webshop menü
Mavic 2 zoom teszt, Margit-sziget, drónos repülés #termékteszt #drón

DJI Mavic 2 Zoom – A drónok iPhone 3G-je

A DJI Mavic 2 Zoom-ot 2018 augusztusában jelentette be a DJI, a Mavic 2 Pro-val együtt. A fejlesztések között található a világ első optikai zoom-mal ellátott lencséje egy drónon, a 31 perces repülési idő, 4K felvétel 30 FPS-sel, és több új felvételi mód is. Több hét tesztelés után kijelenthetem, hogy ennél nem tudom, hogyan lesz jobb egy drón (az akkumulátorokon kívül). És ennek nem csak a zoom az oka. De ne siessünk ennyire előre.

Az első repülés – 2019 április

Csobánka - legelőször

Csobánka – legelőször

A DJI Mavic 2 Zoom először áprilisban volt nálam. Ekkor gyakran jártam a Budapest melletti Csobánkára, és természetesen mindig kivittem a drónt is magammal. Az első kicsomagolásnál már ismerős részekre találtam. A drón kihajtása után már gyorsan ment minden – gomb kétszer be, app megnyit, felszáll. A távirányító és az alapvető rendszerek nem sokat változtak.

Erős jeladók, stabil repülés

Az eddigi drónok, amikkel repültem, gyakran kapták a jól ismert mágneses interferencia-hibát, amikor az ember hirtelen minden eszközén kikapcsolja a Wi-Fi-t és a Bluetooth-t, csak, hogy a drón kaphasson GPS-jelet. A Mavic 2 Zoom esetében ilyennel nem találkoztam, egyszer sem. Még akkor sem, amikor tető alól reptettem ki, nagyon gyorsan fogott GPS-jelet, és stabilan repült. Ennek oka, hogy a távirányítóban és a drónban is rendkívül erős jeladók vannak – ehhez elég hallgatnunk őket, ugyanis a távirányítóban is aktív hűtés található.

Mavic 2 Zoom távirányító

Kezemben a Mavic 2 Zoom távirányítójával

Halkabb propellerek

Az első meglepetést a propellerek okozták. Az új drónokat a DJI „low-noise”, azaz alacsony zajszintű propellerekkel szereli fel, de ne gondoljunk túl sokat, még így sem túl halk élmény egy drónt reptetni. Viszont mindenképpen halkabb, mint a korábbi Mavic széria, vagy akár a Phantom sorozat. Repülés előtt meggyőződtem, a helyes beállításokról: a bal joystick a drónt emelte, süllyesztette és forgatta, míg a jobbal dönteni lehetett az eszközt. A hátsó, bal oldali görgő a gimbalt, a jobb az optikai zoom-ot irányította.

Szinte változatlan a távirányító

A távirányító ezen kívül nem változott a töltésén kívül. Talán itt érdemes beszélni a kiegészítőkről és a Fly More csomagról is. Alapból a drónhoz 1 db intelligens akkumulátort kapunk, mely 31 perc repülési időt biztosít, a távirányítót, a töltőt, amiből ezalkalommal ki lehet hajtani egy microUSB töltőfejet (ezzel a távirányító is tölthető), a propellereket és pót-joystickeket. Ez a legminimálisabb felszerelés egy drónhoz, úgyhogy szerintünk az új felhasználóknak mindenképpen előnyös, ha beruháznak a Fly More-csomag által nyújtott előnyökre is. A drónhoz például nem kapunk semmiféle tokot, védelemre leginkább csak a gimbalt védő műanyagtól számíthatunk. Az egy akkumulátor ugyan nagyon sokra elég – később erről is – de jobb, ha van egy tartalék. (A Mavic 2 Fly More Kit kettő darab intelligens akkumulátort, egy darab Mavic 2 autós töltőt, egy darab akkumulátortöltő hubot, egy darab powerbank átalakítót, 2 pár (low-noise) propellert és egy darab Mavic 2 válltáskát tartalmaz.)

Az első repülés nagyon stabil volt. Nagyrészt felfele mentem, hogy Csobánkáról egy szebb panorámát lőjek, illetve a közeli focipálya is jó témának bizonyult.

Focipálya madártávlatból

Focipálya madártávlatból a Mavic 2 Zoom szemszögéből

A zoom azért egy jó funkció, mivel nem csak bizonyos esetekben lehet használni, hanem szinte mindig több lehetőséget nyit meg előttünk. Eddig volt ugyan lehetőség arra, hogy a 4K-s videóanyagot levágjuk Final Cut Pro-ban 1080p-re, ezzel egyfajta zoom-hatást elérve, de ez lerontotta a videó minőségét, ugyanis 4K-ba exportálva az anyag gyakran pixeles lett.

Pár próbakép készítése után leszálltam vele, és utána nem volt már sok esélyem repülni vele – júniusig.

2019 nyár: mélyvíz

Ez alkalommal a drónt kifejezett célokkal hoztam el: szerettem volna vele a városról mindenképp képeket készíteni, szerettem volna visszavinni Csobánkára és kipróbálni, hogy milyen távolról fotózni, mind a várost, mind a körülvevő tájat.

Csobánka környéke

A drón felépítése nem változott nagyon sokat. Nagyon könnyűvé tette az utómunkát minden esetben, hogy a nyers anyagot USB C-n keresztül másolhattam le a drónról, aminél kevés gyorsabb megoldást tudok jelenleg, ha a célgépen is található ilyen csatlakozó. A fényképeket DNG-ben készítettem, utána Lightroom-ban utómunkáztam bizonyos preset-ek segítségével, illetve az AirMagic nevű alkalmazásnak is adtam egy esélyt.

Drónfotózás a városban

A várost fotózni – főleg új helyekről – nem könnyű. Ez alkalommal a Rózsadombra esett a választás, ahonnan teljeskörűen ki tudtam használni a Zoom által adott lehetőségeket, mivel egyrészt a XIII. kerület merőleges utcarendszerét fotózhattam, másrészt jobb minőségű képeket készíthettem a hidakról is. Ekkor még nem mertem vele messzebb repülni – a Gellért-hegyi incidens után főleg – így csak ezeket a képeket lőttem onnan.

A zoom jó eredményekkel szolgál

Csobánkán repülni már egyszerűbb volt, és kevésbé is aggódtam. Az oszolyi csúcsról felszállva gyönyörűen lehetett látni a körülöttünk lévő tájat, beleéértve a várost is. A zoom itt is nagyon jól jött, ugyanis pár nagyon jó lehetőségem volt a város bemutatására, főleg videón. Nyárra teljesen zöldbe borultak a környező erdők is, és a képeken láthatóak ezek is. Nagyobb problémába itt sem ütköztem, azon kívül, amikor messzebb került a drón, és feljebb is vittem – itt a szél okozott kisebb problémákat. De erről szólt is a DJI app. Ilyenkor nem ajánlott a zoom funkciót használni, ugyanis a szél által okozott instabilitás elronthatja a képeket. Még akkor is, ha egyébként Mavic 2 Zoom nagyon jól tudja kiegyensúlyozni a széllökéseket és stabilizálni a képet.

Csobánka és a környező erdők

Vissza a városba

A városba visszatérve a Margit-szigetre mentem. Legutóbb a Szent István Parkból fotóztam a XIII. kerületet, a Spark-kal, ami ugyan egy jó drón, de a Mavic 2 Zoom egyértelműen több lehetőséget adott, és a képek itt is magukért beszélnek. Mivel naplementében voltam, a RAW-ban történő fotózás megkönnyítette a dolgom ami az utómunkát illeti. A drón itt is kiválóan teljesített, és ennyi repülés után elkezdtem benne sokkal jobban megbízni, és tesztelni a határait.

Margit-sziget

Bízhatunk a Mavic 2 Zoom-ban?

A bizalom nagy kérdés, mikor drónozásra kerül sor. Bármennyire is egy *eszköz*, valahogy mindig az ember fejében van, hogy mi történik ha. Ez a félelem nagyon fel tud erősödni, ha már volt drónos balesetünk, vagy a távirányító hirtelen elveszti a jelet, és a beépített algoritmusokra kell bíznunk a kvadkopterünket. A Mavic 2 Zoom minden tekintetben stabil. Egyszer sem merült fel bennem, hogy nem fog pillanatok alatt GPS jelet találni. Vagy, hogy valamiért elrepülne, esetleg jelet veszítene, lezuhanna… Ez egyre jobban és jobban felbátorított, és egy naplementekor felvittem a Normafára is. Elég későn értem fel, mivel a naplemente utolsó pillanatait akartam elkapni. Szürkületben felszállni kényes dolog, de egy esélyt mindenképp akartam neki adni. Ekkor derült ki, hogy egy új alkatrész került a Mavic 2 modellek aljára, ami nem más, mint két LED.

A két, rendkívül erős LED a drón alján

A két, rendkívül erős LED a drón alján

Lámpa

Nem gondoltam volna, hogy két LED ekkora hatással tud lenni a felhasználói élményre. A lámpákat bekapcsolhatjuk egyenesen a DJI Go 4 appban – ugyan pár menüvel mélyebbre van elrejtve – viszont úgy is be lehet konfigurálni a távirányítót, hogy a hátsó gombok segítségével is kapcsolni lehessen a lámpákat. Én automatikuson hagytam, ugyanis ezeknek a lámpáknak alapvetően az a szerepe, hogy az infravörös közelségszenzort segítsék leszálláskor, így körülbelül 30-50cm magasan ezek bekapcsolnak, hogy bevilágítsák a drón alatti területet. Ez ugyan hasznos a szenzorok számára, de ha éjszaka elrepülünk távolra, akkor ezen lámpák segítségével könnyebben megtaláljuk a drónt az égen. Sajnos ez csak akkor van így, amikor távolodunk, mivel ha elkezdünk visszarepülni, akkor a drón teste pont úgy dől, hogy nem látszanak a lámpák. Mindenestre ez a kis frissítés még egy olyan tényező, ami megnövelte a bizalmam a Mavic 2 Zoom-ban.

Normafa és a János-hegy naplementekor

Normafa és a János-hegy naplementekor

A Városliget és a Normafa odafentről

Utolsó pár repülésem a Városligetben majd újra a Normafán történt. Az előbbivel nagyon vigyázzunk, ugyanis rengeteg a kutya, a fa, amiket ugyan könnyű kikerülni, de leszállni sokkal nehezebb, amikor hirtelen a park összes kutyáját érdekli a drón. Ettől függetlenül – este hat óra körül – gyönyörű képeket tudtam készíteni mind a Városligetről, mind a Hősök Teréről, meg úgy egyáltalán a városról.

A Hősök tere - óvatosan!

A Hősök tere – óvatosan!

Nagyon élveztem a Mavic 2 Zoom-ban, hogy a távirányító Wi-Fi antennái nagyon erősek, így többszáz méterre elrepülhetünk vele, és a drón ugyanolyan reszponzív marad, illetve a kép sem fog akadozni, pixelesedni. Ez egy kicsit megváltozott a Városligetben, amikor egyenesen nem láttam rá a drónra, körülbelül 400 méter magasra lőttem fel, és 130 méterre volt tőlem. Ekkor kicsit instabillá vált a kapcsolat, de csak egy kicsit kellett visszahoznom, és máris visszatért a biztos és erős videófolyam, illetve a kameramodul felett is megbízható irányítást nyertem.

Felülről is gyönyörű a Széchenyi-fürdő

Felülről is gyönyörű a Széchenyi-fürdő

Super Resolution panoráma kép

A Városligetben készült képek újra kiemelik a zoomolás fontosságát egy ilyen drón esetében. A Hősök Terére bereptetni egy drónt nem a legbiztonságosabb dolog, viszont a ligetből nagyon szép képeket lehetett készíteni a térről, illteve az azt körülvevő múzeumokról. Itt készítettem továbbá először Super Resolution panoráma képet.

Ugyan ezt a DJI egy nagyon fontos funkcióként hirdette, én csak meglepően sok keresgélés után találtam meg, és őszintén, egy kicsit csalódtam benne. A funkció lényege, hogy kilenc darab képet csinál a drón egy helyben lebegve kétszeres zoom-on, majd ezeket egybefűzi, egy nagy panorámaképpé. Jól hangzik, viszont a kép, amit kapunk belőle, egy 8000×5998-as JPG. Ugyan ez nagyobb, mint a *sima* kép, viszont közel sem kilenc darab teljes felbontású kép (egy sima, Mavic 2 Zoom-ról származó JPG kép 4000×2250-es).

Maradj egy helyben és bízd a szoftverre a munkát

Meglátszik továbbá, hogy a szoftver hol illeszti össze a képeket, és így csúnyább elváltozásokra találhatunk a kész panorámaképen. Arra megvan a lehetőségünk, hogy külön kimentsük a panorámához készült képeket, viszont ezeket összeilleszteni nem könnyű Photoshopban sem. sok az átfedés a képek között, így a legjobb, hogyha az algoritmusra bízzuk magunkat. A Super Resolution panorámák készítése közben ajánlott, hogy egy helyben tartsuk a drónt a legjobb kép elkészítése érdekében. A gomb megnyomásától körülbelül 30 másodpercig ilyenkor hagyni kell, hogy dolgozzon magától, majd repülhetünk tovább.

Super Resolution Panorama – Nyersen

Filmezés a Mavic 2 Zoom-mal

A Városligetben filmeztem először komolyabban a Mavic 2 Zoom-mal. Nagyon kíváncsi voltam, hogy valójában milyen minőségű a 4K-s felvétel. Meg arra is, hogy a felvétel közbeni zoom-olással mennyire lehet természetesebb, már-már filmszerűbb felvételeket készíteni. Az itt készült anyagot, illetve az utolsó, szintén Normafán készült anyagot összevágtam egy videóba. Ezt a teszt alján lehet megnézni, de egy szó mint száz – a Mavic 2 Zoom 4K-ja gyönyörű, és Mac-re importálás után egyből vágható Final Cut Pro-ban.

Az M3-as kivezető és környezete

Az M3-as kivezető és környezete

Mivel eddig csak relatíve statikus helyekről fotóztam és videóztam, nagyon kíváncsi voltam, hogy egy ennyire felszerelt drón mennyire képes követni, hirtelen irányt váltani, és erre nem is találhattam volna jobb helyet, mint újra a Normafa. Négy oka volt annak, hogy ide visszajöttem. Egyrészt ez egy relatíve biztonságos hely, főleg hétköznap délelőtt. Másrészt, meg akartam ismételni az előző napi Super Resolution panorámát egy kicsit állandóbb környezetben. Harmadrészt, a Normafa alatt van egy út, amin már nagyon sokszor legurultam longboarddal, és ezt fel akartam végre venni. Illetve ki akartam próbálni a Dolly Zoom funkciót is.

Dolly Zoom

Kezdjük is a legutolsóval. A Dolly Zoom nem más, mint a QuickShot-felvételeknek egy újabb típusa. Ezek előre beállított felvételi módok, ahol ki kell jelölnünk egy alanyt, amiről a drón valamilyen előre meghatározott módon videóanyagot készít. A legtöbb DJI drónon elérhető a Dronie, a Rocket és egyéb felvételi módok. A Zoom-nak viszont van egy sajátossága, a Dolly Zoom. Ez távolodás közben zoom-ol rá a kijelölt alanyra, így egy különleges effektust ér el vele. A korábban említett videó végén pontosan ez a felvétel található. A QuickShot-felvételek már csak azért is rendkívül hasznosak, mert pofonegyszerű elkészíteni őket – csak felszállunk, kijelöljük az alanyt, és tizenöt másodperccel később el is készül a videó.

Super Resolution a Normafán

Super Resolution a Normafán

Megcsináltam a második Super Resolution képet is. Sajnos a JPG-ben való fotózás itt megint ellenünk dolgozik. Az erdőről, lombokról készült képeken ugyanis kifejezetten kijön a tömörítés hatása, de legalább nem voltak furcsa elváltozások a naplemente miatt.

Active Track – aktív követés

Ezután jöhetett az ActiveTrack. Korábban használtam már a funkciót a Spark-kal, de ott nagyon gyakran elveszített, vagy csak egyszerűen nem tudott elég gyorsan követni. A Zoom viszont egy nagyobb drón, így jobb teljesítményt is vártam. Az út nagy része során minden rendben volt vele (bár egy kicsit lassú volt, és a belógó ágak miatt nem tudott annyira magasra menni), sima felvételt biztosított. A Mavic 2 egyik újítása az ActiveTrack 2.0, ami a követőrendszert egy új szintre emeli, és ez érződött is. Korábban mindig problémát okoztak a drónoknak a kanyarok az utakban. Vagy nagyon lassan kellett menni, hogy ne veszítsen el minket a drón, vagy manuálisan repülni. Ez viszont nem a legkönnyebb dolog ugyebár, ha közben folyamatosan mozgunk… Az újításoknak köszönhetően a Mavic 2 Zoom érzékeli a kanyarokat, és képes arra, hogy felmérje, hogy körülbelül milyen útvonalon fog haladni a követés alatt álló tárgy, és ennek megfelelően kanyarodni.

Az ember nem helyettesíthető

Az ActiveTrack összességében egy könnyen használható és kifejezetten jó élményt biztosított a felvételek elkészítése alatt. A szenzorok általában jól működtek, mindent kikerültek – kivéve egyszer, és ez eléggé fájt. Egy kis gally nem tűnt fel az elülső szenzornak, és emiatt megtörtént az első balesetem is. Szerencsére a drónnak nem lett nagyobb baja, viszont a jövőben megtanított valamire. Bár a DJI mindenre megpróbálja felkészíteni a drónt, nem szabad mindent a belső rendszerekre és szenzorokra bízni.

A drónon található USB-C kapcsolatnak köszönhetően gyorsan és problémamentesen lementettem az összes képet és videót. Majd gyorsan megvágtam az alábbi anyagot. Sok helyen ugyan nem vagyok megelégedve vele (főleg a hirtelen rángások miatt), de a képminőség egyszerűen gyönyörű.

Budapest from Levente Koroes on Vimeo.

Összegzés – megéri a Mavic 2 Zoom?

Egy klasszikus hasonlattal élve, ha a Spark a lábunk belemártása a vízbe, és a Mavic Air derékig bemenni, akkor a Mavic 2 Zoom nem más, mint egy teljes megmártózás a drónok – mostmár kifinomult – tengerében. A Mavic 2 Zoom a jelenlegi legjobb drón a piacon az áráért. Igazi profiknak persze az Inspire széria való, de a drón minden másra megfelelő, és szerintünk egy rendkívül jó befektetés is, ugyanis az elkövetkezendő pár évben biztos, hogy megbízhatóan fog működni. Az is természetes persze, ha az ember egy ilyen szintű drón vásárlása előtt egyelőre saját tapasztalatokat szeretne gyűjteni. Az APPSolute-ban erre a drón bérlése által van lehetőség.

A cikkben használt képek tömörítettek, hogy a cikk olvasható és elérhető legyen mindenkinek. A teljes felbontású képek egy része elérhető a Flickr-ön, illetve a nyers RAW képeket, illetve videófelvételeket is – kérésre – meg tudom osztani.

 

Mavic 2 Zoom a drónszerviz szemszögéből

Néhány Mavic 2 drón (Pro és Zoom is) már megfordult szervizünkben javítás céljából, a drónokról alkotott teljes kép áttekintéséhez pedig jó kiegészítést adhat az is, ha bepillanthatunk e légi járművek szervizelésébe. Éppen ezért igyekszünk rendszeresen dokumentálni drónos javításainkat is, megismertetve ezáltal egy-egy drón belső sajátosságait, a használatukhoz fűződő tanulságokat. Egy hivatalos drónszerviz persze nem biztos, hogy elárulhat olyan kulisszatitkokat mint azt mi tesszük cikkeinkben. Lássuk is eddigi Mavic 2 Zoom és Mavic 2 Pro-val kapcsolatos írásainkat:

Mavic 2 Pro és Zoom: átgondoltabb konstrukció?

Átgondoltabb drónalkatrészek a DJI Mavic 2-ben

Mavic 2 Pro gimbalcsere – egyszerűbb lesz?

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük