Címke: probléma

Pár gondolat Mac adatmentés kapcsán

Feljegyzésképpen leírtuk pár gondolatunkat Mac adatmentés, helyreállítás témakörben. Általánosságban az alábbi módszerekkel próbálkozunk, ha nem induló, lefagyogató Mac számítógépet kell helyreállítanunk.

Egy nem túl szerencsés napon Mac számítógépünkön tárolt adataink veszélybe kerülhetnek egy leejtés vagy beázás okozta meghibásodás, de akár az alkatrészek elöregedésből adódó tönkremenetel miatt is. A készülékünkbe épített adattároló meghibásodása esetén a legtöbbször még időben észlelhető a probléma: készülékünk elkezd rendellenesen működni, lassan kapcsol be, megáll a boot-folyamat, váratlan helyzetekben lefagy.

Szoftveres hibák kiküszöbölése

Először mindig egy PRAM reset-tel próbáljuk meg helyreállítani a Mac működését. A PRAM reset nem töröl semmiféle adatot a gépünkről, csak a Mac pár hardveres alkotórészét alaphelyzetbe állítja, ezáltal jópár problémát megold. A PRAM reset-et a következőképp lehet végrehajtani: A Mac beindítását követően Command + Option + P + R billentyűket (’cmd’ + ‘alt’ + ‘P’ + ‘R’) kell egyszerre, hosszan nyomva tartani, egészen addig, amíg a gép újra nem indul és az indítást jelző gongot újra nem halljuk. Akár ezután is nyomva tarthatjuk, hogy többször elvégezzük a PRAM reset-et, több indítási ciklus erejéig (állítólag ez néha használ).

Ha a PRAM reset nem hozna eredményt, akkor egy SMC-reset-tel (System Management Controller) is megpróbálkozhatunk. Az SMC játszik ugyanis szerepet a számítógép perifériáinak kezelésében, például a LED indikátorok, billentyűzet, töltő, hűtőventilátor és bekapcsológomb vezérléséért felel.

Lefagyogat, kattog, berreg

Merevlemez- vagy SSD-hiba esetén a lehető leggyorsabban le kell menteni adatainkat egy külső adathordozóra, mert az bármikor végleg tönkremehet. Senkinek nem kívánjuk azt az érzést, amikor napok, hónapok vagy akár évek munkájától kell elbúcsúzni egy meghibásodott merevlemez végleges tönkremenetele miatt.

A hardveres hibák (például egy merevlemez szektorhibája) viszonylag egyszerűen kiszűrhetők pár célprogrammal. Ezen programok képesek kiolvasni a Mac gépekbe épített merevlemezek vagy SSD meghajtók, memóriák és más alkatrészek diagnosztikai információit, hibanaplóit, melyekből gyorsan kiderül, ha hardveres probléma merült fel gépünkkel.

Ha egy tönkremenőfélben lévő merevlemezről nehezen tudjuk lementeni a szükséges fájlokat, lehetőleg minél kevesebb próbálkozást tegyünk otthoni körülmények között az adatok lementésére, mivel minél többet van “erőltetve” egy hibás lemez, annál hamarabb megy végleg tönkre. Próbálkozás helyett erősen ajánlott egy adatmentésre is  szakosodott szervizbe (például hozzánk!) érdemes elvinni Mac gépünket. Ezekről a sérült lemezekről speciális, nagy hibatűrésű másolóprogramokkal a legtöbb esetben le tudjuk olvasni az adatokat még akkor is, ha az már nem volt beszámítható működésű és hibát írt ki bármilyen fájlműveleti kísérletre.

További szoftveres megoldások

További lépéseink közé tartozik a jogosultsági hibák helyreállítása különféle rendszerkarbantartó szoftverekkel; e hibák oka lehet általában egy felhasználó törlése, az adminisztrátor megváltozása vagy egy – a rendszer mélyébe gázoló – szoftver telepítése lehet. Az ilyen hibák legtöbbször aprók, de annál inkább idegesítőek, jogosultság hiányában például nem tudunk megnyitni egy fájlt, nem tudunk elindítani egy alkalmazást, stb.

Abban az esetben ha ezen lépések még mindig nem hozták a várt eredményt, elvégezhetünk (előzetes egyeztetést követően) egy operációs rendszer frissítést az adatok megtartásával; ilyenkor egy külső adathordozóról frissítjük a rendszert.

Komolyabb esetekben előfordulhat az is, hogy egy teljeskörű újratelepítést igényel a számítógép. Ilyenkor minden felhasználói adatot, dokumentumokat, médiafájlokat (képek, videók, zenék, stb.) lementünk egy külső adathordozóra, a számítógépen újratelepítjük a rendszert az adatok megtartása nélkül, majd a lementett fájlokat visszamásoljuk a helyükre. Ilyenkor szándékosan kihagyhatjuk a programok beállításait, ezzel kiküszöbölve egy helytelen beállítás visszakerülését a friss és ropogós rendszerre.

Dióhéjban ennyi, reméljük, hogy tudunk segíteni, ha bármiféle hardveres vagy szoftveres problémával kerülnél szembe. A számítógépet ettől függetlenül érdemes tisztán tartani és pár évente elvégezni a szükséges portalanítást és hőpasztacserét. Csak azért szólunk, mert az Apple véletlenül elfelejti ezt megemlíteni…

akkutöltöttség és pár apróság


Firmware-frissítés DJI drónon: mire figyelj oda?

Nemrégiben járt nálunk egy DJI Inspire 1 Pro, melynek az elsődleges és a másodlagos távirányítóját nem lehetett sem egymással, sem a drónnal összehangolni szoftverkompatibilitási problémák miatt. Ügyfelünk megpróbálta frissíteni a távirányítókon és a drónon is a firmware-t, de egy hibának köszönhetően nem ment végbe a folyamat, és menet közben megállt a frissítés.

A drón innentől kezdve semmire nem reagált, nem indult el a belső vezérlőszoftvere, ilyen helyzetben szokták mondani, hogy “bebrickelt“, utalva arra, hogy a drón egy darab téglával lett egyenértékű a használhatóság szempontjából. Ilyen állapotban semmilyen külső behatásra nem reagál a drón, és újbóli firmware frissítésére sem ad lehetőséget az applikáció, nem lehetséges rácsatlakozni a drónra se WiFi-n, se távirányítón keresztül.

Végül sikerült megoldani valahogy a problémát, kitartó fórumozás, különféle trükkök és kitartó próbálkozás árán. Azóta mindkét távirányítót elfogadja a gép, így megoldható például az, hogy az egyik távirányítót a pilóta, a másikat pedig az operatőr használja.

Összegyűjtöttünk pár tippet, ami segíthet megelőzni a frissítési problémákat »

iPhone 4S Wi-Fi problémák szoftverfrissítés után

Az utóbbi időben arra figyeltünk fel, hogy számos iPhone 4S-nél használhatatlanná válik a Wi-Fi kapcsolat a 6-os rendszerre való frissítés után.

Ilyenkor a Wi-Fi kapcsolója a menüben nincs engedélyezve vagy pedig hiába tudjuk bekapcsolni a Wi-Fi-t, az nem tud kapcsolódni egy hálózathoz sem. Ilyenkor meg lehet próbálni a készülék hálózati beállításait visszaállítani, de az esetek többségében ez sem segít.

Nem tudjuk mi az oka és megoldást sem tudunk egyelőre: lehet, hogy csak szoftverhiba, de az is lehet, hogy az Apple így szeretné elérni, hogy vegyünk új készüléket. Mindenesetre nagyon bosszantó, főleg, ha már lejárt a készülék jótállása.