Címke: akkumulátor

A Mavic Pro akkumulátorának főbb alkotórészei

Pár érdekesség


Mitől intelligens a DJI Intelligens Akkumulátor?

Érkezett hozzánk egy hibás Mavic Pro akkumulátor, és miután meggyőződtünk róla, hogy nem tudjuk életre kelteni, szétszedtük, hogy megtudjuk, mi rejtőzik a burkolat alatt, és mitől kerül egy kisebb vagyonba egy DJI drónakkumulátor.

Ha nyommentesen szeretnénk szétszedni az akkumulátort, nem lesz könnyű dolgunk, de kis türelemmel és a hasonló eszközök szerelésével szerzett rutinunkkal végül sérülés nélkül szét tudtuk nyitni az akku házát.

Az akkut lényegében 3 darab sorba kapcsolt 3830 mAh kapacitású Lítium-ion Polimer cella, illetve egy komplett töltésvezérlő áramkör alkotja. A cellák sorba vannak kapcsolva, és az akku így éri el a névleges 11,4 Voltos feszültségét, ugyanakkor a sorba kapcsolt cellák külön is ki vannak vezetve a töltőelektronikához, mivel az külön-külön figyeli a cellák állapotát, vezérli az egyenletes töltést, és hiba esetén tiltja le a teljes akkumulátor működését (valószínűleg ez történt ezzel az akkuval is).

A töltőelektronikát megvizsgálva több érdekességet is találhatunk. Egyrészt ezen a panelen van a négy LED, ami a töltöttségi állapotot mutatja, és egyéb információkkal is tud szolgálni a LED-ekkel megjelenített hibakódok által. Másrészt van a panelre kötve egy hőérzékelő is, ami alapesetben a cellák közé van bevezetve, és ha az bármi rendellenes hőmérsékletet észlel (túl hideg vagy túl meleg), közbe tud avatkozni.

A töltésvezérlő panel hátoldalán elég sok tesztpontot is találhatunk. Ezek egy része (GND, V1, V2, V3) a cellákhoz vezet közvetlenül, mérési lehetőséget biztosítva. Találtam még SDA, SCL nevű pad-eket is, ezek az I2C protokollhoz kapcsolódó pontok, segítségükkel újra lehetne programozni az akku működését vezérlő Texas Instruments BQ30Z55 69TG4 ATG3 töltésvezérlő IC-t és az MSP430 mikrokontrollert, ami a töltésvezérlő IC és a drón közötti kommunikációt biztosítja. Utánaolvasva elég mély és érdekes témának ígérkezik, de nem tudom, mikor lesz időm elmélyedni jobban a témában.

Valószínűleg sok olyan akkut meg lehetne menteni, ami csak a vezérlő hibája vagy félreprogramozódása miatt nem használható már. Volt még egyébként TXD és RXD pad is a lapon, ami az akkucsatlakozó két oldalsó érintkezőjére van kivezetve, és valószínűleg a vezérlőáramkör programozását, frissítését teszi lehetővé. Van egy BAT+ és egy BAT- pad is, ami a sorba kapcsolt cellákra kapcsolódik egy kellően vastag kábellel, illetve egy PACK+ és egy PACK- pad is, amin az akkucsatlakozóra kimenő feszültség mérhető az akku bekapcsolt állapotában. Amit nem tudtam még megfejteni az a TEST, DIS, RST (reset?), SWI, TP1, TP2, PRES_N, AD_PACK+ pad-ek funkciója. Majd egyszer talán még megfejtem jobban a témát!

A biztonságos repülés feltétele az, hogy a drón ismerje a tápellátást adó akkumulátor paramétereit. Ezt úgy lehet megvalósítani, hogy egy teljes vezérlést is bele kell építeni az akkumulátor-csomagba, ami felügyeli és nyomon követi a töltés során felvett és a kisütések során leadott energia mennyiségét, ezáltal ki tudja számolni az akku valós kapacitását. Ez a beépített vezérlés további fontos információkkal szolgál a drón repülésvezérlő szoftvere számára, jelzi, ha túl hideg vagy túl meleg az akku, illetve előre tudja jelezni a fennmaradó töltésmennyiséget a drón számára. Ettől lesz “intelligens” az akku, és emiatt kerül viszonylag sok pénzbe egy új akkumulátor.

Egyébként ugyanilyen elven működik az összes DJI drón akkumulátora. A Spark, Phantom sorozat, Inspire akkumulátoraiban is megtalálható a cellák mellett a töltésvezérlő elektronika. Az Inspire 2 akkumulátorába egyébként még külön fűtőelemet is épített a gyártó, hogy hideg időben egy kis előmelegítést is biztosíthasson saját magának az akku, így jobb teljesítményt nyújtson repülés közben.

Még egy érdekesség: a DJI akkumulátorokhoz nem szükséges különleges töltő: elég hozzájuk egy stabil tápegység, amin pontosan be lehet állítani a töltőfeszültséget. Az akku meghatározott “lábaira” kapcsolva ezt a feszültséget, a beépített töltőáramkör megoldja a drón akkumulátorcelláinak egyenletes töltését a beépített balanszcsatlakozón keresztül.

akkuteljesítmény


Akkucsere és tesztelés egy iPhone 5s-ben

Az iPhone-okba épített akkumulátorok nagyjából 800 – 1200 feltöltési és lemerítési ciklusra vannak tervezve, ez alatt az idő alatt használódik el annyira az akku, hogy érdemes legyen cserélni. Ha azt vesszük, hogy egy iPhone átlagos használat mellett 1 napot bír ki és esténként bedugjuk tölteni, könnyen kiszámolható, hogy körülbelül 3 év alatt fog elhasználódni az akkumulátor és válik szükségessé az akkucsere.

Ha keveset bír iPhone-od egy feltöltéssel, annak több oka is lehet. Elmagyarázzuk mik ezek, lehetséges megoldási javaslatokat is teszünk vagy akár a helyszínen segítünk.

Tudd meg, hogyan ellenőrizheted az iPhone 5s akkumulátor állapotát, mikor szükséges cserélni az akksit és miért merül gyorsan a telefonod! »

Ilyen a felduzzadt, felfúvódó akkumulátor

Elhíztak


Felfúvódó akkumulátorok az Apple készülékekben

Sok régebbi Apple készüléket érinthet az az ijesztő hibajelenség, amely során az akkumulátor elkezd felfúvódni és szétfeszíti a készülék házát. A “felfúvódó akkumulátor problémát” mi leggyakrabban iPhone 3G készülékeknél és első generációs MacBook Air-eknél tapasztaltuk. Általában akkor jelentkezik ez a hiba, amikor a készüléket valamilyen oknál fogva hosszabb időre használaton kívül hagyjuk.

Ezzel a jelenséggel nem az a baj, hogy az akku egyszer tönkremegy és egyre kevesebbet bír – az a probléma, hogy a tönkremenő és felfúvódó akku a készülék belső alkatrészeit is károsíthatja, és rövid időn belül akár a teljes készülék javíthatatlanná válhat. Rosszabb esetben a belső deformáció miatt az akkuban az alkotóelemek sérülése miatt heves hőképződés indul meg és az akku akár fel is robbanhat. Ilyen esettel eddig szerencsére csak egyszer találkoztunk, de aggasztó, hogy ilyen előfordulhat egy bárhol letett telefonnal vagy laptoppal. Szerencsére igen kevés készüléket érint a fentebb bemutatott probléma, de azért figyeljünk oda a rendellenes jelekre!

Nemcsak az Apple-t érinti ez a probléma, hanem az összes többi akkumulátort felhasználó informatikai céget a világon. Ha bármi furcsát észlelünk a készülékünk formájával kapcsolatban, az előjele lehet egy ilyen jellegű meghibásodásnak. Ilyen esetben egyből forduljunk szervizhez, vagy ha kiszedhető akkumulátoros készülékről van szó, ellenőrizzük, hogy az akku nem duzzadt-e fel. Ha Apple készülékünk egy éven belül volna, a hivatalos szerviz gondoskodni fog az akku vagy akár a teljes készülék cseréjéről. Ha egy éven túl vagyunk már, akkor is érdemes kikérni az Apple hivatalos véleményét az esetről, mert lehet, hogy garancián túl is kicseréli az Apple hibás alkatrészt. Az Apple már egy esetben indított visszahívási programot az első generációs iPod nano esetében nagy gyakorisággal meghibásodó akkumulátorok miatt.

Kapcsolódó olvasnivaló

The truth about iPhone battery lifespan

Apple fórumtéma a felfúvódó akkukról

Lítiumok lázadása, akkuk duzzadása

iPhone 5

Javítható lesz az iPhone 5?

iPhone 5, a szerviz szemszögéből

Az elmúlt néhány napot Münchenben töltöttük, ahol részt vettünk az iPhone 5 bemutatóján, majd utána Európában ismét elsőként darabjaira boncoltuk az új iPhone-t, hogy megnézzük, miben változott az új készülék elődjéhez képest. Tapasztalatainkat most összefoglaljuk és megpróbáljuk ezek alapján eldönteni, hogy jobb-e az iPhone 5, mint a korábbi iPhone.

Anno az iPhone 4S is rengeteg újítást tartalmazott az iPhone 4-hez képest felépítés terén, nincs ez most sem máshogy az iPhone 5 esetében. A készülék felépítése egészen más alapokon nyugszik, ötvözi az iPhone 3G/3GS vonal kijelző felőli hozzáférhetőségének egyszerűségét az iPhone 4/4S vonal masszív házkialakításával és belső elrendezésével, mindkét irányvonal előnyös tulajdonságait kiemelve.

A telefon felépítése

Az iPhone 5 belső felépítése az iPhone 4S-hez képest egy fokkal bonyolultabb, mint az iPhone 4S a 4-hez képest. Nagyon sok fém patent és leszorítóelem van a készülékben, ami reméljük, sok kontakthibát fog megelőzni, viszont nagyon nagy figyelmet igényelnek a szereléskor, főleg úgy, hogy szinte nincs két ugyanolyan csavar a készülékben.

iPhone 5 akkumulátor

Kicsit könnyebb, de mégis nagyobb kapacitású az akkumulátor.

Az iPhone 5 akkumulátora

Névleges kapocsfeszültsége 3.8 Volt, kapacitása 1440 mAh.

Az akkumulátor elhelyezkedése hasonlít az iPhone 4/4S-ben megszokottakhoz. Kicsit könnyebb, viszont egy hajszálnyival nagyobb kapacitású. Kiszedése a ragasztás miatt kicsit körülményes, de rutinnal nyommentesen megoldható.

Az iPhone 5

A készülék alján található a két öthornyú biztonsági csavar.

Kiemelt kijelző

A kijelzőt nagyon óvatosan szabad kiemelni, különben sérülhet.

Nincs hátlap

Az első dolog, ami szembetűnő változás az iPhone 4/4S-hez képest (még szétszedés nélkül is), hogy a “Unibody” kialakítású készülékház hátulról nem nyitható, mivel nincs külön hátlapja a készüléknek. Gyakorlatilag a hátlap alkotja a készülék házát, amibe belülről épül be az összes alkatrész és rögzítőelem. A belső alkatrészekhez a kijelző felől férünk hozzá, a kijelző az iPhone 3G/3GS-hez hasonlóan a két alsó öthornyú biztonsági csavar kicsavarozásával kibillenthető a készülékházból. Ekkor még három szalagkábellel csatlakozik az alaplaphoz a kijelzőmodul, amit megfelelő körültekintéssel le kell csatlakoztatni az alaplapról, így már szabadon kiemelhető a kijelző modul.

Érdekel, hogy mennyire jól szerelhető az iPhone 5? Lapozz!