Címke: szerviz

Az APPSolute a legdrágább és a legolcsóbb Apple szerviz

Kicsit érthetetlenül hangzik, nem? De! El is magyarázzuk mindjárt, hogyan gondoltuk ezt a merész kijelentést.

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy mi nem az árainkkal kívánunk versenyezni a magyar piacon és bár látjuk, hogy vannak nálunk jóval olcsóbb szervizek (drágábbak nem nagyon…), úgy gondoljuk, hogy az általunk nyújtott minőségbeli többlet miatt megérjük a pénzünket. De nem csak amiatt. Ha kíváncsi vagy, elolvashatod, de vigyázz, nem lesz rövid!


Eredeti vagy utángyártott?

Először is, köztudott, hogy az Apple termékekhez, főleg az iPhone, iPad és iPod termékvonalhoz beszerezhetőek utángyártott alkatrészek a gyári alkatrészekhez képest töredékáron. Ez még nem volna baj, ha ezek az alkatrészek vállalható minőséget képviselnének, de sajnos nem ez a helyzet. Az utángyártott alkatrészek legtöbbször méretbeli, anyagbeli és gyártástechnológiai különbségekkel rendelkeznek az eredeti alkatrészekhez képest, amik miatt a készülék megbízhatatlan működését és akár más alkatrészek meghibásodását is okozhatják.

Vegyünk elő például egy eredeti és egy utángyártott iPhone 4s kijelzőt.

A legfontosabb különbség már rögtön megmutatkozik a funkcionalitásban: sokszor hibásan van kialakítva az utángyártott kijelzőkben a közelítésérzékelő rejtett nyílása a hangszóró felett, ezért telefonáláskor nem kapcsolódik ki a kijelző és a fülünkkel véletlenül megnyomhatunk gombokat, ami a hívás megszakadásához (és idegeskedéshez, félreértésekhez) vezethet. Sok esetben a kijelző körüli műanyag káva is vastagabb, mint a gyári lenne és emiatt nehezen lehet beépíteni a helyére, eláll a fém kerettől. Emiatt egy idő után sok por és szennyeződés fog kerülni a készülék belsejébe, ami először a hangszórót fogja tönkretenni, de kihat a készülék cseppállóságára is: a kis résen nagyon gyorsan beszökik a nedvesség, izzadság a kapilláris elv alapján és a készülék hamarabb tönkremegy. Az eredeti kijelző felső üvegrétege edzett, tehát jóval nehezebben törik, mint az utángyártott társáén lévő üveg. Ha megkocogtatjuk, hallani is lehet a különbséget.

A többi különbség már inkább kozmetikai jellegű, de fontosak: A gyári kijelző belső fehér festése nem áttetsző, nem színeződik el idővel és illeszkedik a Home gomb színéhez, szemben az utángyártott kijelzővel. Sokszor a keret műanyaga is gyengébb minőségű műanyag, ami hamar elszíneződik.

Arról ne is beszéljünk, hogy az utángyártott kijelzők között – a gyártói minőségbiztosítás hiánya miatt – rengeteg a hibás darab: csíkokban kihagyhat az érzékelés, az LCD zavaros képet adhat. Ha ez beépítéskor derül ki, az még a jobbik eset (persze már akkor is dupla munkát jelent), de a kellemetlenebb, ha a hiba pár hét után az Ügyfél kezében jön elő egy nem várt pillanatban, pont amikor nagy szükség lenne a hibátlan működésre.

Természetesen nem csak kijelzőből van utángyártott és eredeti alkatrész, ugyanúgy van utángyártott hátlap, szalagkábel, akkumulátor, stb.

Az iPhone szerviz beszállítói

Ezért mi csak olyan beszállítótól vásárolunk, aki már bizonyította számunkra, hogy eredeti alkatrészt tud szállítani. Ezeket az alkatrészeket beépítés előtt le is teszteljük. Nem vállaljuk az utángyártott alkatrészek beépítését: inkább drágábban építünk be egy gyári alkatrészt és vállalunk rá hosszútávú garanciát (legalább 6, de legtöbb esetben 12 hónapot!), minthogy utángyártott alkatrészek garanciális cserélgetésével bohóckodjunk és vesztegessük az Ügyfél idejét (és a mi időnket is!), vagy rövid, pár hónapos garanciavállalással kibújjunk a felelősség terhe alól és küzdeni kelljen az Ügyféllel – nem ez a célunk, hanem a megbízható alkatrészekből való hosszútávú építkezés.

(Sokan kérdezik egyébként, hogy honnan lehet beszerezni eredeti alkatrészeket, mert úgy hallották, hogy sehonnan nem lehet ezt megoldani, csak bontani lehet új készülékekből. Ez nem így van, vannak az Apple-nek is beszállítói, főleg Kínában, akiket meg lehet győzni, hogy másnak is adjanak el az eredeti alkatrészkészletből. Tehát az, hogy egy alkatrész Kínából származik, nem jelenti azt, hogy gyenge minőségű utángyártott alkatrész volna.)


Minőségi munkavégzés vagy gyorsszerviz?

A másik igen fontos tényező, ami miatt mi nem megyünk bele az árgyilkos versenybe, az az, hogy a munkánkat teljes odaadással végezzük, maximális igényességgel, úgy, mintha a saját készülékünket javítanánk. Ezt nem kellene előnyként megjelölnünk, mert szerintünk ez így lenne normális, de sajnos ma a magyar piacon nem ez a helyzet, ezért mégis előny ez számunkra. Az pedig, hogy az időnket rászánjuk egy javításra, azt is jelenti, hogy a javítási költségek megnőnek.

Nem csak a gyári alkatrészek használata fontos, hanem ezeknek az alkatrészeknek a beépítési minősége is. Közelítsük meg fordítva: egy jobb minőségű utángyártott alkatrészt is be lehet építeni teljesen hibátlanul úgy, hogy a készülék hosszú távon hibátlanul működhessen, de ha egy gyári alkatrészt építenénk be igénytelenül, azzal nulláznánk a munkánk értékét.

Ha észreveszünk például egy apró hibát egy készülékben, amit az Ügyfél nem jelzett, általában szó nélkül kijavítjuk/megtisztítjuk/helyre állítjuk, de ha komolyabb gond lenne, mindenképpen jelezzük ezt és felkínáljuk a hiba kedvezményes árú javítását, ha már szét van szedve a készülék. Ez az apróság nem kevés időt (és pénzt!) takarít meg az Ügyfélnek, hiszen nem kell legközelebb emiatt eljönnie hozzánk, ha már észrevehető lenne a hiba a készülék működésén. Sokszor korábban máshol szerelt készülékekből hiányzó alkatrészeket kell pótolnunk, mert valamilyen oknál fogva kimaradhattak a készülékből csavarok, lefogató lemezek, távtartó szivacsok. Néha egy ilyen apróságnak tűnő dolog miatt lesz működésképtelen egy készülék, amit nagyon könnyen megelőzhettek volna igényes munkavégzéssel.

Ízelítőképp néhány hozzánk került készülék, amelyek láttán leesett az állunk (lehet, hogy cikksorozatot is indítunk ezeknek a csodabogaraknak):

Vannak olyan javítások, amiknek a maradéktalan elvégzéséhez 4-5 óra nettó időre van szükségünk, ezzel szemben gyakran látunk olyan hirdetéseket, hogy egy órás gyors-szerviz során el tudja XY hárítani a hibát. Nem is akarunk belegondolni, milyen végeredménnyel. Szerintünk jó munkához idő kell, sokkal tartósabb a végeredmény és hálásabb az Ügyfél is később, mintha vissza kellene jönnie.

Az összes javítási folyamatunkat úgy alakítottuk ki, hogy a javításnak vagy alkatrészcserének ne legyen semmi, még egyszer hangsúlyozzuk: semmi nyoma a készülékben. Ezzel azt érjük el, hogy a legközelebbi alkalommal is igényes módon lehet javítani a készüléket, nem hiányzik belőle semmi rögzítőelem, csavar és azt is jelenti, hogy a gyártói garancia is megmarad a készüléken (például ha csak a kijelző sérül, de a burkolat ép marad, csere után továbbra is garanciális marad az iPhone és egy garanciális jellegű hiba esetén az Apple térítésmentesen fogja javítani). Ezt nem sok szerviz mondhatja el magáról anélkül, hogy igazat mondana :)

Az igényes munkánk miatt több hivatalos Apple szerviz is ismer és elismer minket szóban, de sokszor az Apple képviselet is minket ajánlott érdeklődő Ügyfeleknek a pozitív visszajelzések miatt.


Hivatalos vagy független szerviz

Mivel nem vagyunk hivatalos Apple szerviz, független szervizként olyan javítási munkákat is elvégezhetünk, amit amúgy az Apple nem tolerálna érthető okokból:

Az Apple világszinten végzi a termékeinek szervizelését és emiatt tudnia kell garantálnia az azonos szintű munkaszínvonalat. Ezért nem megy bele bizonyos javításokba, amiket lehet, hogy egyik szervizében meg tudnának csinálni az ott dolgozók hibátlanul, de egy másik szervizben csak még nagyobb bajt okoznának. Ez igen gyorsan alááshatná a cég hírnevét, ezért inkább nem mennek bele a komolyabb szintű javításokba. Ezáltal egyúttal piacot is nyitnak a független szervizeknek, mint mi is vagyunk: mi saját felelősségünkre és szakértelmünkre támaszkodva merünk belevágni komolyabb javításokba.

Így egy hibát jóval olcsóbban ki tudunk küszöbölni a javítással, mintha egy drága fődarabot vagy egy egész készüléket ki kellene cserélni egy hiba miatt.


Összefoglalva

– Eredeti alkatrészeket használunk munkánkhoz
– A munkánkat precízen végezzük, mintha a saját készülékünket javítanánk
– Munkánkra hosszútávú garanciát vállalunk: legalább 6, legtöbbször akár 12 hónapot is

Ezek alapján a szempontok alapján láthatjuk, hogy egy javítás nálunk miért kerül észrevehetően többe, mint a legtöbb magyarországi szervizben, azonban úgy gondoljuk, hogy ez közép- és hosszútávon csökkenti az Ügyfeleink költségeit és nyűgjeit, hiszen egy rosszul sikerült javítás még több szenvedést fog jelenteni a későbbieken: újabb hibák jöhetnek elő a szakszerűtlen munkavégzés miatt, a beépített utángyártott alkatrész meghibásodik, újra el kell menni a szervizbe (munkaidőben persze, munkavégzés helyett…), nincs már rá garancia, újra költeni kell a készülékre, még nehezebb megfizetni a gyári alkatrészt, stb.

Mi ezért vagyunk a magasabb árszínvonal képviselői, természetesen arányosan több ellenszolgáltatást nyújtva. Ha mi megjavítunk valamit vagy kicserélünk egy alkatrészt, arra nem véletlenül vállalunk hosszútávú garanciát: az megbízhatóan fog működni.

Legyen szó akár egy törött telefon kijelzőjének cseréjéről, akár egy beázott iPhone javításáról, vagy gyenge akkumulátor cseréjéről, a mikrofon rendbetételéről, esetleg a gyenge Wifi jel orvoslásáról, keress minket Budán iPhone szervizünkben, készségesen segítünk!

iPad mini törött érintőpanelének cseréje (kijelzőcsere)

Az iPad mini megjelenése után sajnos sokáig nem volt módunk a betört érintőpanelét teljesen szakszerűen cserélni és emiatt nagyon sok érdeklődő Ügyfelünket el kellett szomorítanunk, hogy egyelőre nem tudjuk vállalni a megfelelő minőségű alkatrészek híján. Ez most végre megváltozott, be tudunk szerezni már eredeti érintőpanelt, eredeti ragasztóanyagokat és a pormentességhez szükséges tömítőanyagokat és már megoldható az iPad mini kijelzőjének cseréje szervizünkben.

A törött iPad mini szétszedése és a szilánkos üveg érintőpanel lefejtése kicsit könnyebb feladat, mint a nagyobb iPad esetében, ugyanis az iPad mini-nek igen vékony a fém kávája (főleg a hosszabbik oldalain), és emiatt a ragasztás kevésbé tartja helyén az érintőpanelt. Ettől függetlenül a legóvatosabban szabad csak hozzányúlni a készülékhez, ugyanis a lelapolt fém oldalsó élek igen sérülékenyek, egy óvatlan mozdulattal könnyen meg lehet karcolni, amit el kell kerülni. Figyelni kell az üveg alatti 2 vagy 4 antennamodulra (Wi-Fi és Cellular antennák), mert azok is könnyen megsérülhetnek, elszakadhatnak.

Az érintőpanel leemelése után az LCD kerül a szemünk elé, a lebontáskor kettéváló külső porvédő réteggel: ezt összerakáskor újra kell cserélni ugyanúgy, mint a ragasztófelületeket. Az LCD modult a hátlapján igen vékony ragasztócsíkok és 4 csavar rögzíti az alatta lévő fém vázhoz. A kiszedésekor nagyon ügyelni kell arra, hogy el ne pattanjon megfeszülés hatására. Az LCD alatti fém takarólemezt el kell távolítani, hogy hozzáférjünk az érintőpanel és az LCD csatlakozójához, csak ezután lehet elválasztani a két alkatrészt a készüléktől és félretenni.

Ami az érintőpanel cseréjét igazán művészetté emeli, az az, hogy az érintőpanel vezetéke nem csatlakozón keresztül kapcsolódik az alaplaphoz, hanem egy külön kis panelre van forrasztva egy 67 ponton, igen kis felületen elhelyezve. Ezt a kis panelt először le kell forrasztani a törött érintőpanel vezetékéről, majd aprólékos gondoskodással hozzáforrasztani az új érintőpanel csatlakozójához. Mi nagyon élveztük ezt a munkát, mert igen szépen meg tudjuk csinálni ezt a forrasztást és jó látni a végeredményt egy szép forrasztás után! Mielőtt majd összerakjuk a készüléket, minden esetben le kell tüzetesen tesztelni az érintőpanelt, mert akár egy pólusnak hibás a forrasztása, már nem fog tökéletesen működni az érintésérzékeny felület az iPad mini-n összerakás után. Az pedig nullázná a munkánk értékét, és azt nem szeretnénk :)

Az érintőpanel szalagkábelére van ráforrasztva egy másik ponton a Home gomb szalagkábele is, ez csak 8 ponton ugyan, de ennél is körültekintően kell eljárni. A Home gomb mechanikáját belülről az üvegre egy igen erős ragasztóanyagot alkalmazva kell áttenni az ép érintőpanelre. Ezeken kívül van pár vezetőképes szivacsdarabka, amit nem szabad elfelejteni és két mágnes ami a Smart Covert tartja a helyén, ha ráhajtjuk a kijelzőre.

Ha tesztelés után minden jól működik, megkezdődhet a végleges összerakás, ehhez az érintőpanel belső felületére megfelelő érdesítés és a felületek tisztítása után fel kell pontosan helyezni az új, gyári ragasztóanyagot. A tisztaság és a zsírmentesség nagyon fontos, gyakran látunk olyan, más által összerakott iPad-eket, aminek a ragasztása elengedett pár hét után, ami a szennyezett (néha még a korábbi üvegszilánkok is rajta maradtak) ragasztásnak volt köszönhető.

Az is nagyon fontos, hogy az új érintőpanel behelyezése előtt ellenőrizzük a fém vázat, hogy egyik sarkánál se legyen benyomódva vagy éleinél meghajolva. Egy kiegyenlítetlen vázba nem illeszkedik a síkra az érintőpanel és akármilyen erős ragasztóval is rögzítenénk, rövidesen elengedne, alámenne a por, ami tovább gyengítené a ragasztást és végül leválna az új alkatrész. Mi összerakás előtt egy próba-érintőpanellel mindig leellenőrizzük az illeszkedést és ahol szükséges, ott “karosszériázzuk” a deformálódott vázat. Így garantáljuk azt, hogy az új érintőpanel éveken át stabilan a helyén fog maradni (más kérdés, hogy sok esetben ennyi időt az újabb törések és leejtések miatt nem fog kibírni… :) ). Vannak természetesen igen extrém esetek, amikor a készülék házát nem lehet teljesen síkra alakítani, ilyenkor mi is kompromisszumokra kényszerülünk.

Az LCD előzetes portalanítása után körberagasztjuk méretre vágott, két oldalán ragadós szivacsragasztóval, ami a por bejutását gátolja meg az érintőpanel és az LCD modul közé. A külső gyári ragasztás ezt önmagában nem akadályozza meg, mert az megszakításokkal fut körbe és sokkal ridegebb kötés, mint a rugalmas, megszakítás nélküli szivacstömítés. Ezt a fontos lépést a gyorsaság kedvéért sok szerviz kifelejti, pedig ez is a hosszú távú javítás titka, ugyanannyira, mint a pormentes összeépítés.

A ragasztás előtt még egy utolsó teszten végigfutunk, hogy minden alkotóelem és funkció rendben van-e és ha minden stimmel, aprólékosan elkezdjük kivadászni a bent ragadt porszemeket az üveg és az LCD közül. Ha már egy sem maradt, összepréseljük a ragasztott felületeket és hőkezeljük a jó kötés érdekében.

Nos, így néz ki egy iPad mini-ben az elrepedt érintőpanel cseréje, izgalmas és utána nagyon jól esik, amikor végre kezünkben tartjuk az elkészült, hibátlan készüléket!

A kicserélt kijelzővel

Kijelzőcsere egy törött Kindle-ben

Frissítés (2017.01.19.): Már nem vállaljuk Kindle készülékek javítását, sajnos az alkatrészárak annyira megemelkedtek, hogy olcsóbban lehet már kapni egy új készüléket, mint a hibásat megjavítani :(

2015 március óta már csak Kindle 3-4-5 és Kindle Touch modellekben végzünk kijelzőcseréket az alkatrészkészletünk erejéig, kedvező áron. Más problémákkal, alaplapi hibák javításával sajnos már nem áll módunkban foglalkozni.

Jó ideje már elvállaljuk a törött kijelzős Kindle e-könyvolvasók javítását, most egy Kindle 3 (Keyboard) kijelzőcseréjének munkafolyamatáról készítettünk pár képet.

A kijelzőcsere alapvetően nem nehéz művelet, a készülék felépítése sokkal egyszerűbb, mint bármely Apple eszközé, de hogy nyommentes legyen a javítás, oda kell figyelni apró részletekre. (Minden általunk beépített új Kindle kijelzőre 12 hónap garanciát vállalunk és nyommentesen építjük be az alkatrészt.)

Ha e-könyvekkel vagy e-könyvolvasókkal kapcsolatos bárminemű útmutatásra, segítségre, tippekre volna szükség, bátran ajánljuk az E-Könyvolvasó Blog közösségét!

Tányérrugós mikrokapcsoló

Típushiba: Az iPod nano 6G gombjainak meghibásodása

Az utóbbi fél évben arra figyeltünk fel, hogy egyre több olyan hatodik generációs iPod nano-val találkozunk, aminek valamelyik gombja nem működik. Az érintőképernyős iPod tetején 3 fizikai gomb foglal helyet: kijelző bekapcsolás/altatás, hangerő növelés és hangerő csökkentés. Mindhárom gomb egy szalagkábelen elhelyezkedő mikrokapcsolót nyom be, ami az alaplapra továbbítja a jeleket. A mikrokapcsolóról készítettem egy vázlatot, hogy könnyebben el lehessen képzelni, hogyan működik:

Tányérrugós mikrokapcsoló

A sematikus oldalnézeti képen látszik, hogy a kapcsoló egyik érintkezési pontja egy kisebb kör, a másik pedig ezt a kis kört körülölelő karika. Erre van ráhelyezve egy fém tányérrugó, ami lenyomáskor a külső peremével a külső karikához, a belső benyomott részével pedig a kis körlaphoz ér hozzá és így zárja az áramkört. A megnyomás egzaktságát a rugóra egy fólián keresztül ráragasztott bütyök adja, ezt a bütyköt nyomja be a készülék fém nyomógombja.

Hasonló elven működik egyébként az iPhone-ok Home gombja is, amiről korábban írtunk is (az is típushiba volt…).

Eddig látszólag minden rendben is volna, de sajnos a gyakorlatban nagyon sok ilyen mikrokapcsoló hibásodik meg az iPod nano-kban. Ez amiatt van, mert a fóliára ráragasztott bütyök néha leválik a fóliáról és anélkül már a fém nyomógomb nem tudja kellő mértékben benyomni a tányérrugót, hogy az kapcsoljon. Ebben az esetben az a megoldás, hogy a készüléket teljesen szét kell bontani, hogy a 3mm-es mikrokapcsolóhoz hozzáférjünk és a kapcsolóból kioperáljuk a tányérrugót fóliával és bütyökkel együtt. Ha ezt kicseréltük, újra működőképes lesz a gomb a készülék szakszerű összeszerelése után.

Az iPhone Home gombjánál egyébként az Apple más megoldást alkalmazott, ott amiatt nem jelentkezett ez a probléma: a bütyök a fólia anyagából türemkedik ki, nem pedig külön van ráragasztva.

Egyébként az Apple a 2010-es évektől kezdve alkalmaz ilyen miniatűr mikrokapcsolókat az iPhone-okban, iPad-ekben és iPod készülékekben, ezeknél az eszközöknél előfordulhat a meghibásodás a bütyök leesése miatt. Reméljük az Apple hamarosan kitalál valamiféle megoldást a problémára – bár az is lehet, hogy ez az idővel tönkremenő gombok a tervezett elavulás nagyszabású elméletének része.

A javításról és az érintett alkatrészről természetesen készítettünk pár fotót, hogy láthassuk, hogy valójában miről is van szó.

Sajnos nincs jobb megoldásunk a hiba kijavítására, mint a gyári megoldás: A kapcsoló eredeti állapotát állítjuk vissza a hibás (hiányzó bütyök) fólia kicserélésével. Ezzel azonban a típushiba okát nem tudjuk megszüntetni – idővel előfordulhat, hogy az új fóliáról is leválik a bütyök. Sőt az is előfordulhat, hogy idővel egy másik gomb mondja fel a szolgálatot. Ilyen esetben legfeljebb árengedményt tudunk adni a javítás árából – az Apple helyett is szégyellve magunkat :)

Túlfeszültségvédett aljzat

Kis fejlesztés – villámvédett aljzatok

Minden apró, de fontos részletre igyekszünk odafigyelni műhelyünk fejlesztése terén is. Ugyan eddig sem volt semmi problémánk az elektromos hálózatunkkal, mégis úgy gondoltuk, hogy fejlesztünk a munkaállomások áramellátásunk biztonságán és rendezettségén.

Túlfeszültségvédett aljzat

Minden munkaasztalunk alá kiváló minőségű, német gyártmányú túlfeszültségvédett (ez a legfontosabb!) dugaljzatokat szereltünk fel. Ezek az elosztók nem engedik, hogy egy esetleges meghibásodás során a hálózatból a magasfeszültség tönkretegye a töltőkre kötött eszközöket, egyből leoldanak, ha hibát észlelnek. Így a tápegységek és a rájuk kötött készülékek nem mehetnek tönkre egy esetleges feszültségingadozás vagy vihar, villámlás során.