webshop menü
Szomorú, ami az Apple-nél történik #fejlesztés #mac #iphone #szervizkaland

Innováció helyett korlátozások az Apple-nél

Az Apple ismét öles lépést tett a márka lassú, de biztos lerombolása felé. Pár napja ugyanis bejelentették, hogy még jobban megnehezítik a számítógépeik otthoni vagy független szervizben történő javítását.

Az új, 2018-as gépekben lesz egy T2 nevű biztonsági chip, mely egy dolgot fog figyelni: történik-e a gépben hardverváltozás. Például cserélnek-e a MacBook-ban billentyűzetet, kijelzőt, vagy más fontosabb alkotóelemet? Ha azt érzékeli a gép, hogy cserélve lett egy alkatrésze, akkor nem indul el. Kizárólag akkor, ha a módosítást egy hivatalos szerviz végzi el, a csak náluk elérhető szoftver segítségével. A hivatalos magyarázat ismét homályos, állítólag így lehet csak megőrizni a gépünk biztonságát. Persze :)

A hosszútávú következmények (valószínűség: 84%)

Mik lehetnek a hatásai egy ilyen lépésnek? Talán a szervizelés drágulását érezheti meg először a felhasználó, ha nem javíthatja meg otthon a gépét, vagy nem választhat kedve szerinti, általa megbízhatónak tartott Apple szervizt. Ezzel a lépéssel az Apple egyre inkább aláássa a márka megítélését, hiszen a felhasználók egyre inkább a drága javíttatást fogják észrevenni. Nem beszélve a bosszúságról, ami ezzel jár (nagy távolságok, több órás utazások, hosszú átfutási idők a hivatalos szervizekben). Ez egy ördögi kör, mivel ezáltal a felhasználók könnyebben átcsábíthatóak lesznek más gyártókhoz, amik nem vagy kevésbé erőszakoskodnak a vásárlóikkal. Emiatt az Apple egyre agresszívebb lesz, és az innováció helyett még inkább a korlátozásokra fog fókuszálni. Így még kevesebb vásárló számára lesz kívánatos a terméke.

A John Deere példája

Azt reméljük, hogy nem sokáig folytathatja ezt a praktikát az Apple. Elképzelhető, hogy a John Deere traktorgyártó céghez hasonlóan őt is megregulázzák majd jogszabályok segítségével. (Aki nem ismerné a történetet, annak dióhéjban annyi, hogy a John Deere amerikai traktorgyártó cég szintén nagyban megnehezítette a farmereknek a traktoraik otthoni műhelyben történő gazdaságos szerelését és végül egyre több államban kötelezték a gyártót a szervizdokumentáció és diagnosztikai programok közzétételére.

Apple, hiányzik az innováció!

Azt vesszük észre, hogy az Apple egy ideje nem az innovációra fekteti a hangsúlyt, hanem a felhasználóik agresszív magukhoz láncolására. Akárcsak egy féltékeny férfi vagy nő, aki nem ad semmilyen szabadságot a társának.

Az utóbbi évek keynote-jain alig volt „Aha!-élményünk” a bemutatott termékek láttán. Megkopott kissé a cég varázsa, nem igazán tudtak már újat mutatni a gyors processzoron, a nagyobb kijelzőn és a kicsit jobb kamerákon kívül…

Ugyanakkor az új gépeikben és telefonjaikban is rendre felbukkannak típushibák, amiknek a javítása a fenti illetve a korábban már bemutatott visszatetsző praktikák miatt egyre nehezebb.

Szeretjük a kihívásokat

Mi nem izgulunk. Eddig is megoldottunk és ezután is meg fogunk oldani minden olyan problémát, amit az Apple mesterségesen generált annak érdekében, hogy megnehezítsék a független szervizek dolgát. Szeretjük a kihívásokat. Továbbra is minőségi alternatívát fogunk nyújtani azoknak az Apple-felhasználóknak, akik az Apple-től elvárt színvonalú szervizszolgáltatást szeretnének kapni. Mindezt úgy, hogy egy apró hiba esetén ne kelljen fél készülék árát otthagyni a szervizben.

Egy MacBook Pro és az iPhone X javítás ára…

Csak hogy pár példát is említsünk: egy MacBook Pro trackpad-csere helyett ne kelljen megvenni a gép komplett alsó házrészét a beleragasztott akkumulátorral és beleszegecselt billentyűzettel együtt! Körülbelül 100.000,- Ft-ért…

Vagy egy törött iPhone X-ben se kelljen a törött üveghátlap önálló cseréje helyett komplett (!) készüléket cserélni! Nagyságrendileg 250.000,- Ft-ért…

Trackpad nélküli MacBook Pro, MacBook Pro trackpad csere, szeretjük a kihívásokat, innováció helyett korlátozások

Egy hibás TrackPad cseréje – talán a felhasználók sem legyintenek majd, hogy 20.000 vagy 100.000 Ft lesz a javítás…

Lételemünk a problémamegoldás

A lényeg, hogy meg fogjuk oldani az ilyen és ehhez hasonló problémákat értelmes, logikus keretek között, és küzdeni fogunk a vállalat által „cserben hagyott” Apple-felhasználók érdekeiért – az Apple helyett is. A több mint egy évtizedes iPhone szervizes, Mac szervizes múltunk során az Apple mindig gondoskodott arról, hogy pallérozzuk a  problémamegoldó képességünket. Hiszen mindig hasonló akadályokat görgetett elénk. De mindig helytálltunk a vizsgán és most is így lesz.

Mi alapvetően továbbra is szeretjük a az Apple termékeit, mert jó minőséget képviselnek és a mögötte lévő szoftveres oköszisztéma is jól használható. De sajnos az almás cég végletekig profitorientált vállalati háttere újabban egy kissé megnehezíti önfeledt lelkesedésünket a márka iránt.

Új irányok?

Egyébként nem véletlenül kacsintgatunk más irányokba is. Lassan 2 éve foglalkozunk DJI drónok javításával (amelyeknél egyébként az Apple-höz hasonló módon nehezíti a gyártó a független szervizek dolgát), illetve egy ideje felsőbb kategóriás Dell és Lenovo gépek szervizét, karbantartását is elvállaljuk, mert azt látjuk, hogy érdemes nyitni más irányokba is.

Miért? Mert ezek a gépek is elérik az Apple gépek minőségi szintjét, és a gyártó nemhogy gátolja, hanem kifejezetten segíti a felhasználókat abban, hogy könnyen és hatékonyan javíttathassák meg gépeiket, szinte bárhol. Telefonok tekintetében a Huawei és a Samsung modelljeit látjuk érdekes célpontnak, javítottunk is már jópárat közülük, és kellemes tapasztalatok értek minket. Könnyen be lehet szerezni gyári alkatrészeket ezekhez a készülékekhez, hozzáférhető a legtöbb dokumentáció, hiszen ezek a cégek arra törekednek, hogy vállalati környezetben is megállja egy ilyen géppark a helyét. Sajnos az Apple-t egészen addig nem lehet komolyan venni ilyen tekintetben, amíg a házon belüli javíthatóságot nem biztosítják akár magánszemélyek, akár kis-, közép- és nagyvállalatok számára.

Ti mit gondoltok?

Ti mint Apple felhasználók mit szóltok ehhez a hírhez? Kíváncsiak vagyunk az őszinte véleményeitekre! Szerintetek érdemes új szervizelési irányokba kacsintgatnunk? Díjazzuk az értékes hozzászólásaitokat, a szellemes ötleteiteket!

Források

https://www.hwsw.hu/hirek/59480/apple-macbook-pro-imac-javitas-diagnosztika-szerviz.html
https://www.macrumors.com/2018/10/04/t2-macs-must-pass-diagnostics-for-certain-repairs/
https://motherboard.vice.com/en_us/article/yw9qk7/macbook-pro-software-locks-prevent-independent-repair

Még egy érdekes dolog: az iMagazin is lehozta a hírt. Meg is lennénk lepve, ha az iStyle nevű, hivatalos Apple szerviz szócsöveként nem üdvözölték volna a hírt, és nem a „semmilyen külsős szerviz, gyrosos és házibarkács” kifejezésekkel éltek volna a független Apple-szervizekre történő utalásukban. Na nem mintha a szívünkre vennénk, az Ügyfelek majd úgyis eldöntik kinek van igaza.

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

9 hozzászólás

  1. Imre Erno on

    Mindenkeppen szelesitsetek a szolgaltatas- palettat! A nalatok tapasztalt profizmust igazan mindenki megerdemli.
    A cikk elkeseritett- most vagyok azon a ponton, hogy magamat is meghazudtolva kiadjak egy termekert tobb szazezer Forintot. Egyszeruen nem merem megkockaztatni, hogy hasznalt iPhone-t vegyek az altaltok emlitett armanyok miatt. Amig a regi iPhone 2G-met es az azt koveto 4, 4S, 5 modelleket minden problema nelkul tudtam en is szervizelni- az utobbi modellekrol sajnos ez mar messze nem mondhato el.

    Válasz
    • Bognár András on

      Mi azt sem értjük, hogy amíg egy Samsung meg tudja oldani, hogy a csúcskategóriás és valóban minőségi módon összeépített (megnéztük!) készülékeiben egy, maximum kétféle csavart használ és egyszerűen lehet azokat szerelni, addig egy átlagos iPhone-ban kb. 30 féle (nem darab!) csavar és sok más rögzítöelem nehezíti a pályát. Ebből is látszik, hogy amikor a termék élettartamát tervezik, nem terveznek a rentábilis javítás lehetőségével, hanem inkább a cserével és bezúzással. Ezért van az, hogy ha szinte bármilyen problémával leadod a készülékedet egy hivatalos szervizbe, nem javítják meg hanem újat kapsz helyette. Pazarlás.

      Válasz
  2. Peter on

    Igazatok is van, de nem is. Először ez arra is jó, hogy a hitvány szervizek ne tudjanak kárt okozni, mert sajna vannak olyan Apple szervizek amiket kerülni kell. Egy ilyennel való találkozás miatt és amiket okoznak sokkal többet fizet ki az ember mintha egy hivatalos szervizbe ment volna be. Ti egy jó szerviz vagytok, nektek maradni kellene :)

    Válasz
    • Bognár András on

      Jogos felvetés, de szerintem ha az Apple a hitvány szervizektől félne, akkor versenyképes áron és racionális feltételekkel végezné a készülékek javítását (például csak a hibás alkatrészt cserélné a fél gép helyett), nem pedig elijesztené magától vagy új gép vásárlását ajánlaná a problémás készülékekkel visszatérő ügyfeleket.

      Ide kapcsolódik még az is, hogy milyen már az, hogy amíg a Dell 5 év garanciát vállal a hasonló árkategóriájú gépeire, addig az Apple mindössze egy év jótállást vállal.

      Válasz

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük