Címke: zuhanás

Phantom 3 Advanced teljeskörű javítása

hosszú nyomozás


Phantom 3 ESC hiba – és a megoldás!

Ismét egy izgalmas nyomozás borzolta a kedélyeket drónszervizünkben! Egy lezuhant Phantom 3 Professional drón szenvedett látszólag apró sérüléseket, a váz az egyik motornál megrepedt, de szerencsére a gimbal-kamera épségben megmaradt. Mégsem tudott felszállni többé a drón, indításkor a hírhedt “ESC Status Error” hibaüzenetet adta válaszul.

ESC-nek (Electronic Speed Controller) a drónok motorjait meghajtó vezérlőket nevezzük. A drónokban (az olcsó játékdrónokat leszámítva) szénkefe nélküli (brushless), háromfázisú aszinkron motorokat alkalmaznak a gyártók a hosszú élettartamuk, karbantartásmentességük és jó menettulajdonságaik miatt. Az ilyen motorok meghajtásához és vezérléséhez elengedhetetlen az ESC modul.

A Phantom 3 sorozat drónjaiban a központi “alaplapon” vannak a motorok vezérléséért felelős ESC egységek. Egy ilyen egység általában egy mikrokontrollerből, egy motorvezérlő chip-ből és jópár mosfet alkatrészből áll. Valahogy úgy működik, hogy a mikrokontroller a drón agyától (Flight Controller, FC) kapja az utasítást, hogy mennyire pörgesse a motorokat; az feldolgozza az utasítást és motormeghajtó chipen keresztül kapcsolgattatja a mosfeteket, amik az akkutól rendelkezésre álló egyenáramot a motor különböző tekercseire adagolják, épp olyan ütemű fáziseltolással, hogy a motor a kívánt sebességgel kezd el forogni.

Olvass tovább és kiderül, hogy mi okozza az “ESC Status Error” hibaüzenetet a Phantom 3 drónoknál!

A Phntom 4 kamerája kicsit csálén áll, nem is működik

"Ott van a bozótba, szedd összefele!"


Lezuhant Phantom 4: törött tartóláb, szakadt antennák, elgörbült kamera

Nemrég két DJI Phantom drón is járt nálunk, egyik a Phantom 4-es sorozatot, másik a Phantom 4 Pro sorozatot képviselte. A Phantom 4 egy hibás manőver következtében zuhant le, és összetört a lába, amiben az antennái és iránytűi is vannak, valamint teljesen eldeformálódott a gimbal-kamera egysége is. A kameraegységet most nem szedtük darabokra, arról majd egy külön cikket írunk, viszont a “landing gear”-nek is nevezett tartóláb cseréjét bemutatjuk fotókkal illusztrálva.

Phantom javítás. A burkolat alá futnak be az antennák és az iránytű vezetékei

A burkolat alá futnak be az antennák és az iránytű vezetékei

A gyártó a drónok karjaiban, lábaiban helyezi el általában antennákat, hiszen ezek azok a részei a drónnak, amik a legmesszebb vannak a drón elektronikus alkatrészeitől és a motoroktól. Ezek működése ugyanis elektromágneses interferenciát okozhat a közvetlen közelükben, ezért az antennákat és az iránytűt a lehető legmesszebb kell helyezni ezen alkatrészektől. Antennák esetében az sem mindegy, hogy milyen irányban állnak, általában függőlegesen kell elhelyezni őket, így kézenfekvő, hogy a drón lábaiban keresett nekik helyet a DJI. (Nem ide tartozik, de a GPS modulnál például az a fontos, hogy a drón legtetején legyen, így került az a Mavic-eknél, a Spak-oknál, a Phantom-oknál, és az összes DJI drónnál felülre.)

Több képet és a javítás leírását itt találod!

DJI Spark vázcsere, törött kar cseréje

kartörés és vázcsere


Videó: Törött vázú DJI Spark javítás

Egy balul sikerült landoláskor könnyen letörhet Spark drónunk egyik karja a motorral együtt. A karok a váz részét képezik, ezért a törést sajnos csak a váz cseréjével lehet orvosolni. Úgy tűnik, hogy ez az egyik gyenge pontja ezeknek a drónoknak. Van megoldás, videón bemutatjuk!

Pár hete is egy sérült vázú Spark-ot javítottunk, amelynek az egyik karja tövében eltört a műanyag váz. A váz cseréje meglehetősen sok időt vett igénybe: gyakorlatilag a drón összes belső alkatrészét és a karokon lévő motorokat át kell építeni egy új vázba. Készítettünk egy time-lapse videót a munkáról, kíváncsiak vagyunk mit gondoltok róla!

Nézd meg a videónkat!

FPV drónépítés

Itt érdemes kezdeni az drónépítést


Hogyan kezdjünk bele a drónépítésbe?

Az előző cikkem végén azt ígértem, hogy bemutatom röviden azokat a forrásokat (weboldalak, Youtube-csatornák, fórumok), amik nagyon sokat segítettek nekem abban, hogy elinduljak a drónépítés eleinte rögös és kanyargós, majd egyre inkább simább és egyenesebb útjain.

Vigyázat! Az alábbi oldalak böngészése borzasztó sok időt el tud rabolni az embertől, teljesen magába tudja szippantani az arra fogékonyakat! Emellett óriási mennyiségű tudást lehet ez alatt az idő alatt magunkba szívni a témáról.

Én így gyűjtöttem tapasztalatot »