webshop menü
drónjavítás, statisztika, évértékelő, drónjavítások számokban #szervizkaland #blog #drón

Drónjavítások számokban

Egy kicsit kísérleteztünk a grafikon-megjelenítéssel, és egyébként is be szerettünk volna számolni az elmúlt évek drónjavítási tapasztalatairól. Úgyhogy készítettünk pár diagramot, amik a szervizünkben leadott DJI drónok modell szerinti megoszlását mutatják. Először felidézzük a 2017-es év számait, majd folytatjuk a 2018-as drónjavítások részletezésével. A drónos statisztikából igyekeztünk levonni néhány következtetést is.

Drónjavítások – 2017


Láthatjuk, hogy a Mavic Pro (26%), Phantom 3 sorozat (30%) szinte fej-fej mellett végzett az év végi összesítésben, a Spark (19%) és a Phantom 4 sorozat (16%) már kisebb arányban képviseltette magát. Ebből az eredményből nem lehet levonni következtetést az egyes dróntípusok megbízhatóságára vonatkozóan, hiszen viszonylag kevés (43 darab) kvadkoptert javítottunk 2017-ben (2016 év végén kezdtük), illetve a típusok is éppen megjelentek, kifutottak ebben az időtartományban, tehát nem egy állandósult helyzetből vettünk mintát.

Általánosságban az a véleményünk alakult ki az első évben, hogy a DJI drónjai egytől-egyig jól megtervezett, jó minőségű anyagokból megépített, kulturáltan javítható drónok, érdemes velük továbbra is foglalkozni és fejleszteni ezt a profilunkat. Mindegyik típusnak vannak a többitől megkülönböztető előnyei és hátrányai, illetve mindegyik típusban felfedeztünk kisebb nagyobb konstrukciós hibákat, amik megnehezíthetik a javítást. Megismertük a DJI egyes modelleinek gyakori típushibáit is, és az így kialakult összkép segít minket abban, hogy sok szempontból megközelítve tudunk tanácsot adni, illetve döntést segítő kérdéseket feltenni a leendő drón-tulajdonosoknak.

2018 – a növekedés és a fejlesztések éve

2018-ban sokat fejlesztettük a drónszervizünk működését, igyekeztünk nagyobb alkatrészkészlet fenntartásával lerövidíteni a legtöbb javítás átfutási idejét. A javításokról írt cikkeinknek hála egyre több Ügyfél talált ránk, és emiatt a korábbinál jóval több sérült drónt tudtunk megjavítani 2018-ban.

Drónjavítások – 2018

2018-ban már nagyobb merítésből tudtunk mintát venni (258 darab kvadkopterjavítás volt szervizünkben). Egyértelműen látszik, hogy a Mavic Pro-k aránya (44%) kiugróan magas lett, csaknem a javításaink felét kitette. Ez szerintünk egyrészt annak köszönhető, hogy 2017 „slágerdrónja” volt a Mavic Pro és a Mavic Pro Platinum modell, és még 2018-ban sem számított elavultnak. A nagy arány másik oka a drón gimbalszerkezetének könnyű sérülékenységében kereshető. A legtöbb Mavic Pro-ban ugyanis a gimbal-kamera egység sérült a balesetek következtében.

A Spark (17%) és Mavic Air (7%) modellekben már jóval védettebb helyen található a gimbal-kamera, és jobb konstrukció is, nehezebben megy tönkre, ezzel is magyarázható ezen típusok relatív kis aránya. Érdekes módon a Mavic Air-ek száma eltörpül a Spark-oké mellett, ennek talán a magasabb ár is lehet az oka, illetve talán még az, hogy a Spark-ok váza törékenyebb (nem összecsukható). Így ez a „kezdő drón” gyakrabban sérül egy ütközéskor, lezuhanáskor.

A Phantom 3 sorozat modelljeinek (Pro / Advanced / Standard / SE) aránya (17%) csökkenő tendenciát mutat 2017-hez képest. Ez érthető, hiszen régóta kifutó modellnek számítanak. Ugyanakkor a Phantom 3 Pro / Advanced széria még mostanság is jó drónnak számít, egy típushibától eltekintve, amit kis odafigyeléssel el lehet kerülni. A Phantom 4 drónok aránya is lecsökkent (7%). Ez és a Phantom 3 sorozat arányának visszaesése természetes következménye a kompakt kategória (Mavic, Spark) viharszerű elterjedésének.

Az Egyéb kategóriába (9%) sorolt drónok (Inspire) és tartozékok, kiegészítők közül kiemelnénk a Phantom 3 és Phantom 4 távirányítóit, a híres-hírhedt GL300 A/B/C típust, aminél gyakran tapasztaltunk és javítottunk alaplapi töltésvezérlő áramköri meghibásodást.

drónjavítások, statisztika, tervek

2019 – mik a tervek?

Tetszik nekünk a DJI drónok javítása, az  Apple-lel ellentétben jóval kevésbé érezzük azt , hogy a gyártó nehezíteni próbálná a javítást független szervizek számára. Azért azt is látjuk pontosan, hogy a DJI nem is könnyíti meg az egyes javítások kivitelezését (pl. a Spark kamerájának kalibrálása csere után csak egy speciális programmal végezhető el). Szóval nem fogunk elkényelmesedni, az biztos. Annak örülünk, hogy alkatrészellátás terén, egy-két kivételtől eltekintve, viszonylag könnyen beszerezhetőek a gyári alkatrészek. Ezek segítségével pedig precízen és esztétikusan javíthatók a sérült DJI drónok. Vannak nehezebben és sok-sok utánajárással javítható típushibák, de kitartóak vagyunk. A felmerülő problémákat nem eresztjük addig, amíg megoldást nem találunk rájuk.

Ugyan javítottunk már pár Mavic 2 Pro és Mavic 2 Zoom drónt, és azok alapján egyértelműen fejlődést tapasztaltunk a konstrukciót illetően, de kíváncsiak vagyunk, hogy 2019-ben, amikorra elterjedtebbé válnak ezek a modellek is, mennyi és milyen problémát kell majd megoldanunk. Természetesen nyitottan várjuk az újabb modelleket is. Igazán kíváncsiak vagyunk, miben tud újat mutatni a DJI a hobbi és félprofi felhasználású drónok kategóriájában!

Ha kihagytunk volna az „elemzésünkből” valamit, írjátok meg hozzászólás formájában, és pótolni fogjuk. Ti mit vártok 2019-ben a drónok terén?

Drónos cikkeink

Ugyan sok bejegyzésünk végén találtok kapcsolódó írásokat, egy helyen az összes eddigi drónos cikkünket még nem osztottuk meg. Úgy gondoltuk, itt az ideje egy helyen rendszerezni a drónszervizes tapasztalatainkat.

Egy törött DJI Mavic Pro drón javítása
Iránytű-interferencia Mavic Pro-n
Miért mindig a bal hátsó lába törik a Mavic Pro-nak?
DJI Spark – Gyorstalpaló
DJI Spark – Intelligens Repülési Módok
DJI Spark – Űzz belőle sportot! (Vagy lehet mégse…)
DJI Spark – Utazás
Mavic Pro ellenőrzőlista (pre-flight checklist)
Drónszerviz – Melyik a legjobb drón?
Drónépítés projekt: A motorok és az ESC végleges bekötése
Drónszerviz – Melyik a legjobb drón?
Videó: Törött vázú DJI Spark javítás
Mavic Air és Spark repülési ellenőrzőlista
A 11 legfontosabb szempont drón vásárlása előtt
DJI Mavic Air teszt I. – Az Arany Középút
Lezuhant Phantom 4: törött tartóláb, szakadt antennák, elgörbült kamera
Drónépítés projekt: A motorok és az ESC végleges bekötése
Drónfotók egy csodaszépen gondozott kertről
Mavic Pro gimbalkapocs – Használjuk vagy ne?
Mavic 2 Pro gimbalcsere – egyszerűbb lesz?
Mikro-drón móka! (+videó)
Maguktól tönkremennek a DJI drónok
Mavic 2 Pro és Zoom: átgondoltabb konstrukció?

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük