Címke: Apple

Tányérrugós mikrokapcsoló

Típushiba: Az iPod nano 6G gombjainak meghibásodása

Az utóbbi fél évben arra figyeltünk fel, hogy egyre több olyan hatodik generációs iPod nano-val találkozunk, aminek valamelyik gombja nem működik. Az érintőképernyős iPod tetején 3 fizikai gomb foglal helyet: kijelző bekapcsolás/altatás, hangerő növelés és hangerő csökkentés. Mindhárom gomb egy szalagkábelen elhelyezkedő mikrokapcsolót nyom be, ami az alaplapra továbbítja a jeleket. A mikrokapcsolóról készítettem egy vázlatot, hogy könnyebben el lehessen képzelni, hogyan működik:

Tányérrugós mikrokapcsoló

A sematikus oldalnézeti képen látszik, hogy a kapcsoló egyik érintkezési pontja egy kisebb kör, a másik pedig ezt a kis kört körülölelő karika. Erre van ráhelyezve egy fém tányérrugó, ami lenyomáskor a külső peremével a külső karikához, a belső benyomott részével pedig a kis körlaphoz ér hozzá és így zárja az áramkört. A megnyomás egzaktságát a rugóra egy fólián keresztül ráragasztott bütyök adja, ezt a bütyköt nyomja be a készülék fém nyomógombja.

Hasonló elven működik egyébként az iPhone-ok Home gombja is, amiről korábban írtunk is (az is típushiba volt…).

Eddig látszólag minden rendben is volna, de sajnos a gyakorlatban nagyon sok ilyen mikrokapcsoló hibásodik meg az iPod nano-kban. Ez amiatt van, mert a fóliára ráragasztott bütyök néha leválik a fóliáról és anélkül már a fém nyomógomb nem tudja kellő mértékben benyomni a tányérrugót, hogy az kapcsoljon. Ebben az esetben az a megoldás, hogy a készüléket teljesen szét kell bontani, hogy a 3mm-es mikrokapcsolóhoz hozzáférjünk és a kapcsolóból kioperáljuk a tányérrugót fóliával és bütyökkel együtt. Ha ezt kicseréltük, újra működőképes lesz a gomb a készülék szakszerű összeszerelése után.

Az iPhone Home gombjánál egyébként az Apple más megoldást alkalmazott, ott amiatt nem jelentkezett ez a probléma: a bütyök a fólia anyagából türemkedik ki, nem pedig külön van ráragasztva.

Egyébként az Apple a 2010-es évektől kezdve alkalmaz ilyen miniatűr mikrokapcsolókat az iPhone-okban, iPad-ekben és iPod készülékekben, ezeknél az eszközöknél előfordulhat a meghibásodás a bütyök leesése miatt. Reméljük az Apple hamarosan kitalál valamiféle megoldást a problémára – bár az is lehet, hogy ez az idővel tönkremenő gombok a tervezett elavulás nagyszabású elméletének része.

A javításról és az érintett alkatrészről természetesen készítettünk pár fotót, hogy láthassuk, hogy valójában miről is van szó.

Sajnos nincs jobb megoldásunk a hiba kijavítására, mint a gyári megoldás: A kapcsoló eredeti állapotát állítjuk vissza a hibás (hiányzó bütyök) fólia kicserélésével. Ezzel azonban a típushiba okát nem tudjuk megszüntetni – idővel előfordulhat, hogy az új fóliáról is leválik a bütyök. Sőt az is előfordulhat, hogy idővel egy másik gomb mondja fel a szolgálatot. Ilyen esetben legfeljebb árengedményt tudunk adni a javítás árából – az Apple helyett is szégyellve magunkat :)

Amit az Apple elfelejt közölni új gép vásárlásakor…

Az Apple gépek mindig is a magas árszínvonal képviselői voltak és szerencsére a minőségben is többnyire a felső kategóriát képviselik. Ehhez mérten az Apple gépek vásárlói a legtöbb esetben nem 1-2 évre terveznek egy új gép vásárlásakor, hanem inkább átlagosan 3-4 évnyi használatra. Ennek elméletben semmi akadálya nem volna, hiszen az Apple gépek nem avulnak el olyan tempóban, mint más PC-k, a hardver sokáig ki tudja szolgálni a frissebb és nagyobb tudású szoftvereket. A legtöbb jelenlegi gép esetében a memóriát (RAM) és a merevlemezt is lehet cserélni, bővíteni, hogy a növekvő igényekkel lépést tarthassunk.

Valamiről azonban elfelejti tájékoztatni a vásárlókat az Apple…

Új honlapot mutatunk be: ALMAPRÓ.HU

ALMAPRÓ honlapAz utóbbi 1-2 évben rengetegen keresték meg szervizünket azzal a kéréssel, hogy segítsünk gazdát találni használt, eladó készülékük számára, vagy hogy hol tudnának beszerezni használt Apple készülékeket. Ilyenkor mindig ajánlottuk, hogy keressenek fel apróhirdetési portálokat, ám sok esetben kaptuk azt a visszajelzést, hogy nem létezik áttekinthető, könnyen kezelhető Apple termékek adás-vételére specializálódott portál, ahol esetleg még képes hirdetések között is lehet böngészgetni.

(tovább…)

Beázott iPad

Egy beázott iPad

Beázott iPad Péntek reggel hozta be egyik ügyfelünk, beleejtette a kádba. Nem működött a bekapcsoló gomb, egyébként a foltos kijelzőtől eltekintve működött rendesen az iPad.

Egyből nekiláttunk, nem szabad halogatni a beázott készülékek javítását, az idő az egyik legfontosabb tényező a sikeres mentéshez. Hiába tűnik úgy, hogy megúszott egy beázást a készülék, mindenképpen alaposan ki kell tisztítani beázás után, mert a belekerülő folyadék szép lassan ki fogja kezdeni az elektronikát és akkor már tényleg menthetetlen lesz. Szebi szedte szét, ez volt a második iPad, amit szétszedtünk. Az első iPad-en, amit annak idején szétszedtünk, egy helyen maradt egy minimális nyom az alumínium ház peremén, az volt a saját iPad-ünk, amit a tapasztalatszerzés miatt vettünk. Ügyfél iPad-jának tökéletesnek kellett lennie, nem szabadott semmi nyomot hagyni. Nehezen ugyan, de sikerült megoldani ezt a feladatot, észrevehetetlenül fordult ki a a kijelző a házból, és ekkor jött a meglepetés.

Lötyögött a víz az iPad-ben és így működött addig, míg meg nem kaptuk. Amint a kijelző kikerült a helyéről, már gyorsan ment a szétszedés, fontos volt mielőbb kikapcsolni a készüléket. Minden egyes alkatrészt alaposan letisztítottunk, és kiszárítottunk, és végül a bekapcsológombot is sikerült megjavítani – kicsit más a felépítése mint az eddigi iPhone-oknak és iPod-oknak, nehezebb sokkal a tányérrugókhoz hozzáférni és kitisztítani a korróziót.

Összerakás előtt még szárítottuk a kijelzőt – már messze nem volt olyan foltos, mint az elején. Remélhetőleg teljesen el fognak tűnni belőle a foltok. Ma még bementünk a műhelybe és összeraktuk az iPad-et, vígan muzsikál azóta is, örülünk, hogy a gyors reakciónk meghozta gyümölcsét!

Egyébként meglepő, de az iPhone-okhoz viszonyítva nagyon kevés iPad-nek törik a kijelzője, alig akad elvétve egy-egy. Szerintetek mitől lehet ez? Volt már hasonló élményetek?

ACMT minősítést szereztünk!

Örömmel tájékoztatom a kedves olvasóközönséget, hogy szerviz-alapító munkatársam, Bognár András (alias Dr. iPod) az elmúlt héten sikeresen letette az ACMT (Apple Certified Macintosh Technician) minősítéshez szükséges vizsgákat.

Apple Certified Macintosh TechnicianA minősítés megszerzéséhez szükséges első vizsga (Macintosh Service Certificate Exam) az Apple gépek hardveres problémáinak felderítésére illetve a biztonságos szervizelésre fekteti a hangsúlyt, míg a második vizsgán (Mac OS X 10.6 Troubleshooting Exam) az OS X alapos ismeretéről kell számot adni, főleg problémamegoldási szinten. Az alapvető tárgyi ismereten kívül még fontos ismerni az Apple politikáját és irányelveit a szervizeléseket illetően. A vizsga angol nyelven zajlik és a tananyagul szolgáló két vaskos kötet is sajnos csak angolul érhető el.

Az Apple megköveteli, hogy naprakész tudással rendelkezzünk szervizelés terén, ezért ezeket a vizsgákat évi rendszerességgel teljesítenünk kell majd.

Egyfelől örülünk annak, hogy bármi hasonló minősítés (“papírfecni!”) nélkül is színvonalas és lelkiismeretes munkát tudtunk végezni, amit szerencsére elégedett ügyfeleink növekvő tábora is tanúsít, ugyanakkor fontosnak érezzük azt is, hogy az Anyacég által is elismertek legyünk.

:)