webshop menü
Így nehezíti meg az Apple a kijelzőcserét #blog #iphone #szervizkaland #szoftver

Az Apple gaztettei – 1. rész: kijelzőcsere megnehezítve

Cikksorozatot indítunk, amelyben elsősorban azokat a bosszantó dolgokat fogjuk sorra venni, amikkel az Apple megnehezíti a felhasználóinak az almás eszközeik rentábilis javíttatását. Szerintünk ezek a „gonosz fricskák” nemcsak az Apple márka presztízsét rombolják a felhasználóik körében, hanem legtöbbjük egyszerűen nevetségessé teszi a céget.

Kezdjük is rögtön az újabb iPhone-ok és MacBook Pro gépek kijelzőcseréjével! Első hallásra nem tűnhet bonyolultnak a feladat, hiszen azt eddig is tudtuk, hogy az iPhone-ok felépítése kissé komplikált és a bennük lévő 50-60 csavar közül alig akad pár egyforma. Ugyanakkor amit az iPhone 8 és iPhone X sorozatnál tapasztaltunk, az meglepett minket is!

Hivatalos Apple szerviz vs. független Apple szerviz?

Úgy tűnik, hogy az Apple megpróbál mindent megtenni annak érdekében, hogy a felhasználók csakis a hivatalos szervizekben javíttathassák készülékeiket – mondani sem kell – igen borsos áron. Ezzel szemben az utóbbi időben egyre erősödik a „javítás szabadságát” védők tábora is, ami lassan a törvényhozás szintjére emeli a szembenálló feleket. (Korábban hasonló helyzeteket okozott az amerikai autógyártók gyakorlata, miszerint aki nem a hivatalos márkaszervizben javíttatta autóját, annak megszűnt a garanciális jogosultsága. Végül a törvényhozás több államban is kimondta a javítás szabadságát. További olvasmány és kiindulópont: Wikipedia – Right to Repair).

Mi is úgy véljük, hogy nem szabad elvenni senkitől azt a lehetőséget, hogy készülékét ott javíttassa, ahol szeretné. Akár otthon a saját szerszámaival, ha megvan hozzá a kellő kézügyessége és bátorsága! Az Apple éppen ellenkezőjét próbálja elérni: se a felhasználók, se pedig a független Apple szervizek – mint például mi – ne tudjunk egyszerűen javítani Apple készülékeket. És éppen ezért egy új praktikával nehezíti az iPhone szervizek dolgát. Lássuk mi az!

Ha már nincs meg az eredeti sérült kijelző, nem lehet miről átmenteni a gyári azonosítót az új kijelzőre

Ha már nincs meg az eredeti sérült kijelző, nem lehet miről átmenteni a gyári azonosítót az új kijelzőre

Egy iPhone szerviz apró kihívásai…

Az új iPhone modellek kijelzőjében egy chip tárolja a kijelző egyedi azonosítóját, mely azonosító a készülék alaplapján is el van tárolva. A készülék elindulásakor összehasonlítja a kettő azonosítót, és ha egyeznek, hibátlanul működni fog. Ha egy másik iPhone 8 vagy iPhone X gyári kijelzőjét átépítenénk a készülékbe, az automata fényérzékelés kikapcsolna. Ugyan a készülék használható maradna, de bosszantó volna, hogy napfényes időben külön állítgatni kell a fényerőt, hogy lássuk a kijelzőt.

Ez egy icipici apróság, de egyszerűen nagyon bosszantó tud lenni. Nincsen technológiai alapja, ami miatt ennek így kellene működnie. A fényérzékelő szenzor ráadásul nem is az iPhone kijelzőjének a része, hanem egy külön alkatrész a kijelző mögött. Egyszerűen nincs épkézláb magyarázat, hogy miért tiltja le ezt a funkciót az Apple egy kijelzőcsere esetén. Illetve van: megnehezíteni a nem hivatalos szervizek dolgát.

Probléma megoldva

Természetesen van megoldás, nem is bonyolult. Be lehet szerezni egy apró célgépet, amire a készülék eredeti, sérült kijelzőmodulját rácsatlakoztatva ki lehet olvasni annak azonosítóját, és az új kijelző adattároló chipjébe át lehet írni ezt az azonosítót. Probléma megoldva, kijelzőcsere után is működni fog a fényérzékelő!

"Adatmentés" iPhone 8 és iPhone X kijelzőről

„Adatmentés” iPhone 8 és iPhone X kijelzőről

Úgy tűnik, hogy szervizes témakörben már nem gondolja érvényesnek az Apple a Think Different jelmondatát.

Hasonló gyártói trükközések az iPhone X esetében is

Hasonló a helyzet még az iPhone X Face ID funkciójával is. Ha az egyik előlapi kameramodul meghibásodik és kicserélnénk, onnantól nem működik az arcfelismerés a készüléken. Vajon mi indokolja azt, hogy egy kamera, ami csak egy passzív eszköz, ami a képet szolgáltatja a telefon agyának, össze legyen párosítva az alaplappal, és ha bármi baja van, a felhasználó ne cseréltethesse ki, hanem új készüléket kelljen vásárolnia?

Az iPhone X kijelzőjébe épített érzékelőegység párosítva van az alaplappal

Az iPhone X kijelzőjébe épített érzékelőegység párosítva van az alaplappal

Már az Apple sem a régi

Tényleg nem értjük, hogy minek fárad az ilyen bosszantásokkal az Apple, amikor várható, hogy előbb vagy utóbb a független szervizek simán meg fogják oldani ezeket a problémákat. Onnantól kezdve pedig minden megy a régi, bevált módon. Rövidtávon csak azok a gyanútlan ügyfelek fogják bánni az Apple intézkedését, akik valamiért nem tudták eljuttatni a készüléküket olyan helyre, ahol megvan a megfelelő céleszköz a kijelző azonosítójának átírására. (Gondolhatunk Amerikára is, ahol más nagyságrendben mérik a távolságot. Egy hivatalos Apple Store-ig akár ezer kilométereket szükséges utazni.) Hosszútávon egy-egy ilyen döntés a cég jó megítélését és hírnevét rombolja. Egyre több Ügyfelünktől halljuk mi is, hogy az Apple már nem a régi.

Kezd sok lenni

Az egyébként eddig sem zavart minket, hogy az Apple semmiféle háttértámogatást nem biztosított számunkra (szervizprogramok, eszközök, leírások), de ezekkel, a szabad szervizeket célzó, és munkájukat ellehetetlenítő intézkedéseivel már kezdik kihúzni a gyufát, hogy finoman fogalmazzunk. Nem vártunk vállveregetést sem az eddigi munkánkért, amivel már nagyon sok kiábrándult Apple-felhasználó hitét adtuk vissza a Cégben, de azért ez már kezd sok lenni kedves Apple!

Akit érdekel a Right to Repair témája, és hozzánk hasonlóan inspirálódni szeretne, az kövesse a New York-i Louis Rossmann Youtube csatornáját, vagy nézzétek meg ezt a szívmelengető videót Jessáról, az alaplapjavító anyukáról:

Környezetvédelmi vonatkozások

Szorosan ide kapcsolódik a környezetvédelem kérdése is. Az a helyzet, hogy egy gigavállalat a megszerzett hatalmas profittal a markában továbbra is csak azon pörgeti az agytekervényeit, hogy hogyan tudna még több nyereséget termelni. Ahelyett, hogy elkezdene gondolkozni a társadalmi felelősségén is. Aki ekkora anyagi erőforrásokkal bír, sokkal könnyebben tudna jó példát mutatni a világnak, a többi versenytársának. Sőt mi több, az egyszerű Apple felhasználóknak is. Csak egy olyan cég harácsol, aki fél, hogy hamarosan vége a mókának. Egy magabiztos, felelősségteljes cégvezetés mindig hosszútávon gondolkozik és gondol a jövőre. Ezt sajnos most nemigazán tapasztaljuk az Apple-nél. Reméljük, hogy hamarosan észhez térnek.

Mi lenne a megoldás?

Hogy viselkedhetne felelősségteljesebben az Apple? Nagyon egyszerű: minél egyszerűbb lenne egy Apple telefon javítása (és nem nehezítené meg a gyártó a javítást 40 különféle csavarral, meg a fent említett trükkökkel), annál kevesebb tönkrement iPhone végezné a szeméthalmokon. Igaz, valamivel lehet, hogy kevesebb új telefoneladás is lenne, ami fájhat anyagilag. De milyen jó érzés lehetne egy ekkora vállalat vezetőinek, hogy jó irányba próbálják terelni a világot? És mellé talán még a jelenleg tapasztalható hatalmas mértékű elektromos hulladék termelés is mérséklődhetne valamelyest. Érdekes, hogy a Samsung mindeközben sokkal egyszerűbbé teszi készülékeinek javítását, mely mondani sem kell, sokkal környezetbarátabb szemléletről árulkodik. Ez a nemrégiben történt Samsung javításunk, a Samsung Galaxy S6 Edge kijelzőcsere során derült ki számunkra.

Ti mit gondoltok?

Szerintetek is probléma, hogy az Apple egyre inkább korlátozza a készülékeinek szervizelési lehetőségeit? Van valami olyan ok, ami elkerülhette a figyelmünket? Kinek jó ez az egész? Köszönjük hozzászólásaitokat!

Az Apple gaztettei itt folytatódnak!

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

7 hozzászólás

    Vélemény, hozzászólás?

    Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük