Megoldható a Mavic Mini gimbal-kalibrálás!

Már be tudunk szerezni gyári gimbal-kamera modult a Mavic Mini-hez is

Az elmúlt hónapokban sajnos nem jutott időm érdekesebb drón javításokról írni, pedig lett volna bőven cikktéma! Volt jópár – általam mumusnak nevezett – munka is, amikkel napokig, néha hetekig küzdöttem, de végül mindegyiket sikerült megfejtenem. Sokfelé el fogok kalandozni a mostani írásomban, mert jópár témakörben sikerült előrelépnem, aminek szerintem nemcsak én fogok örülni!

A gyakoribb javítások a Mavic Pro gimbal-javítások és karcserék voltak, elkezdett terjedni a Mavic 2 Pro is, javítottam jópár példányt. A Mavic 2 Pro gimbalproblémák még kicsit mumusnak számítanak, mert nagyon nehezen szerelhető a gimbalszerkezetük, ha nyommentesen és igényesen szeretnénk dolgozni, és persze, hogy úgy szeretnénk! A Mavic Mini igazi slágerdrón lett, és ez a javítások számából is meglátszik, általában az első motoros karjuk vagy a gimbalszerkezetük törik egy-egy szerencsétlen manőver következtében. A Mavic Mini-k egyébként barátságos szerkezetek, jól lehet szerelni őket, ésszerű felépítésűek. Spark-ból is érkezett jópár darab, ezeknél gyakran motort vagy komplett vázat kellett cserélni egy-egy kartörés miatt. Sajnos a Spark ilyen szempontból szerencsétlen konstrukció: a karok a váz részét képezik, ezért kartörés esetén teljes átépítésre van szükség, ami igen hosszadalmas és aprólékos munka. Nagyon várom már az első Mavic Air 2-t, amit szétszedhetek, és alaposan megvizsgálhatok.

Szétszedett Mavic 2 Pro

Szétszedett Mavic 2 Pro

Véleményem a DJI szervizpolitikájáról

Az a tapasztalatom egyébként, hogy a DJI-nak továbbra sem érdeke, hogy a termékeit könnyen lehessen javítani, és még a hivatalos szervizeknek sem nyújt túl mély tudásbázist, dokumentációt és alkatrészkészletet egy-egy problémának a megoldására. Említek is pár példát.

Nem ritka, hogy lezuhant Phantom 4 vagy Phantom 4 Pro drónokat kapok javításra, amiknek a gimbal-kamera szerkezete leszakadt a becsapódás következtében. Annak ellenére, hogy ez az egyik leggyakoribb hiba, és ehhez a drónhoz lehet külön gimbal-szalagkábelt vásárolni a DJI-tól, más gimbal-alkatrészeket nem lehet beszerezni hivatalosan. Tehát hiába kell képesnek lennie egy technikusnak a gimbal teljes szétszedésére, hogy egy szalagkábelt kicseréljen benne, de ha például ugyanebben a gimbalban egy fém tartókar törik el, amihez ugyanannyira szét kellene szedni a gimbalt, azt már nem tudja elvégezni, mert nincs hozzá alkatrésze. Helyette a 200.000,- Ft-nál is többe kerülő komplett gimbal cseréjét kell az Ügyfélnek ajánlania. Egyáltalán nem tartom ezt ügyfélbarát megoldásnak, amikor ennek az árnak a töredékéből megoldható lenne a javítás, ha elérhetővé tenné a részegységeket a gyártó.

Már be tudunk szerezni gyári gimbal-kamera modult a Mavic Mini-hez is

Már be tudunk szerezni gyári gimbal-kamera modult a Mavic Mini-hez is

Szerencsére mi, függetelen szervizként nem csak közvetlenül a DJI-tól vásárolhatunk alkatrészeket, ezért felkutattunk jópár forrást a gyári alkatrészek beszerzését illetően, és emiatt a legtöbb modellben nemcsak főalkatrészeket tudunk cserélni, hanem kisebb alkatrészeket is, ami igen kedvezően hat a javítási költségekre. A fenti példával élve, mivel be tudunk szerezni a Phantom 4 Pro gimbaljához motorokat, karokat, takaróelemeket és más apró alkatrészeket is, ezért nemcsak a többszázezer forintos cserét tudjuk felajánlani, hanem egy jóval kedvezőbb árú javítást is, természetesen ugyanolyan hosszútávú garanciával, mint ami a csere mellé járna.

Érdekes megoldás a kameravezetékek csatlakoztatása egy flexibilis segédpanelre

Érdekes megoldás a kameravezetékek csatlakoztatása egy flexibilis segédpanelre

A DJI egyébként annyira lomhán látja el a saját szervizeit alkatrésszel, hogy gyakran fordul elő olyan eset, hogy mi már akkor tudunk segíteni egy sérült drónon, amikor a hivatalos szerviznek még lehetősége sem volt megrendelni az alkatrészt a DJI-tól. Ennek kapcsán jut eszembe, hogy késve ugyan, de még mindig a hazai szervizek közül a legkorábban, végre be tudtunk szerezni minden alkatrészt Mavic Mini-hez. A leggyakrabban keresett alkatrész egyébként a jobb első motoros kar, ezt követik a bal oldali, illetve a hátsó karok. Úgy tűnik, hogy a végletekig való kikönnyítés a strapabírás rovására ment ezeknél a drónoknál, és gyakran találkozunk törött karú Mavic Mini-kkel.

Törött alkatrészek: csere mellett a ragasztás is szóba jöhet

A másik bosszantó dolog a Mavic Mini-vel kapcsolatban, amiről már írtam is korábban: a gimbal-felfüggesztés gyakorlatilag egy alkatrészt alkot a gimbal-kamera szerkezetével, így gyakorlatilag csak egyben, és igen költségesen cserélhető egy törött Mavic Mini gimbal-kamerája. Erről még ejteni fogok néhány szót hamarosan. Mivel jó ideig nem lehetett gimbal-kamerát sem beszerezni a gyártótól – jelen pillanatban sem szállít a hazai szervizeknek a DJI ilyen alkatrészt – a törött gimbalszerkezetek precíz és tartós megragasztásában láttam a megoldást, nem alaptalanul. Az elmúlt pár hónapban jópár drónon tudtam így segíteni. A ragasztások tartósak lettek, nem akadályozzák a gimbal karjainak szabad és akadálymentes mozgását. Precíziós munka, nagyon oda kell figyelni, hogy hova folyik a ragasztó, mert egy esély van a javításra: ha befolyik véletlenül a motorok egyikébe, onnantól kezdve kidobható az alkatrész. A ragasztásnak nagyon szilárdnak is kell lennie. Kikísérleteztem egy jó receptet, ami bevált, és bízom benne.

Néhány Mavic Mini-ben, ahol azt lehetővé tette a kartörés jellege, szintén megpróbálkoztam a ragasztással – természetesen egyeztetve az Ügyféllel. A tesztjeim alapján még a karok esetében is sokszor alkalmazható ez a megoldás, a drónpilóta saját felelősségére. Az álláspontom ugyanis az, hogy egy stabilan megragasztott kar egy ilyen pici drónban soha nem fog eltörni repülés közben, ha nem éri ütés. Ha ütés érné, akkor el fog törni, éppen ugyanúgy, mintha egy új kar lenne. Szóval akinek az esztétika másodlagos szempont, és technikailag kivitelezhetőnek látom a kar biztonságos és tartós ragasztását a Mavic Mini-jében, ott fel fogom ajánlani ezt a lehetőséget is.

Az új gimbalt kalibrálni kell – de sajnos nem lehet (vagy mégis?)

Az új gimbalt kalibrálni kell – de sajnos nem lehet (vagy mégis?)

Visszatérve a Mavic Mini kameracseréjére, végül mi mégis be tudtunk szerezni gyári, komplett gimbal-kameramodult, és itt azt hihetnénk, hogy csak beépítjük, és el van intézve a dolog. Hát nagyon nem. A DJI szintén a dolgok felesleges bonyolítása végett összepárosítja a gimbal-kamera egységet a drón alaplapjával, így annak cseréje esetén a gimbal nem áll be a stabil pozíciójába, és nem is hajlandó rendesen működni addig, amíg össze nem hangoljuk az alaplappal és be nem kalibráljuk. A DJI Fly applikációban lévő kalibrálás gomb természetesen nem csinál semmi érdemit a helyzettel, mert miért is lenne ennyire egyszerűen megoldható a dolog.

Szoftver frissítése egy kalibrálást engedélyező, csak szervizeknek elérhető verzióra

Szoftver frissítése egy kalibrálást engedélyező, csak szervizeknek elérhető verzióra

Az új gimbal-kamera egység beépítését és kalibrálását elvileg csak a hivatalos szerviz végezhetné el. Egyrészt, ezt akkor tudnák megcsinálni, ha a modell bemutatását követően fél éven belül kapnának is alkatrészt, másrészt, ha a szerviznek biztosított program működne. Sajnos egyik alapfeltételt sem sikerült még a DJI-nak teljesítenie itthon, ezért nagyon-nagyon-nagyon mélyre ástam ismét a drón lelkivilágát illetően, és végtelen napok és álmatlan éjszakák kutatásait, hardveres és szoftveres kódfejtését, enkriptálást, dekriptálást, és még ki tudja mennyi rejtvényfejtését követően végre sikerült megoldanom, hogy az általam beszerzett új, gyári, komplett gimbal-kamera egységet a drón a sajátjaként ismerje fel, hibamentesen kalibrálja a kamera IMU-ját és motorvezérlőjét, és utána hibamentesen is működjön. (Ez lett a bejegyzésem leghosszabb mondata.)

Szoftveres engedélyezést követően már szépen lefut a kalibráció

Szoftveres engedélyezést követően már szépen lefut a kalibráció

Kutatásaim során sok-sok okos embert megismertem szerte a világban, akiknek szintén a DJI drónok működésének és rejtélyeinek megfejtése a hobbijuk, és közösen már jópár felfedezést tettünk, és osztottunk meg egymással. Óriási büszkeségel tölt el, amikor egy-egy nagyon nehéz kérdéskörben kvázi önerőből, a gyártó kifejezett nehezítései ellenére el tudok jutni egy stabilan alkalmazható megoldáshoz, és utána azt a megoldást fel is tudom kínálni az Ügyfeleinknek, akik egy nagyon jó alternatívát kapnak a drónjuk javítására.

Minden hibátlan!

Minden hibátlan!

A 3D nyomtatást is többször segítségül hívtam a munkám során: célszerszámokat gyártottam egy-egy gimbal könnyebb szétszereléséhez, illetve készítettem saját gyártású Mavic Pro gimbalklipszet, így nem kell feleslegesen külföldről rendelnem ilyen alkatrészt, ha azt lokálisan, olcsóbban is el tudom készíteni, és emiatt olcsóbban is tudom adni az Ügyfeleknek.

Ezt a bejegyzésemet a Mavic Mini gimbal-párosításának megfejtése ihlette, de hasonlóan jó érzés töltött el, amikor a Mavic Air gimbal-kamerájának a párosítását és kalibrálását sikerült végre megoldani, vagy amikor egy Phantom 4 Pro 5 másodpercenként újrainduló képátviteli problémájt oldottam meg végül sok-sok napos gondolkodás és tesztelés után. Nektek volt már hasonló érzésetek egy-egy nehezebb feladat, küzdős probléma megoldása után? Nektek milyenek a tapasztalataitok a DJI vásárlótámogatásával vagy az itthoni szervizekkel kapcsolatban?

Értesítsünk új cikkeinkről?

Ha tetszett a cikkünk, feliratkozhatsz értesítési listánkra.

Nem küldünk semmiféle reklámot, csak újonnan megjelent cikkeinkről értesítünk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük