Címke: DJI

DJI Spark – Intelligens Repülési Módok

Az első pár repülés után elég kevésnek fog tűnni majd az, amit a Beginner Mode nyújt, így kapcsoljuk ki, és kezdjünk bele a drón felfedezésébe. Ezekhez nagyon ajánlok egy tisztást, vagy egy belátható mezőt, ahol tudunk kísérletezni.

Ha az elejéről szeretnéd kezdeni cikksorozatunkat, kattints ide!

Intelligens repülési módok

A DJI egyik legtöbbet reklámozott funkciócsomagja a Spark-kal a hat darab intelligens repülési mód. Ezek használatához P-GPS módban kell lennie a drónnak, ezt felszállás előtt látjuk kiírva az alkalmazás felső részében. A P-GPS mód a legstabilabb, ugyanis ilyenkor a drón felveszi a pontot, ahonnan felszáll, és a GPS-t használja navigálásra, ezért a legjobban szabad, nyílt tereken működik, ahol nincs sok zavaró tényező (Wi-Fi hálózatok, felsővezetékek, erős mágneses elemek).

QuickShot

A QuickShot segítségével négy különböző módon képes mozogni a drón, miközben egy tízmásodperces kisfilmet vesz fel, így bonyolultabb kameramozgásokat és felvételeket készíthetünk pár gombnyomással.

QuickShot Dronie módban

QuickShot Dronie módban

Használata egyszerű. Szálljunk fel a drónnal, és tartsuk másfél méteres magasságban. A DJI Go alkalmazásban a bal oldalon találhatunk négy gombot, az egyik egy távirányítóra fog hasonlítani. Erre rányomva választhatjuk ki a QuickShot-ot, majd kijelölhetjük a célpontunkat, és a “GO” felirat megérintésével el is indul a folyamat.
A QuickShot módban a drón nem képes automatikusan elkerülni akadályokat, így nagyon figyeljünk arra, hogy a repülés útjában ne legyen tereptárgy!
Ha mégis gond lenne, az alkalmazásban a nagy piros X gombot (vagy a távirányítón a piros megállítás gombot) megnyomva bármikor megszakíthatjuk a repülést.

  • Dronie: A Dronie esetében a drón a célpontot középen tartva eltávolodik.
  • Circle: Ahogy a név is mutatja, a Spark ebben az esetben körberepüli a célpontot.
  • Helix:Ez a mód eléggé hasonlít a Circle-re, de egyszerű köralakú mozgás helyett közben fel is emelkedik, spirálban.
  • Rocket: Mint a rakéta, a drón elkezd felemelkedni, és közben a gimbalt lefelé fordítja.

ActiveTrack

ActiveTrack módban kijelölhetünk és követtethetünk egy mozgó célpontot a Spark-kal. Tapasztalataim szerint elég nehéz folyamatos működésre bírni az Active-Track-et, viszont az eredmény lenyűgöző tud lenni, ha a célpont jól kivehetően elkülönül a környezetétől.

ActiveTrack működés közben

ActiveTrack működés közben

Használata hasonlatos a QuickShot-hoz. A P-GPS mód elengedhetetlen, amint látjuk, hogy a drón átvált abba, szálljunk fel és távirányító-gombra nyomva válasszuk ki az ActiveTrack-et. Jelöljük ki a követni kívánt célpontot, és nyomjuk meg a Go feliratot.

A drón követni fog mindaddig, amíg aktívan látja a követett célpontot, így fás területeken nem ajánlom az ActiveTrack használatát. Embereket, állatokat, és különböző járműveket automatikusan felismer a Spark, és alkalmazkodik hozzájuk.

Trace és Profile

Két követési mód található az ActiveTrack csomagban. A Trace segítségével a drón mögöttünk marad, állandó távolságot tartva a követett elemtől. A jobb joystick mozgatásával, vagy a csúszka állításával körkörösen is mozgathatjuk a drónt követés közben.
A Profile módban konstans szögből, oldalról követ a Spark. Ebben a módban nem képes elkerülni tereptárgyakat a drón, így ezt nyílt terepen érdemes csak használni.

TapFly

A TapFly használatával a drónt egy kijelölt helyre, vagy egy bizonyos irányba reptethetjük.
Ennél a funkciónál van a legnagyobb szükségünk az erős GPS jelre. Ha ezt elveszíti az eszköz, abbahagyja a repülést és hazatér.

Coordinate Mode

Ebben a módban válasszunk ki készülékünk kijelzőjén egy pontot, és a drón oda fog repülni. Ha a drón nem tudja elérni a célpontot, válasszunk egy másik helyet, és próbáljuk meg újra.
Repülés közben megváltoztatható a kiválasztott pont, és az ujjunkat a kijelzőn tartva állíthatjuk a gimbal dőlési szögét is.

Direction mode

Hasonlóan a Coordinate Mode-hoz, ez a mód is abban segít, hogy a drónt egy kijelölt pontba reptessük, viszont ez esetben csak az irányt választjuk ki.
A drón ebben a módban automatikusan lelassul, ha szükséges, és képes kikerülni akadályokat, vagy felemelkedik, ha túl közel kerül a földhöz, viszont ez semmiképp sem megbízható módja a tereptárgyak közti repülésnek.

Tripod Mode

A Tripod Mode egyszerűen lelassítja a maximum sebességet 3.6 km/h-ra, hogy precízen beállíthassuk drónunkat egy kép készítésére. Videófelvételnél is nagyon hasznos a Tripod mód, ugyanis így nem lesznek a felvételben zavaró hirtelen mozdulatok.

Gesture Mode – Irányítsd drónod kézmozdulatokkal!

Ha nincs kéznél telefon, iPad, vagy a távirányító, a drón bizonyos funkcióit a testünkkel is használhatjuk.
Ezek használatánál ajánlott a Propeller Guard használata a biztonság érdekében.

PalmLaunch

A legtöbbet használt funkció számomra a PalmLaunch. Kapcsoljuk be, majd tartsuk kinyújtott kézzel magunk előtt a drónt, hogy a kamera felénk nézzen, majd nyomjuk meg kétszer a bekapcsológombot. A kamera ilyenkor egy arcot fog keresni, és két hangjelzés után, ha sikeres volt a felismerés, a drón elindul, és másfél méteres magasságban lebeg. Ha az első LED-ek viszont pirossá válnak, próbáljuk meg még egyszer.

PalmControl

Elég sok próbálkozás kellett hozzá, de ez a funkció is működésre bírható – tegyük kezünket az előttünk lebegő drón elé, úgy, hogy a tenyerünk a drón felé nézzen. Az ujjaink maradjanak zárva. Körülbelül két másodperc után az első LED-ek zöldre váltanak, és ilyenkor a kezünket különböző irányokban mozgatva változtathatjuk a Spark pozícióját.
Ha a LED-ek elkedenek sárgán villogni, akkor menjünk közelebb, vagy távolabb az eszköztől, ugyanis az ideális távolság körülbelül 70 cm.
Ha gyorsan elvesszük a kezünk, akkor a drón kilép a PalmControl módból.

Follow

A drón előtt állva, egy kezünket felemelve és integetve aktiválhatjuk a Follow módot. Az első LED-ek zöld villogással jelzik, ha sikeres volt a mozdulat. A drón ilyenkor felemelkedik és hátrarepül, körülbelül három méterre tőlünk. Ne mozogjunk, ha lehet, amíg a lebegési állapotot nem éri el az eszköz.

Többet akarok, imádom!

Helyes. A drónhasználat önmagában egy rendkívül nehéz művészet, és a Spark tökéletes arra, hogy belekezdjünk ezek gyakorlásába, megtanulásába. Cikksorozatunk következő részében a komolyabb manőverekkel és a Sport móddal foglalkozunk majd, illetve annak a történetével, hogy hogyan mentettünk reggel hétkor drónt egy fáról a Citadellán, így mindenképp érdemes lesz visszatérni!

Első szárnypróbálgatások


DJI Spark – Gyorstalpaló

A DJI Spark a cég legkisebb drónja, mely tökéletes lehet bárkinek, aki bele akar vágni a repülés világába, és minőségi felszereléssel kívánja azt tenni. Ebben a cikkben azzal fogunk foglalkozni, hogy a Fly More csomagban megvásárolt drónt hogyan érdemes beüzemelni, használni, mire kell figyelni. Fogjunk meg tehát egy ollót, vegyük le a fóliát és bontsuk ki az eszközt.

Kicsomagoltam, hogyan tovább?

Kicsomagolás után sokkoló lehet először, hogy mi minden érkezik a drónnal. Egy kisebb, és egy nagyobb doboz található a csomagban, a kisebben találjuk a fontosabb részeket – drón, akkumulátorok, és a pót-propellerek, amiket érdemes elrakni későbbre. A nagyobb dobozban találjuk az összes szükséges felszerelést a drón töltéséhez, a távirányítót és a felszerelhető propeller-védőket.

Elsőként a nagyobb táska elejéből vegyük ki a töltőtelepet, majd a csatlakoztassuk a kábeleket hozzá. A két akkumulátort vegyük ki a kisebb táskából – ebből egyik már a drónon van, a két oldalsó csúszka segítségével tudjuk levenni, egyszerűen kifelé kell húzni, és az akkumulátor gond nélkül lecsúszik – majd aktiváljuk mindkét akkumulátort azzal, hogy felhelyezzük őket tölteni.

A töltés akkor fejeződik be, amikor a gombot az akkumulátoron megnyomva mind a négy LED zölden világít. Ekkor levehetjük őket a hálózatról.

Amíg töltődnek az akkumulátorok, érdemes felhelyezni a propellervédőket, illetve letölteni a DJI Go 4 alkalmazást iPhone-ra vagy iPadre. Egy külön papírra érdemes továbbá kiírni a WiFi jelszavakat, amik tartoznak a drónhoz. A távirányító jelszavát a hátulján találjuk, míg a drónét az akkumulátor helyén lévő matricán. Ezek később még hasznosak lesznek.

A DJI Go alkalmazást megnyitva először regisztrálnunk kell egy DJI felhasználót, majd a jobb felső sarokban lévő ikon használatával aktiválni az eszközt. Ezt egy QR kód beolvasásával tehetjük meg, ami mind a drónon, mind annak dobozán megtalálható.

A drón és a távirányító – elviekben – már párosítva érkezik. Bekapcsolásuk egyszerű, a drónra az akkumulátort felcsúsztatva az egyetlen gomb kétszeres megnyomásával kapcsolhatjuk be. A második lenyomás után tartsuk lenyomva még pár másodpercig, amíg halljuk a belső hűtés elindulását. Ekkor fognak először felvillanni a LED-ek is. A távirányító is hasonlóan működik, ezt is az előbb megismert, kétnyomásos rendszerrel lehet bekapcsolni, kikapcsoláshoz már háromszor kell megnyomni.

Navigáljunk iPad-ünk vagy iPhone-unk beállításai közé, és csatlakozzunk a távirányító WiFi hálózatára a korábban leírt jelszóval. A távirányító hálózatának neve mindig Spark-RC kezdetű lesz. Ezután nyissuk meg a DJI Go alkalmazást, és, ha minden jól ment, ez fog minket várni.

A Start Flight megnyomásával beléphetünk az alapnézetbe, amit mindig látni fogunk a drón használata közben.

A Start Flight megnyomásával beléphetünk az alapnézetbe, amit mindig látni fogunk a drón használata közben.

Bal oldalról meg fog nyílni egy “Aircraft Status” feliratú ablak, ahol a drón jelenlegi állapotát és beállításait láthatjuk összegezve. Ezt bezárva érdemes megnyitni a drón beállításait. A legelső menüpont alatt láthatjuk a “Beginner Mode” kapcsolóját, amit mindenkinek ajánlok, aki még sosem repült korábban, és nem akarja tönkretenni az eszközét az első húsz percben. A harmadik menüpontban a távirányító gombjait állíthatjuk be – én ezeket ajánlom, ugyanis kezdőként a felszállás – landolás az egyik leggyakrabban használt funkció lesz, és egyszerűbb a mutatóujjunkal leszállítani a drónt, mint mindig levenni a távirányítóról a kezünk, és az okoseszközünkön kezdeményezni a leszállást. A többi beállítással egyelőre ne foglalkozzunk.

Beginner Mode bekapcsolása

Beginner Mode bekapcsolása

Ajánlott gombkonfiguráció

Ajánlott gombkonfiguráció

Repülhetek már? Annyira akarom!

Repülésre kész drón

Repülésre kész drón

Ismerem az érzést, és a jó beállítások után semmi sem fog megakadályozni, de mindenképp azt ajánlanám, hogy az első repülést ne a szobánkban végezzük, hanem szabad téren, ahol nincs sok tereptárgy, ami bezavarhat, illetve nincs sok mágneses elem sem, amik bezavarhatnak a kommunikációban.

Egy tisztás, egy nagyobb mező vagy akár egy focipálya mind tökéletesek az első szárnypróbálgatásainkra – akarom mondani, propellerpróbálgatásainkra. Nagy szélben, csapadék közben semmiképp se reptessük a drónt!

Ha már kinn vagyunk, helyezzük a drónt egy vízszintes felületre és nyomjuk meg a felszállás-gombot. A drón felpörög, majd másfél méter magasan lebeg. Ilyenkor kezdhetünk neki a távirányító felfedezésének. A bal joystick a drón magasságát változtatja, illetve a függőleges tengelye körül fordítja el a drónt jobbra-balra, míg a jobb joystick-kel mozgathatjuk drónunkat vízszintes síkban, elfordulás nélkül, előre, hátra, jobbra és balra. A bal mutatóujjunknál található videófelvétel gomb alatt található egy kerék, amivel a kamera bólintását változtathatjuk vízszintestől függőlegesen lefelé néző pozícióig.

Ne féljünk próbálkozni vele, de mindig figyeljünk arra, hogy ne repüljünk neki semminek és senkinek. A korábban bekapcsolt Beginner Mode miatt 30 méternél messzebb nem fog repülni az eszköz.

ATTI mód? P mód? Sport? Mit jelentenek ezek?

Ezen kérdések megválaszolásához kicsit bele kell menni a Spark működésébe.

A P mód a legoptimálisabb – ilyenkor a Spark önmaga pozicionálásához a beépített GPS modult és a szenzorait (pl. kameráját, infravörös érzékelőjét) használja. Ilyenkor az intelligens repülési módok elérhetőek, és az akadályelkerülési rendszer is be van kapcsolva. A P mód a legbiztonságosabb, legstabilabb repülési élményt biztosítja, viszont szükséges hozzá az erős GPS jel.

Ha ez a jel nem elérhető, akkor a “jármű” ATTI módba vált. Ez akkor is megtörténik, ha túl sötét van a szenzoroknak – ilyenkor csak a barométert használja a drón a magassága megállapításához, és a tereptárgyakat sem fogja kikerülni. ATTI módban nem érhetők el az intelligens repülési módok sem. Amikor módot vált a drón, azt egyértelműen látni fogjuk az eszközünk kijelzőjén, ilyenkor reptessük óvatosabban!

A Sport módot nem ajánlom azoknak, akiknek nincs megfelelő mennyiségű tapasztalatuk. Ilyenkor a drón csak a GPS-t használja pozicionáláshoz, az akadályérzékelő-rendszer ki van kapcsolva és az intelligens repülési módok sem érhetők el. Cserébe jóval nagyobb teljesítményt adnak le a motorok, így gyorsabb manőverezésre képes a drón. Figyeljünk, mert nagy sebességnél a féktávolság is megnő!

Intelligens repülési módok? Kamerabeállítások?

A Spark bonyolultabb funkcióiról és a repülés közbeni felvételről cikksorozatunk következő részében lesz szó. Addig is, biztonságos repülést kívánok!

A DJI Spark Fly More megvásárolható az APPSolute-ban, és ha most vásárolsz, 15 000 forintos levásárolható keretet biztosítunk mellé ajándékba!

Miért mindig a bal hátsó lába törik a Mavic Pro-nak?

Tapasztalataink alapján a DJI Mavic Pro drónok egyik gyenge pontja a kihajtható lábak törékenysége, másik pedig a precíziós gimbal- és kameraegység sérülékenysége. Ha 5-10 méter magasságból leesik egy Mavic Pro, szinte biztos, hogy az elsőként földet érő lába akkora ütést kap, hogy megreped a láb felfüggesztése, vagy nagyobb esést követően akár a láb is eltörik.

Ne ijedj meg, hogy ennyit írunk törött Mavic Pro drónokról, ezek kiváló gépek, és nem esnek le maguktól az égből. A legtöbb esetben elővigyázatlanság, a féktávolság téves felmérése, kikapcsolt biztonsági szenzorokkal repülés áll a balesetek mögött. Pár tippet le is írunk majd ezzel kapcsolatban.

Itt folytatódik a történet! »

Budaörs-környéki látkép

mi van, ha nincs fix pont?


Iránytű-interferencia Mavic Pro-n

Mavic Pro tulajdonosok gyakran tapasztalják, hogy drónjuk egyik pillanatról a másikra átvált Pozícionáló módból Attitűd módba, hiába van 10 vagy még több GPS műhold a láthatáron. Ilyenkor a Mavic-et elkezdi sodorni a légmozgás, és bizony koncentrálni kell ahhoz, hogy manuális ellenirányítással a jó helyre vezessük drónunkat, és ne ütközzünk véletlenül neki egy tereptárgynak.

Eleinte nem értettük, hogy lehet az, hogy ilyen sok műholdat lát a Mavic, és mégsem tudja magát egy helyben lebegtetni, a saját GPS koordinátáit alapul véve, korrigálva a széllökéseket? Aztán kicsit utánaolvastunk, és megtaláltuk a megoldást a mavicpilots.com fórumán. Cikkünket is az ott olvasottak ihlették, és arra gondoltunk, hogy a magyar drónos közösséggel is megosztjuk tapasztalatainkat.

Hogyan működik?

A Mavic az egy helyben lebegéshez elsősorban a GPS modultól kapott koordinátákat, az iránytűktől kapott irányultsági információt és más szenzoraitól (kamerák, barométer, ultrahang) kapott információkat használja. Ezek közül a két legfontosabb a földrajzi pozíció és az irányultság. Ha bármelyik hiányzik, a drón átvált Atti módba, ami annyit tesz, hogy kézi irányítással kell egy helyben tartani. Változó irányú szélben ez már komoly nehézséget jelenthet egy kezdő pilótának, és ha még tereptárgyak is vannak a közelben, akkor szinte garantált az ütközés.

Van ám egy pótiránytű is a Mavic Pro-ban! »