Van megoldás az Apple korlátozásaira – válasz az Index cikkére

Van megoldás az Apple korlátozásaira – válasz az Index cikkére

Tegnap az Index lehozott egy cikket, amiben arról tudósítják az Apple-felhasználókat, hogy ha betört kijelzőjüket nem az Apple hivatalos szervize cseréli, akkor több napon keresztül “felhasználószégyenítő hangzású üzenetet” ír majd ki az iPhone a képernyőjére. Az új készülékek ugyanis állítólag érzékelni fogják, ha nem az eredeti kijelző van beépítve, pontosabban így fogalmaznak:

Az Apple azzal indokolja az üzenetet, hogy az új iPhone-okban a kijelző és a szoftver olyan mértékben van összehangolva, hogy a meghibásodott alkatrészt csak hivatalos Apple-szerelő képes cserélni. Ha nem ez történik, akkor az káros hatással lehet a telefon teljesítményére, az akkumulátoridőre, és kompatibilitási problémák is jelentkezhetnek.

Árnyalnunk kell a képet

Mivel mi nem hivatalos Apple szervizként szolgáljuk az Apple-felhasználókat immár több, mint 11 éve, kötelezőnek érezzük kicsit árnyalni és pontosítani a megjelent cikket.

A kijelző és a készülék alaplapjának összehangolása (helyesebben összepárosítása, ugyanis szó sincs hangolásról) nem újkeletű dolog. Már az iPhone 8-ban, az iPhone X-ben és az utánuk következő modellekben is össze volt párosítva a kijelző a készülék alaplapjával.

Az “összehangolást” semmiféle technológiai indok nem támasztja alá, pusztán az Apple üzleti érdeke: lehetőleg ne lehessen gazdaságosan javítani a készüléket, a felhasználó inkább vásároljon újat helyette, és pörgesse az Apple bevételeit.

Már leírtuk többször, és továbbra is úgy látjuk, hogy ez rövidtávú stratégia, mely gyengíti a felhasználók márkahűségét. Egy prémium kategóriájú készüléktől tartósságot és profi terméktámogatást várna az ember, nem pedig 1 év garanciát, és azt, hogy például egy egyszerű hátlaptörés esetén a gyártó megoldása a komplett készülékcsere legyen. Ráadásul úgy, hogy trükkösen javításként, “fődarabcsere” címszóval hivatkoznak a készülékcserére és emiatt mindössze 90 nap garanciát vállalnak az új termékre. Mindenütt lehúzásról szól sajnos a cég üzletpolitikája.

Nem aggódunk afelől, hogy ne tudnánk megoldani az új készülékek – iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro Max – kijelzőcseréjét. Amit az Apple játszik a független szervizekkel, az egy macska-egér harc, és előbb-utóbb mindig megjelennek a megoldások. Túl nagy piac ez ahhoz, hogy az Apple ki tudja sajátítani magának a “szervizelést” (amiatt írom idézőjelben, mert a legtöbb esetben csak készüléket cserélnek). A felhasználók keresni fogják a költséghatékony, de jó megoldásokat, és ezért pillanatok alatt ki fogják fejleszteni az ilyen jellegű, javítást megnehezítő akadályok ellenszereit (lásd korábbi modellek).

iPhone kijelzőcserék megnehezítve, független Apple szerviz, független iPhone szerviz, szabad szakemberválasztás joga

Van megoldás

Két lehetőség kapásból beugrik a probléma megoldására.

Egyrészt, valószínűleg a kijelzőbe épített vezérlőbe van kódolva egy egyedi azonosító, amit egészen biztos, hogy ki lehet majd olvasni a csatlakozón keresztül, hiszen a készülék is ezt teszi, és így ellenőrzi az “eredetiséget”. Ezt az azonosítót ki lehet majd olvasni, és valószínűleg át lehet majd írni egy másik kijelzőbe. Ha netán nem, akkor még mindig létezik más megoldás: a kijelző felújítása.

Kijelzőfelújítás

Az Apple kijelzők felújítása már több, mint 4-5 éves iparág, és gyakorlatilag tökéletesen tudja reprodukálni a gyári minőséget. Miről is van szó? A legtöbb törött iPhone kijelző működőképes, és csak a legfelső vékony üvegrétege törött. Ezt egy speciális célszerszámmal, pontosan beállított hőmérsékleten teljesen nyommentesen és karcmentesen el lehet távolítani a működőképes képalkotó és érintésérzékeny részről. Ezt követően egy gyári üveglapot, optikailag tiszta, gyári ragasztóval, pormentes körülmények között vissza lehet illeszteni a kijelzőre. Gyakorlatilag egy kijelzőgyártási folyamat befejező lépését kell megismételni a kijelzőn, és újból használható kijelzőt kapunk eredményül. A felújított kijelző visszaépítésén – mivel csak a felső üvegrétege cserélődött – egészen biztos, hogy nem problémázna az iPhone, hiszen ugyanaz a kijelző került vissza bele, ami eredetileg is benne volt. A kijelzőfelújítás egyébként sokkal nagyobb precízséget és rutint igényel, mint amit egy hivatalos Apple szerviz elvár az ott dolgozó munkatársaktól.

Vélemény

Egy szó, mint száz: továbbra is azt gondoljuk, hogy mindenkinek jobb lenne, ha az Apple az innovációra fordítaná azt az energiát, amit most a független szervizek ellehetetlenítésére fordít. Sokkal nagyobb bevételt tudna elérni minőségi termékek gyártásával, amik nem mennek tönkre egy év után. Ezáltal tehermentesíteni tudná a saját szervizeit is, és a felhasználói bázisuk is stabilabb lenne idővel a jó termékek és profi terméktámogatás hatására. Mi továbbra is azért fogunk dolgozni, hogy alternatívát nyújtsunk az Apple pazarló, környezetet terhelő és gazdaságtalan szervizelési gyakorlatával szemben.

Korábbi cikkeink a témában

Innováció helyett korlátozások az Apple-nél

Az Apple gaztettei – 1. rész: kijelzőcsere megnehezítve

Az Apple gaztettei – 2. rész: Touch ID és Home gomb javítás

 

Az Apple közleménye a nem hivatalos szervizben történő kijelzőcserékről és az ezzel járó figyelmeztetésről itt érhető el.

 

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.


Olvasnál még?

Ha tetszett ez a cikk, akkor ezek is érdekelhetnek:


Címkék

Egy hozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük