Címke: hiba

Phantom 3 Advanced teljeskörű javítása

hosszú nyomozás


Phantom 3 ESC hiba – és a megoldás!

Ismét egy izgalmas nyomozás borzolta a kedélyeket drónszervizünkben! Egy lezuhant Phantom 3 Professional drón szenvedett látszólag apró sérüléseket, a váz az egyik motornál megrepedt, de szerencsére a gimbal-kamera épségben megmaradt. Mégsem tudott felszállni többé a drón, indításkor a hírhedt “ESC Status Error” hibaüzenetet adta válaszul.

ESC-nek (Electronic Speed Controller) a drónok motorjait meghajtó vezérlőket nevezzük. A drónokban (az olcsó játékdrónokat leszámítva) szénkefe nélküli (brushless), háromfázisú aszinkron motorokat alkalmaznak a gyártók a hosszú élettartamuk, karbantartásmentességük és jó menettulajdonságaik miatt. Az ilyen motorok meghajtásához és vezérléséhez elengedhetetlen az ESC modul.

A Phantom 3 sorozat drónjaiban a központi “alaplapon” vannak a motorok vezérléséért felelős ESC egységek. Egy ilyen egység általában egy mikrokontrollerből, egy motorvezérlő chip-ből és jópár mosfet alkatrészből áll. Valahogy úgy működik, hogy a mikrokontroller a drón agyától (Flight Controller, FC) kapja az utasítást, hogy mennyire pörgesse a motorokat; az feldolgozza az utasítást és motormeghajtó chipen keresztül kapcsolgattatja a mosfeteket, amik az akkutól rendelkezésre álló egyenáramot a motor különböző tekercseire adagolják, épp olyan ütemű fáziseltolással, hogy a motor a kívánt sebességgel kezd el forogni.

Mi okozza az ESC hibát?

Több hiba is okozhat “ESC Status Error”-t a DJI drónokban.

Ha az egyik motor túl nagy terhelést kap, esetleg megakad és nem tud forogni, leéghetnek a tekercsei. Jópár ilyen esettel találkoztunk a Mavic 2 Pro/Zoom modelleknél. Az ESC képes felismerni, ha a motor nem üzemképes, és ezt visszajelzi a drón fő vezérlőegységének, aki hibát jelez. Az ilyen hiba könnyen felismerhető: a motortekercsek lakkozott vezetékein látható felhólyagosodás, égésnyomok tanúskodnak a tekercs leégéséről.

Másik hibalehetőség, ha a motor a tartósabb, mint az azt meghajtó mosfet alkatrészek, és esetleg valamelyik zárlatossá válik. Itt már nehezebb a dolgunk. Türelmesen, egyesével ki kell mérni, tesztelni kell ezeket az apró alkatrészeket, és így esetleg rá lehet jönni, hogy melyik a hibás. A panel a legtöbb esetben lakkozva van, ami tovább nehezíti a méricskélést. Ha megvan a hibás mosfet, ki kell forrasztani (nem egyszerű az alsó forrasztási pontok miatt), és helyette újat kell beforrasztani.

Phantom 3 Pro ESC panelje, középen az FC

Phantom 3 Pro ESC panelje, középen az FC

ESC hiba jelentkezhet akkor is, ha a drón fő vezérlőegysége (az FC) nem tud kommunikálni az ESC modulokkal. Iyenkor meg kell vizsgálni, hogy a négy ESC modul közül vajon csak eggyel nem működik a kommunikáció (ha igen, akkor vajon melyikkel?), vagy egyikkel sem. A választól függően meg kell vizsgálni a kommunikáció közös és különálló csatornáit, és így lehet szűkíteni a nyomozást.

Kommunikációs hiba jelentkezhet akkor is, ha az ESC vezérlő nem kap tápfeszültséget, és emiatt nem “kapcsol be”. Ilyenkor olyan, mintha nem is lenne motorja a drónnak, még a kezdeti bekapcsolási zenét sem játssza le a drón.

A Phantom 3 Pro esete

A kezdeti bekezdésben említett drón esetében a motorok vizsgálatával kezdtem. Kézzel megforgatva szabadon, akadásmentesen forogtak, nem láttam rajtuk égésnyomokat, tekercseik épek voltak. Az ESC panelen sem láttam nyilvánvaló égési sérüléseket, tehát a mosfetek hibáját is elvetettem első körben.

A Phantom 3 drónok ESC paneljánek a közepébe van beforrasztva az FC panel. Két oldalról 21-21 forrasztási ponton keresztül kapcsolódik az ESC panelre, ami egyébként fő kommunikációs és erőátviteli egységként is üzemel. Az ESC panel vezetékpályái kapcsolják össze az perifériákat (iránytű, alsó szenzorok, gimbal-kamera modul, GPS) egymással és az FC-vel.

A helyéről kiforrasztott repülésvezérlő (FC)

A helyéről kiforrasztott repülésvezérlő (FC)

Ki tudtam deríteteni a drón diagnosztikai fájljaiból, hogy nemcsak az egyik ESC-t nem látja az FC, hanem egyiket sem. Gyakori eset, hogy a két sorban beforrasztott FC egyik-másik forrasztási pontja elreped egy ütés hatására, és ez könnyen okozhat kommunikációs problémát az ESC modulokkal. Ezért újraforrasztottam az FC-t, de az sajnos nem oldotta meg a problémát. Néha az ütődéskor behajló váz tud lesodorni egy-két SMD alkatrészt, ami hibához vezethet, de esetünkben nem volt erről szó, alaposan átvizsgáltam a panelt.

Le szerettem volna ellenőrizni, hogy az FC modul hibátlan-e, ezért egy saját drónról átforrasztottam az FC modult. Azzal is ugyanezt a hibát kaptam, továbbra sem indultak a motorok. Ebből arra következtettem, hogy nem az FC-vel van a baj, hanem továbbra is a kommunikációval, vagy a tápellátással.

Tovább méregettem az alaplapon, és észrevettem azt, hogy az ESC vezérlők kivezetett tesztpontjain nem tudtam tápfeszültséget mérni. Pár helyen megvolt az elvárt 5V, 3V6, 12V, de a mikrokontrollereknél hiányzott a 3V3. Ez jó nyomnak bizonyult, kiderítettük, hogy zárlat van valahol a panelen, és emiatt nem működik az a tápvonal. Hosszas méregetést követően megtaláltuk a ludast: egy aprócska kondenzátor zárlatos volt, és emiatt nem jutott tápellátás az ESC modulok számára! Gyorsan ki is cseréltem a kondit, és lássunk csodát, a következő bekapcsolásnál már muzsikáltak a motorok, be lehetett indítani gond nélkül.

Az már csak hab a tortán, hogy pár meghorzsolódott vezetéket zsugorcsövezni kellett a biztonság kedvéért. A GPS modul csatlakozója pedig is el volt törve, újat forrasztottam a helyére. A repedt burkolatot is ki fogom cserélni, és hamarosan összeépítem véglegesen a drónt, és mehetünk repülni!

Egy-egy ilyen nehéz javítási eset megfejtése mindig jó nagy lendületet ad a javítási kedvemnek! Van is egy saját Phantom 3 Pro-m is, ami szintén ESC hibás, kíváncsi vagyok, hogy azzal sikerül-e a fenti tapasztalatokkal felvértezve megküzdeni, és végül működésre bírnom!

iPhone 7 Audio dekóder IC az alaplapon

hiba hiba hátán


A halmozottan hátrányos helyzetű iPhone 7

Szóba kerültek már korábban az iPhone 7 gyakoribb hibái, de még most, a készülék 2016 ősz bemutatása után lassan három évvel is jönnek felszínre újabb típushibák. Mi azokat a hibákat nevezzük típushibának, amik nagy arányban fordulnak elő egy modell életciklusa során, és általában maguktól “jönnek elő”. Ebben a cikkünkben az iPhone 7 gyakori problémáit fogjuk összefoglalni.

Ha érdekel, hogy a több iPhone modell esetében milyen típushibákkal találkoztunk az elmúlt évek során, ezt a cikkünket ajánljuk. Ebben összegyűjtöttük az egyes iPhone modellek legtipikusabb tüneteit, kezdve az iPhone 5-től egészen az iPhone X-ig. Nem mintha a korábbi modelleknek nem lettek volna jellemző hibái… Emlékszik még valaki az iPhone 3GS repedő hátlapjára vagy az első generációs iPhone nem érzékelő kijelzőjére?

Olvass továbbaz iPhone 7 típushibáiról!

A háttérben lévő rugót még tartja a műanyag, de azt is kicseréljük fémre

Túl egyszerű lenne...


Ez a konstrukciós hiba okozza az iMac kijelzők lebukását

Szinte az összes 2012 után gyártott iMac-nél előfordulhat egy nagyon bosszantó hibajelenség, amitől mindenkit megkímélhetett volna az Apple, ha a gyártás során pár forinttal többet költ egy apró alkatrészre. Lebukott az iMac kijelző!

A 2012 végén és azt követően gyártott iMac-ek kijelzője minden előjel nélkül egyszer csak lebillen, és hiába hajtjuk vissza, nem marad meg a helyén, ismét előre dől. A kijelzőt a talapzathoz képest egy nagyon erős rugós mechanizmus támasztja, és annak segítségével lehet beállítani az ideális betekintési szöget. Ha ez a rugós mechanizmus valamiért tönkremegy, akkor nincs ami megtartsa a kijelzőt, és az a súlyánál fogva előrebukik.

Megoldásunk egyszerű, de örökké tart. Nézd meg!

akkuteljesítmény


Akkucsere és tesztelés egy iPhone 5s-ben

Az iPhone-okba épített akkumulátorok nagyjából 800 – 1200 feltöltési és lemerítési ciklusra vannak tervezve, ez alatt az idő alatt használódik el annyira az akku, hogy érdemes legyen cserélni. Ha azt vesszük, hogy egy iPhone átlagos használat mellett 1 napot bír ki és esténként bedugjuk tölteni, könnyen kiszámolható, hogy körülbelül 3 év alatt fog elhasználódni az akkumulátor és válik szükségessé az akkucsere.

Ha keveset bír iPhone-od egy feltöltéssel, annak több oka is lehet. Elmagyarázzuk mik ezek, lehetséges megoldási javaslatokat is teszünk vagy akár a helyszínen segítünk.

Tudd meg, hogyan ellenőrizheted az iPhone 5s akkumulátor állapotát, mikor szükséges cserélni az akksit és miért merül gyorsan a telefonod! »