Mavic 2 Pro és Zoom: átgondoltabb konstrukció?
Bognár András – 2019. március 14. – 2 hozzászólás
Ugyan már fél éve megjelent a DJI legújabb félprofi-kompakt drónja, a Mavic 2 (Pro és Zoom változat), és már jópár sérült példánnyal találkoztunk, csak most jutottunk el odáig, hogy írjunk is szerelési tapasztalatainkról. Hiába, általában sokkal több a tennivalónk, mint az „újságírásra” maradó időnk. A Mavic Pro óta megjelent Spark és Mavic Air drónokban folyamatos előrelépéseket láttunk a DJI drónok konstrukcióját illetően, nincs ez másképp a Mavic 2 Pro/Zoom modellel sem. Úgy tűnik, hogy a gyártó is rájött arra, hogy a meghibásodott drónokat célszerű úgy megtervezni, hogy a sérülékeny alkatrészek könnyen cserélhetők legyenek, hiszen így sok erőforrást tud megtakarítani a termék eladása utáni támogatási időszakban.
Kétségtelen, hogy a DJI drónok legsérülékenyebb alkatrésze egyben az egyik legdrágább alkatrész is. A gimbal-kamera egységről van szó, ami egyben tartalmazza a digitális képkészítés éppen aktuális csúcsszenzorát és lencserendszerét, valamint egy hihetetlenül precíz elektromechanikus szerkezetet, aminek a vezérlése 3 tengely mentén folyamatosan stabilizálja a kameraegységet. Ennek a két dolognak a fúziója eredményezi azt, hogy a levegőben szálló, és igencsak remegő drónról mégis rezzenéstelen és stabil felvételeket tudunk készíteni.
A drónok közül talán a Mavic Pro gimbal-kamera egysége volt a legsérülékenyebb, a Spark-ban és a Mavic Air-ben már jobban burkolat mögé rejtették a gimbalt, így ütközéskor jobb eséllyel indultak, és a legtöbbször pár apróbb karccal nem úszták az incidenst. Nem így a Mavic Pro-nál: ott a gép elejéből mindenféle védőburok nélkül le van lógatva a gimbal-kamera egység, és a legkisebb koccanás is végzetes lehet számára. És erre még rátesz egy lapáttal az, hogy a gimbalvezérlő szalagkábel annyira alul van méretezve, annyira vékony, hogy idővel magától tönkremegy a gimbal mozgolódása okozta ide-oda hajlítás miatt. Ez a hiba elsősorban azokban a Mavic Pro drónokban jelentkezik, amiknek a tulajdonosa nem teszi be szállításhoz a gimbal-kapcsot, és emiatt zötykölődik a helyén a gimbal-kamera, ami megviseli a kábelt. A gimbalkapocs tehát nagyon fontos, tedd a helyére mindig, ha nincs használatban a drónod. (Ugyanakkor ügyelj rá, hogy bekapcsolás előtt vedd is ki a helyéről, mert ha bent marad, és úgy kapcsolod be a drónt, az erőlködő gimbal nagy áramfelvétele szintén kárt tud tenni a vezérlőkábelben, és el tudja égetni a tizedmilliméter vékonyságú vezetékeket.)
A Mavic Pro gimbaljavítása meglehetősen bonyolult folyamat. Először is le kell venni a drón felső borítását, ezt 12 csavar kicsavarásával, a GPS modul lecsatlakoztatásával tudjuk megtenni. Ezt követően a gimbalvezérlő panelről le kell csatlakoztatni az elülső szenzorok csatlakozóit, majd a videoátviteli és szenzorkábelt hátulról. Ezt követően 4 csavar kioldásával le tudjuk engedni a drón elejében a komplett gimbal-kamera egységet, és tudunk rajta külön dolgozni, vezetéket cserélni, stb.
A Mavic 2 Pro és Zoom modellekben a kameracsere folyamata nagyban leegyszerűsödött. Nem kell a drón felső burkolatát levenni, helyette elég a drón elejéből pár csavar kicsavarni, és a komplett gimbalszerkezet előre kibuktatható a drón orrából! Onnantól kezdve természetesen ismét nem egyszerű folyamat a gimbalegység javítása, de legalább odáig könnyű eljutni. Szerintünk amiatt is így alakította ki a DJI a Mavic 2 szerkezetét, hogy a Zoom és Pro modellek között könnyen lehessen váltani, hiszen a különbség csak a gimbal-kamera egységben van. Így aki egyikről a másikra szeretne váltani, az könnyen megteheti bármikor.
A mostani alkalommal kompletten kellett cserélnünk egy gimbal-kamera egységet egy Mavic 2 Zoom drónban. A csere nagyon gyorsan ment, de persze más lett volna a helyzet, ha a megrendelő a sérült gimbal javítását kéri, nem pedig a komplett cserét. Legközelebb egy olyan jellegű munkát is bemutatunk majd!
Ha netán ütköztél, lezuhantál DJI drónoddal, szívesen segítünk helyreállítani, hogy ismét levegőbe emelkedhess. A drónjavításokhoz kizárólag eredeti DJI alkatrészeket használunk, javítás után alaposan teszteljük a drónt, megreptetjük, és munkánkra 6 hónap jótállást biztosítunk. Keress minket bizalommal! Napos időt, hibamentes repülést és biztonságos földet érést kívánunk!
2 hozzászólás
[…] Mavic 2 Pro és Zoom: átgondoltabb konstrukció? […]
[…] Egy törött DJI Mavic Pro drón javítása Iránytű-interferencia Mavic Pro-n Miért mindig a bal hátsó lába törik a Mavic Pro-nak? DJI Spark – Gyorstalpaló DJI Spark – Intelligens Repülési Módok DJI Spark – Űzz belőle sportot! (Vagy lehet mégse…) DJI Spark – Utazás Mavic Pro ellenőrzőlista (pre-flight checklist) Drónszerviz – Melyik a legjobb drón? Drónépítés projekt: A motorok és az ESC végleges bekötése Drónszerviz – Melyik a legjobb drón? Videó: Törött vázú DJI Spark javítás Mavic Air és Spark repülési ellenőrzőlista A 11 legfontosabb szempont drón vásárlása előtt DJI Mavic Air teszt I. – Az Arany Középút Lezuhant Phantom 4: törött tartóláb, szakadt antennák, elgörbült kamera Drónépítés projekt: A motorok és az ESC végleges bekötése Drónfotók egy csodaszépen gondozott kertről Mavic Pro gimbalkapocs – Használjuk vagy ne? Mavic 2 Pro gimbalcsere – egyszerűbb lesz? Mikro-drón móka! (+videó) Maguktól tönkremennek a DJI drónok Mavic 2 Pro és Zoom: átgondoltabb konstrukció? […]