Címke: javítás

Mavic Air 2 javítás

Time-lapse videó


Mavic Air 2 javítás – Karcsere

Pár napja kaptam egy Mavic Air 2-t javításra, ami a drónokhoz képest elég szokatlan módon, nem leeséstől sérült meg, hanem felszállás előtt átment rajta egy kerékpáros…

Óriási szerencse ebben a méltatlan a szerencsétlenségben, hogy a Mavic Air 2 gimbal-kamerája ép maradt, és “csak” három karja sérült meg. Az első kar antennatartó kitámasztója letörött, és a motor tengelye elferdült, a két hátsó karon pedig csak a tengely ferdült el kis mértékben.

A hátsó motorokon a tengelyt vissza tudtam ugyan húzni annyira, hogy a kiegyensúlyozatlanság minimálisra csökkenjen (a repülés biztonságára és a felvételkészítésre ne legyen semmiféle negatív hatással), és elkerülhető legyen a karcsere, de végül a Megrendelő kérésére a hátsó karokat is kicseréltem. A Mavic kategóriájú drónoknál az a tapasztalatom, hogy ha van egy minimális kiegyensúlyozatlansága a motornak, az még nem tud gondot okozni.

Nagyobb motorú drónoknál a motorcserét vagy forgórészcserét javaslom mindenképpen, ha elferdül a tengely, hiszen ezeknél már akkora a forgó tömeg, hogy az a csapágyat túlterhelheti, és a repülésvezérlőt is megzavarhatja.

Rendhagyó módon most time-lapse videót a javítás folyamatáról.

Itt folytatódik a cikk a videóval

Még ennél is rosszabbul nézett ki a kameramodul, amikor megkaptam a drónt

Ütközött, törött, majd újjászületett


DJI Spark kameravédő üveg cseréje

A minap egy törött kameraüvegű Spark-ot kaptam javításra, gondoltam készítek pár képet a munkafolyamatról. Szerencsére a kameramodul és a kameralencse nem sérült, csak a védő üveglap törött pókhálósra.

Szikével óvatosan kifejtettem a szilánkokat

Szikével óvatosan kifejtettem a szilánkokat

Egy másik, sérült gimbal sértetlen üveglapját ki tudtam bontani a modulból, így lett alkatrészem a drónhoz.

Egy új üveglapot precízen beragasztottam egy erős, de rugalmas ragasztóval

Egy új üveglapot precízen beragasztottam egy erős, de rugalmas ragasztóval

Ezen kívül az egyik motorvezérlő ESC-ről pattant le egy felületforrasztott alkatrész, de szerencsére a pad-eket nem vitte magával, így egy másik ESC-ről át lehetett forrasztani a hiányzó félvezetőt.

A drónt leteszteltem, repültem vele, ismét szép a képe! Itt a vége, fuss el véle.

A tetőn kilógó középső vezetéket pedig a felső pólus aljára kellett forrasztani. Észreveszed a hibát?

drónantennák a nagyítónk alatt


DJI távirányítók javítása – III. rész: Sérült antenna javítása

Korábbi cikkeimben a DJI távirányítók USB-problémájáról, illetve különféle antenna-átalakításokról, jelerősítésről írtam. Most egy Phantom 3 távirányító törött antennájának a javítását mutatom be.

Nem túl strapabíró: le is tört

A Phantom 3 Standard távirányítója Wi-Fi-s rendszerű, és elég egyszerű felépítésű. A külső egy szál antenna az irányításért felelős, a távirányító belsejében lévő két másik “kockaantenna” pedig az élőkép közvetítéséért. A külső antenna sajnos nagyon vékony, könnyen letörik. Rosszabb esetben nemcsak letörik, hanem el is szakad az antennavezeték. Mivel nem lehet kapni a DJI-tól ilyen antennát, nem marad más hátra, mint kicserélni a vezetéket. Ehhez gyakorlatilag újra kell építeni az antennát.

Így oldottuk meg az antenna javítását »

A Mavic Mini távirányítója átalakítás előtt, és mellette az új antennacsatlakozók és antennák.

Minél messzebbre!


DJI távirányítók javítása – II. rész: Jelerősítés

Előző cikkemben a DJI távirányítók egyik leggyakoribb hibáját, az USB csatlakozók törését mutattam be. Most nem egészen javításról, hanem inkább hardveres átalakításról lesz szó.

Varázslatos antennák

Annak ellenére, hogy viszonylag sokat szereltem és készítettem antennákat, és kísérleteztem különféle megoldásokkal a versenydrónjaim építéskor, nem mondhatnám, hogy teljesen átlátom a működésüket, számomra inkább valamiféle varázslatnak tűnik ahogy a távirányítón küldött parancsot eljuttatják a sokszáz-sokezer méterre lévő drónhoz. Azt azonban elmondhatom, hogy megtanultam az egyik szaktekintélytől, IBCrazy-től, hogy “There’s no such thing as free lunch”, azaz nincsen ingyen energia az antennák esetében sem, legfeljebb irányítani, formálni lehet a rádióhullámok terjedését, amivel optimalizálhatjuk a drónunk kapcsolatát a távirányítóval.

A Mavic Mini távirányítója átalakítás előtt, és mellette az új antennacsatlakozók és antennák.

A Mavic Mini távirányítója átalakítás előtt, és mellette az új antennacsatlakozók és antennák.

Olvass az antennacseréről és más hatótávnövelési módokról!

Már be tudunk szerezni gyári gimbal-kamera modult a Mavic Mini-hez is

Szándékos nehezítés


Megoldható a Mavic Mini gimbal-kalibrálás!

Az elmúlt hónapokban sajnos nem jutott időm érdekesebb drón javításokról írni, pedig lett volna bőven cikktéma! Volt jópár – általam mumusnak nevezett – munka is, amikkel napokig, néha hetekig küzdöttem, de végül mindegyiket sikerült megfejtenem. Sokfelé el fogok kalandozni a mostani írásomban, mert jópár témakörben sikerült előrelépnem, aminek szerintem nemcsak én fogok örülni!

A gyakoribb javítások a Mavic Pro gimbal-javítások és karcserék voltak, elkezdett terjedni a Mavic 2 Pro is, javítottam jópár példányt. A Mavic 2 Pro gimbalproblémák még kicsit mumusnak számítanak, mert nagyon nehezen szerelhető a gimbalszerkezetük, ha nyommentesen és igényesen szeretnénk dolgozni, és persze, hogy úgy szeretnénk! A Mavic Mini igazi slágerdrón lett, és ez a javítások számából is meglátszik, általában az első motoros karjuk vagy a gimbalszerkezetük törik egy-egy szerencsétlen manőver következtében. A Mavic Mini-k egyébként barátságos szerkezetek, jól lehet szerelni őket, ésszerű felépítésűek. Spark-ból is érkezett jópár darab, ezeknél gyakran motort vagy komplett vázat kellett cserélni egy-egy kartörés miatt. Sajnos a Spark ilyen szempontból szerencsétlen konstrukció: a karok a váz részét képezik, ezért kartörés esetén teljes átépítésre van szükség, ami igen hosszadalmas és aprólékos munka. Nagyon várom már az első Mavic Air 2-t, amit szétszedhetek, és alaposan megvizsgálhatok.

Szétszedett Mavic 2 Pro

Szétszedett Mavic 2 Pro

Itt olvashatsz tovább a Mavic Mini gimbalproblémáiról, és a megoldásról »