mi is így teszünk: a munkánknak része a tisztítás. A hőpasztacserét azonban alapesetben nem végezzük el a gépekben, mivel sok esetben nem indokolt és csak a költségeket növelné. Ha azonban szükségesnek látjuk azt, minden esetben értesítjük az Ügyfelet és megbeszélés alapján elvégezzük a cserét, a javítás mellé még kedvezőbb áron.

Érdemes a karbantartási munkálatokat összekötni egy esetleges belső fejlesztéssel, SSD-bővítéssel (SSD flash upgrade) vagy RAM-bővítéssel (RAM upgrade) is, hiszen ezekben az esetekben nem számítunk fel külön díjat a beépítésért!

Kalandozásaink a 3D nyomtatás földjén

Hosszú, de annál érdekesebb bejegyzésünk következik:

Az egész történet egy hétköznapi problémából indult ki – ahogy az mindig is lenni szokott. Az autómban szerettem volna kényelmesen használni a telefonomat a kihangosítómmal úgy, hogy ne kelljen telefonálás közben kézben tartani a készüléket és a navigációhoz is legyen egy stabil tartóeszköz, hogy mindig szem előtt lehessen a telefonom. A dolgot az bonyolítja, hogy szeretem, ha az iPhone 5s készülékem tokban van, mert félek, hogy egy elejtéstől megsérülne az iPhone burkolata vagy betörne a kijelzője – nap mint nap találkozom ilyen esetekkel és kicsit túlbonyolítom az iPhone-om védelmét: jó minőségű szilikontok, kijelzővédő fólia, hátlapvédő fólia, oldalsó védőfólia :)

A telefontartók közül eleve kizártam az ablakra cuppantható megoldásokat, mert zavar a kilátásban és nem tartom igényes megoldásnak, inkább csak univerzális szükségmegoldásként tekintek rájuk. Szeretem továbbá, ha az iPhone töltőkábele nem csak úgy lóg összevissza a műszerfalon, hanem szépen meg van oldva az elvezetése. Bónuszként még jól jönne, ha a telefon dokkolásakor nem kellene külön bedugni a kábelt, hanem a csatlakozó automatikusan becsusszanna a készülék rendszercsatlakozójába.

Most nézzünk körül a piacon és nem nagyon fogunk találni ilyen eszközt, ami ennyire sokoldalú és minden igényt kielégít. Illetve van, ami már-már elfogadható, de mégsem a legtökéletesebb megoldás. Ez pedig a TomTom Car Kit autós tartónak azon változata, ami nem tapadókorongos, hanem 4 csavarral rögzíthető az erre a célra fenntartott szabványos felületre, meg is mutatom hogy néz ki:

Az autómban van gyárilag egy 30×38 mm-es lyuktávolságú (ProClip szabvány) lapos felületű mobiltelefontartó konzol kábelelvezető belső üreggel, ide szereltem fel pár éve a TomTom Car Kit-et és használtam csaknem teljes megelégedéssel pár éven keresztül, amíg iPhone 4 és 4s készülékeim voltak. A tartókonzol szépen elrejtette a töltőkábelt, nem lógott feleslegesen és dokkoláskor egyből töltött is a telefon. Maga az autós tartó Bluetooth kihangosító is volt, de ezt a részét nem használtam, mert az autómban külön kihangosító berendezés szolgált a kihangosításra és zenehallgatásra a Bluetooth technológia segítségével.

Most, hogy egy pár hónapja iPhone 5s-t használok (az iPhone 6 túl nagy nekem!), mindenképpen szükség volt egy autós tartóra is, ami megfelel az általam támasztott sokoldalú követelményeknek. Első körben a Kenu AirFrame termékét kezdtem el használni és nagyon meg voltam vele elégedve, mint szükségmegoldás: könnyen beleillesztettem az egyik szellőzőrácsba, erősen tartotta a készülékemet, tokkal és anélkül is tudta fogadni azt, könnyen ki is tudtam venni belőle, ha kellett. Egyedül az zavart, hogy a töltőkábelt külön kellett a készülékbe illeszteni és nem lehetett elvezetni esztétikusan a műszerfalnál. Ez nem maradhatott így, kellett tenni valamit!

Körülnéztem a “piacon” és szomorúan konstatáltam, hogy ilyen egyedi, de mégis gyakori igényekre szabott tartó nincs. Mi lenne, ha terveznék egyet amit aztán legyártatunk?

Itt jött a képbe a 3D nyomtatás lehetősége, amelyről egyrészt még egyetemi tanulmányaim során hallottam sokat és gyakorlatokon volt is lehetőségem testközelből megismerkedni a 3D nyomtatási technológiákkal, másrészt eFi barátom sokéve tartó szenvedélyes nyomtatásait, modellezéseit, kreatív kísérletezéseit is figyelemmel kísérem blogján, így kézenfekvő volt, hogy ebbe az irányba fogok elindulni. Érdemes a blogját átböngészni ilyen témakörben (is), nagyon érdekes dolgokról ír, egyik első bejegyzése a témában itt olvasható.

Az egyetem alatt nem sok, de jópár igen hasznos dolgot is tanultam, többek között megtanultam az AutoCAD és az Inventor használatát (2D és 3D rajz illetve modellező programok), így gyakorlatilag bármilyen, a gondolataimban megszülető tárgyat vagy találmányt le tudok képezni, modellezni. A 3D nyomtatás is gyakorlatilag erről szól, leegyszerűsítve: a lemodellezett tárgyat szeletekre vágja és rétegenként “kinyomtatja” olvasztott műanyagból, rétegenként egymásra. Így végül pár óra alatt összeáll egy modell. Persze nem minden 3D printer így működik, és ezerarcú a téma, sok-sok érdekes gyártástechnológiai problémára rengeteg furfangos megoldást fejlesztettek már ki, így gyakorlatilag már szinte bármilyen formájú tárgyat el lehet készíteni költséges gyártósorok és szerszámok nélkül közvetlenül egy 3D nyomtatóval. A 3D nyomtatók otthoni felhasználásra még csak az utóbbi években kezdtek elterjedni, de a profi 3D nyomtatók és gyártóeszközök, amivel az általam megálmodott tartót le lehetne gyártani elérhetetlenek voltak számomra, így a bérnyomtatás mellett döntöttem. Az amerikai Shapeways nevű cégnek küldtem el a modellemet, amit pár hét elteltével kézhez is kaptam nagy felbontásban, igényesen kinyomtatva. De ne rohanjunk ennyire előre, lássuk először a tervezés folyamatát!

Szóval úgy döntöttem, hogy tervezek egy olyan tartót, ami nekem minden tekintetben meg fog felelni és lehetőleg esztétikus. A tervezéshez az Inventor Fusion program mac-es verzióját használtam, melyet 30 napig bárki ingyen használhat (pár nap volt a tervezés, simán belefértem az időkeretbe). A programra még ráfér némi fejlesztés és stabilizálás, de alapvetően logikusan működik és jól használható. Szerintem hátrány, hogy a modelljeinket online tárolja és ezáltal nehezen hozzáférhetőek előfizetés nélkül a későbbiekben.

A tervezés megkezdése előtt pont egy GoPro kamerát használtam és beugrott, hogy mennyire univerzálisak a kamera rögzítéséhez használt műanyag csatolóelemek, csatlakozók, csavarok.

Ebben az irányban folytattam tovább a gondolkozást. Adott volt a 30×38-as lyuktávolságú négyzetes rögzítőlap, ahhoz szerettem volna illeszteni egy tengelyirányban 90 fokban elforduló GoPro kapcsolt illeszteni, hogy fel-le és jobbra-balra is tudjam majd a készülékemet állítani.

A felcsavarozható alap megtervezése nem igényelt túl sok időt, viszont fontos volt, hogy a GoPro csatolóelemek minden méretét igen pontosan lemérjük. Általánosságban elmondható az, hogy a csatolóelemek csavarozható részei 15mm átmérőjűek és a lapok 3mm vastagok és közöttük szintén 3mm térköz van. Az egyik végükön két lap van, a másikon 3, így gyakorlatilag mindig összekapcsolható két ilyen elem és a legkülönfélébb rögzítések oldhatók meg ezáltal.

A komolyabb feladat maga az iPhone-t tartó elem megtervezése volt, bár ez sem volt túl nagy ördöngösség. Tokkal együtt mértem le az iPhone-om méreteit, mert nem kívánom minden egyes dokkoláskor kivenni a tokból a készüléket (bár a tartó tok nélkül is befogadja az iPhone-t). Toknak egy egyszerű, de általam a legjobbnak tartott tokot használok: védi a készülék oldalát és kicsit a kijelző fölé is felér, hogyha kijelzővel érne földet a készülék, megóvhassa a töréstől. A felülete nem ragadós, könnyen zsebbe csúsztatható és elővehető.

Fontos volt nagyon pontosan kimérni a Lightning csatlakozó helyét is, hogy behelyezéskor az is csatlakozzon a készülékhez. Meg szerettem volna oldani a hang kivezetését is a belső hangszóróból és a mikrofont is hozzáférhetővé terveztem hangvezető nyílásokkal. Ezek az apró alagutak a tartó belsejében futnak és minimálisan fel is erősítik a hangot, így ha nem a Bluetooth kihangosítómmal használnám a tartót, akkor is élvezhető beszédhangminőséget eredményeznek.

Amire egyelőre büszke vagyok (persze az egészre is amúgy, ez az első 3D nyomatom!) az a furfangos töltőkábelhely-kialakítás! Elmondom hogyan működik, képekkel is szemléltetem alábbiakban. A tartó alján 90 fokkal a rendes állástól elfordítva lehet felvezetni a kábelt az ovális nyíláson, majd amikor felért és kibújt a nyílásból, el lehet fordítani a szükséges állásba és vissza lehet húzni a fentről induló, de nem végigfutó ugyanolyan ovális nyílásba, ami megfelelő helyen meg is állítja a kábelt fejét, így az nem csúszhat ki az eszköz alján!

Mindez szépen hangzott leírva, de nagyon vártam, hogy el is készüljön a megtervezett modellem. Pár napnyi utolsó simításként elkönyvelt módosításhalmaz után végül úgy döntöttem, hogy beküldöm a modellt a céghez gyártásra. Felhasználóbarát felületen kiválaszthatom, hogy milyen anyagból és színnel nyomtassák a terméket. Jeleztek, hogy nyomtatható a modell (leellenőrzik nyomtatás előtt, hogy nem hibás-e) és pár héten belül meg is fog érkezni a nagyságrendileg 10-12.000,- Ft-ba kerülő késztermék. Meg is érkezett rendben és meglepő (nem meglepő!) módon szinte minden rendben volt vele. A termék lézer-szinterezéses eljárással (SLS) készült, nagyon nagy pontossággal, de a felülete az eljárásból adódóan nem volt tökéletesen sima, így az iPhone-om tokostul enyhén szorult benne. Ezen könnyen segítettem, enyhén megcsiszoltam a tokkal érintkező felületeket és máris jó lett. Hasonló volt a helyzet a Lightning csatlakozó kialakításával, ott is egy kis célzott csiszolás segített.

A beszerelés mindössze annyiból állt, hogy a 4 csavarral rögzített TomTom tartót kioldottam és a helyére az általam tervezett és 3D nyomtatással legyártott tartót csavaroztam fel. Jól mutat, jól is használható és végre már semmi sallang nem zavar az autómban :)

Azért persze nem vagyok 100%-osan megelégedve az eredménnyel, csak 99%-ban, így változtatni fogok pár dolgot a következő modellben:

– A tartó belső kialakítását 0,5mm-rel szélesebbre venném, hogy még egyszerűbben belecsusszanjon a készülékem.
– A készülék aljánál jobban nézne ki, ha követné a tartó is a készülék ívét.
– Ha már úgyis újat készítünk, egy kicsit valószínűleg lehet még optimalizálni a felhasznált anyagmennyiségen a szilárdság csökkenése nélkül, hogy kevesebb anyag kelljen hozzá.

A második változat (itt láthatjátok) elkészültét annyiban segítette a gyártó cég, hogy az első változat leszállítását követően küldött egy kupont, amiből gyakorlatilag ingyen le tudtam gyártani a második változatot, így gyorsan le is modelleztem a szükséges változtatásokat és beküldtem gyártásra. Ha megérkezik a késztermék, írok majd róla!

Összefoglalásképpen: nagyon magával ragadó technológia a 3D nyomtatás és az ember alig várja az egyik modell elkészülte után, hogy még mit tudna tervezni! És az, hogy a termék végül meg is érkezik kartondobozban, a lázas kibontás, megtapogatás és megnyugvás, hogy igen, jól mértem, jól terveztem, mind-mind örömteli élmény! Valószínűleg fogtok még hallani ilyen témakörben rólunk ;)

garanciahosszabbítás


iPhone kijelzőcsere örök garanciával

Update: 2015.szeptember 1-től 1 év garanciát vállalunk a beépített iPhone kijelzőinkre. A meghosszabbított garanciaidő lehetőségét nem töröljük el, azt külön tesszük megvásárolhatóvá.

Árainkat emellett még kedvezőbbé tesszük, de természetesen továbbra is ugyanazokat a gyári, eredeti alkatrészeket használjuk.

A döntés hátterében az áll, hogy a többi szerviz 3-6 hónapos garanciájával szemben a mi élettartam garanciánk sok ügyfelünknek nem érte meg a minimális árkülönbséget a konkurenciával szemben. Ezért úgy döntöttünk, hogy az árainkat csökkentjük és az +2 év garancia opciót külön tesszük megvásárolhatóvá a javítás mellé. Összességében, akik élni szeretnének az összesen 3 évnyi garanciával, azoknak az ár nem drágul, cserébe azoknak, akik megelégszenek 1 év (duplája a szokásosnak!) garanciával, azoknak kedvezőbb áron elérhető ugyanaz a minőség. A garanciaválasztási lehetőség a javítás elvégzése után, fizetéskor is eldönthető.


Nagy hírünk van!

Beszállítóinkkal való hosszas megbeszélések eredményeképpen 2015 február 1-től a beépített iPhone kijelzőmoduljainkra az eddigi 12 hónap helyett korlátlan idejű, gyakorlatilag örök-garanciát tudunk vállalni!

Az eddigi 12 hónapnyi garanciaidő is kiemelkedő volt magyarországi viszonylatban, hiszen az itthoni szervizek jellemzően 3-6 hónap garanciát vállalnak a kicserélt iPhone kijelzőkre. Nekünk ez idő alatt is alig volt garanciális problémánk, hála az alkatrészek eredetiségének és a beszerelés gondos mivoltának.

A legtöbb itthon beszerezhető iPhone kijelzőmodul silány minőséget képvisel, ezért ezekre képtelenség lett volna akár 12 hónap garanciát vállalni, így már az elejétől fogva olyan külföldi beszállítót kerestünk, akire hosszú távon számíthattunk. Ez a beszállító hozzánk hasonlóan hosszú távra tervez és velünk együtt növekedett; már 5-6 éve tőle vásároljuk az eredeti iPhone alkatrészeinket. Ez a hosszútávú együttműködés és az igen kis hibaszázalék az alapja annak, hogy be tudjuk vezetni az élettartam-garanciát az összes iPhone modell kijelzőcseréjének esetében.

Gyári alkatrészek

Nemcsak a gyári alkatrész, hanem a precíz beépítés is a hibátlan működés alapfeltétele. Hiába kapunk hibátlan alkatrészeket, ha azok beszerelését hanyag módon végeznénk, gyakran kapnánk vissza a készülékeket garanciális javításra. Az elmúlt pár évben alig volt erre példa, és ezek mennyisége is csökkenő tendenciát mutat.

Örülünk, hogy egy ilyen lépéssel is Ügyfeleink megelégedettségére tudunk szolgálni és még jobban kinyilvánítjuk abbéli törekvésünket, hogy minket válasszon az, akinek tartós, hosszútávú megoldásra van szüksége és nem akar havonta szervizbe járni az újabb és újabb hibákkal.

Akinek 2015 február 1 után javítottuk készülékét és véletlenül még 12 hónap szerepelne a kapott garancialapján, az természetesen érvényét veszíti és helyette élettartam garancia érvényes.

APPSolute a világ körül: Egyiptom

Imre Ernő barátunk mindig tart utazóhátizsákjában néhány APPSolute-os névjegyet, hogy ha érdekes helyeken fordul meg, lefényképezze azokat. Most Egyiptomból kaptunk tőle képeket, hálásan be is mutatjuk azokat!

Utólagos engedelmével közöljük a levelet is:

Szia Andras,

A boltod jo hiret Egyiptomban terjesztettem tovabb. Sajnos az egesz piramist nem tudtam belekomponalni a kepbe anelkul, hogy 1 pixelre redukaljam a nevjegykartyadat.
Udv
E.

DSCN0932 DSCN1019 DSCN1196

Ernő már küldött képeket nekünk Egyiptomból, Görögországból, Marokkóból, sőt még Kambodzsából is! Köszönjük ismét!