webshop menü
#blog #drón #szervizkaland

Egy törött DJI Mavic Pro drón javítása

Vásároltunk egy Mavic Pro drónt kvadkoptert. Röptettük, lezuhantunk, összetört, de meg is javítottuk! Indul az APPSolute drónszerviz!

Évek óta kacérkodtunk a gondolattal, hogy elmélyedünk a drónok lelkivilágában, mind a használatuk, mind a szervizük, javításuk tekintetében. 2016 végére ez a gondolat előbb szilárd elhatározássá, majd néhány héttel később cselekedetté érett, és megvásároltuk első kvadkopterünket, egy DJI Phantom 4 drónt. Azért döntöttünk a DJI márka mellett, mert ez a cég sorra mutatja be az innovatívabbnál innovatívabb megoldásokat a piacon, és fényévekkel a konkurenseik előtt járnak, ami minden felhasználó előnyére válik.

Amíg új drónunk kipróbáláshoz kerestük és vártuk a megfelelő alkalmat, a DJI bemutatta legújabb és számunkra leglenyűgözőbb termékét, a Mavic Pro drónt, egy sor újdonsággal. Egyből tudtuk, hogy ez kell nekünk, így végül a Phantom 4-ünket becseréltük egy Mavic Pro-ra, amelyet több hónapnyi várakozást követően 2016 karácsonyára meg is kaptunk. A várakozással nem volt baj, hiszen mire megérkezett, szinte már minden videót megnéztünk a használatáról; elemzéseket, kritikákat, beállítási segédleteket olvasgattunk. Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy nem lehet eleget tanulni a témában.

Mavic Pro vs Phantom 4

Nem tervezzük minden részletre kiterjedően bemutatni a Mavic Pro képességeit és funkcióit, de leírnám azokat a tulajdonságait, amelyek miatt nem sajnáltuk a vadiúj Phantom 4-et lecserélni és várni két hónapot a Mavic Pro-ra.

Először is a méret: a Phantom 4 leszedett légcsavarokkal is körülbelül hatszor akkora helyet foglal, mint a Mavic Pro összehajtott (nem leszedett) propellerekkel, összecsukott vázzal. Sokat kerékpározunk a budai hegyekben, ahol kedvező helyek adódnak a drónunk reptetésére, de szemben a Mavic Pro-val, a Phantom 4-et esélytelen biciklivel szállítani, (nem beszélve a tartozékok extra helyigényéről, ami a Phantom 4-hez képest szintén jóval kedvezőbb a Mavic esetében). A méretből adódik egy tekintélyes súlykülönbség is, a Mavic körülbelül feleannyit nyom, mint a Phantom 4.

Mavic Pro

Mavic Pro – összecsukható, kamerás kvadkopter

Ezen kívül nagyon szimpatikus volt számunkra a távirányítók közötti különbség: a Phantom 4 távirányítója elég nagy, a Mavic-é kicsi, kézreálló és összecsukható. A Mavic távirányítójába egyszerűen úgy beleilleszthető a kamera képét közvetítő és a drónt vezérlő iPhone, mintha az a távirányító részét képezné. Ha nem lenne nálunk a DJI GO app-ot futtató eszközünk, akkor is fel tud szállni a drónunk csak a távirányító segítségével, bár ilyenkor célszerű a közelben maradni vele, hiszen nem látjuk a közvetített képet, és beállítási lehetőségeink sincsenek.

Nem volt számunkra kiemelten fontos szempont a drón által készített videó minősége, de örülünk, hogy a Mavic Pro képminősége nem marad el a Phantom 4 által készített képekétől.

Légikatasztrófa a MOM Parknál, 3 méter magasságban!

Az első pár alkalommal félelemmel vegyes izgalommal próbáltuk ki új szerzeményünket, és a következő tapasztalatokat szereztük. Az első tanulság, hogy ha valami baj van a reptetés közben, nem lehet egyszerűen megállni a drónnal, mindig előre kell készülni egy „B tervvel” is a váratlan eseményekre. A másik fontos tapasztalatunk, hogy drónt reptetni, amíg nem vagyunk profi pilóták, csakis nyílt terepen szabad, lehetőleg úgy, hogy legyen rálátásunk a repülőnkre. A fás, ligetes területeket azonnal felejtsük el, mert ilyen terepen nagyon könnyen baja eshet a gépünknek! Sajnos ezt mi saját példánkból tudjuk – reméljük, azzal, hogy ezt leírjuk, másnak nem kevés tanulópénzt spórolunk meg. Velünk ugyanis a következő történet esett meg:

Körülbelül a második-harmadik repülésünk alkalmával a MOM melletti Gesztenyés parkban indítottuk útjára a drónunkat, a kezdeti szokásos óvatossággal ismerkedtünk az irányításával, készítettünk pár próbafelvételt, a földtől 1 méteres magasságban repülve kerülgettük a fákat, nehogy valami baj történjen, még ha le is zuhanna a drón.

Ismerkedtünk a Mavic Pro ütközéselkerülő-rendszerével is. Elöl és alul kamerák és távolságmérő szenzorok vannak a gépen, amelyek megállítják a gépet repülés közben, ha az akadályt észlel. Fontos tudni azonban, hogy hátrafelé, oldalra és felfelé nem „lát” a Mavic Pro, így ezekben az irányokban közlekedve, könnyen ütközhetünk, ha nem vagyunk résen.

A lezuhant és összetörött drónunk így festett…

A mi Mavic Pro-nk tőlünk pár méterre, a szemünk láttára tört össze tapasztalatlanságunk okán. Mi történt? Szerettük volna kipróbálni, mi történik, ha az akku lemerül az automatikus hazatérést elindító szintre. Ez egy biztonsági funkció, úgy működik, hogy a drón nyomon követi, hogy milyen távolságra van a kiindulási pontjától és figyeli, hogy hogyan áll az akku töltöttségi szintje. Ezek alapján a drón kiszámolja, hogy mennyi energiára van még szüksége a biztonságos hazatéréshez. Amikor az akku töltöttségi szintje eléri a hazatérési szintet, a drón magától (rövid visszaszámolást követően) hazaindul. Ezt alapesetben úgy teszi, hogy felemelkedik egy előre beállított, biztonságosnak vélt repülési magasságba, visszatér a kiindulási pontja fölé, majd leereszkedik. Ezek közül nálunk az első lépésnél adódott a probléma: a drón éppen egy fa alatt volt, amikor fel szeretett volna szállni 30 méter magasságba. Pár méter emelkedés után megakadt és belegabalyodott a fa lombkoronájába, majd onnan lezuhant. A becsapódást úgy próbáltuk enyhíteni, hogy a drónt lábbal vettük le, mint egy focilabdát, de ez sajnos nem segített: a kamera gimbalostul leszakadt a vázról. Szegény drón a földön fejjel lefelé még röpködni próbált. Végül sikerül leállítani, hogy azután megrökönyödötten megszemlélhessük a katasztrófa eredményét. A kameramodult kb. 10 percig kerestük a hóban és végül a dróntól jópár méterre találtuk meg, szakadt kábellel. Nem esett ugyan nagyot drónunk, viszont azt sajnos nagyon szerencsétlenül.

DJI Drón szerviz – ahogy indultunk

Utólag már egyértelműen az a véleményünk, hogy felelőtlenség volt a drónunkat ligetes területen, komolyabb tapasztalatok nélkül kipróbálni, nem ismerve annak intelligens funkcióit és automatikus reakcióit. A hazatérési funkciót is könnyen megállíthattuk volna egy gombnyomással, megelőzve ezzel a bajt, ha jobban ismerjük a drón kezelését.

Szóval, ha már ilyen jól elintéztük magunknak a drónszerviz elindítását, és saját magunknak lettünk ügyfelei, meg kellett oldani a szakszerű és precíz javítást. Átnéztük hát a gépet, mi sérült, mit kell javítani, cserélni.

A drónunk gimbalja a tartólapjával együtt kiszakadt a vázból, ami miatt több alkatrészt is cserélni kellett. A gimbal a kamera három tengely körüli elsimított mozgatását és rezgések kiegyenlítését végzi. A gimbal-egységbe két kábel vezet: egy a kamera képtovábbításáért felel, a másik pedig a gimbal motorjaihoz fut. Mondanunk sem kell, mindkettő elszakadt. Maga a gimbal is egy rezgést csökkentő gumi felfüggesztésre akasztott fém lapra szerelve lóg a Mavic Pro orrából. Sajnos a fém lap öntött alumínium, nem pedig hajlított, ezért sokkal ridegebb, könnyen törik – nekünk is eltört ez az alkatrészünk. További szembetűnő sérülés volt néhány propellerünk megrongálódása, de szerencsére azok könnyen pótolhatók. A drónunk felső műanyagborítása is megsérült kicsit, de az már csak esztétikai jellegű és könnyen javítható probléma.

Érdekesség, hogy a balesetet követően egy alapvető tisztítás után drónunkat gond nélkül (és kamera nélkül…) tudtuk reptetni, és csak a szoftver jelezte, hogy nem találja a kamerát, ami miatt ugye képet sem tudott közvetíteni.

Ahogyan az lenni szokott amikor új készülék javításába kezdünk, először is fel kellett kutatni a megfelelő, gyári alkatrészforrásokat. A Mavic Pro még annyira új a piacon (és most, a cikk írásakor még mindig az!), hogy nemhogy alkatrészt, de még komplett drónszettet is csak többhónapos várakozás után sikerült beszerezni. Az, hogy hozzánk már 2016-ban megérkezett egy Mavic Pro, csodaszámba megy, hiszen a DJI még most, 2017 februárjában is nehezen szállítja ezeket a modelleket.

Hiába mozgattuk meg külföldi kapcsolatainkat is, amelyek már évek óta megbízható, gyári alkatrészekkel látnak el bennünket, sajnos sokáig nem tudtunk megfelelő alkatrészeket szerezni a sérült drónunk helyreállításához. Körülbelül egy hónap telt el, mire a szükséges két kábelt és az új burkolatot végre-valahára kézhez kaptuk.

Új boltunk megnyitása kapcsán (ez még titok!) nagyon sok teendőnk akadt, így csak egy kis lopott időben, éjszakai nyugalomban tudtunk nekikezdeni a drónunk megjavításának. Az alapos külső, majd belső tisztítást követően az Apple termékeknél is megszokott aprólékossággal szereltük szét a drónunkat, majd beépítettük az új alkatrészeket, és jelentjük: teljes sikerrel jártunk! Mavic Pro drónunk ismét repül, hibátlanul üzemel a gimbal és a kamera is.

Szervizes tapasztalataink

A Mavic Pro felépítése logikus, szétszedni azonban nem volt egyszerű. E készülék esetében egy bepattanó füles műanyag kötés tart egybe sok alkatrészt, ezért óvatosan kell szétszedni, nem szabad semmit sem erőltetni. Szerencsére ezeket a megoldásokat már jópár Apple termékből ismerjük, így a rutinunkra is tudtunk alapozni.

Figyelni kell arra is, hogy a legtöbb csavar a gépben a műanyag házba csavarva rögzíti az alkatrészeket, ezért nem szabad túlzottan meghúzni egyiket sem, nehogy megrepedjen a menet.

Tetszett, hogy egy-egy alkatrész rögzítéséhez ugyanolyan csavarokat használt a gyártó, és egymástól is könnyen elkülöníthetőek voltak a különböző alkatrészekhez használt csavarcsoportok. A drón összeépítéséhez mindössze 8-10 féle csavart használtak, ami egy Apple géphez képest számunkra nagy könnyebbséget jelentett. (Egy iPhone körülbelül 25-30 féle csavarral van összeszerelve, és bizonyos alkatrészek rögzítéséhez gyakran több különböző típusú csavar szükséges egyszerre.)

A Mavic Proban is felfedeztünk nedvességjelző indikátorokat. Ezek a gép belsejében több helyen is megtalálhatóak a gyártó logójával ellátva. Az indikátorok pirosra színeződnek, ha nedvesség éri a drónt.

Hova tovább?

Nagyon tetszett az új feladatunk, biztosan elmélyülünk majd a drónjavítás és építés rejtelmeiben, és reméljük, hogy az Apple termékek szervize mellett a DJI termékeinek is méltó és megbízható szervizévé válunk a drónpilóták egyre népesebb számú közösségének megelégedésére! Természetesen nem csak szervizzel fogunk foglalkozni, hanem DJI termékek értékesítésével is, részben ezért is költözünk egy nagyobb, szebb boltba a szomszédunkban – hamarosan!

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

10 hozzászólás

  1. Perényi Krisztián on

    Sziasztok!
    Nekem is van egy mavic pro-m amivel egy épületnek ütköztem és kb 7méter magasságból lezuhant.
    A gimbal kiszakadt a helyéről a bal hátsó kar lötyög egy kicsit és néhány műanyag burkolat elreped.
    Érdeklődnék, hogy meg tudnátok-e javitani?

    Válasz
  1. Drónjavítások számokban, avagy egy kis szerviz statisztika – APPSolute on

    […] Egy törött DJI Mavic Pro drón javítása Iránytű-interferencia Mavic Pro-n Miért mindig a bal hátsó lába törik a Mavic Pro-nak? DJI Spark – Gyorstalpaló DJI Spark – Intelligens Repülési Módok DJI Spark – Űzz belőle sportot! (Vagy lehet mégse…) DJI Spark – Utazás Mavic Pro ellenőrzőlista (pre-flight checklist) Drónszerviz – Melyik a legjobb drón? Drónépítés projekt: A motorok és az ESC végleges bekötése Drónszerviz – Melyik a legjobb drón? Videó: Törött vázú DJI Spark javítás Mavic Air és Spark repülési ellenőrzőlista A 11 legfontosabb szempont drón vásárlása előtt DJI Mavic Air teszt I. – Az Arany Középút Lezuhant Phantom 4: törött tartóláb, szakadt antennák, elgörbült kamera Drónépítés projekt: A motorok és az ESC végleges bekötése Drónfotók egy csodaszépen gondozott kertről Mavic Pro gimbalkapocs – Használjuk vagy ne? Mavic 2 Pro gimbalcsere – egyszerűbb lesz? Mikro-drón móka! (+videó) Maguktól tönkremennek a DJI drónok Mavic 2 Pro és Zoom: átgondoltabb konstrukció? […]

    Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük