Címke: javítás

Phantom 3 Advanced teljeskörű javítása

Phantom 3 ESC hiba – és a megoldás!

Ismét egy izgalmas nyomozás borzolta a kedélyeket drónszervizünkben! Egy lezuhant Phantom 3 Professional drón szenvedett látszólag apró sérüléseket, a váz az egyik motornál megrepedt, de szerencsére a gimbal-kamera épségben megmaradt. Mégsem tudott felszállni többé a drón, indításkor a hírhedt “ESC Status Error” hibaüzenetet adta válaszul.

ESC-nek (Electronic Speed Controller) a drónok motorjait meghajtó vezérlőket nevezzük. A drónokban (az olcsó játékdrónokat leszámítva) szénkefe nélküli (brushless), háromfázisú aszinkron motorokat alkalmaznak a gyártók a hosszú élettartamuk, karbantartásmentességük és jó menettulajdonságaik miatt. Az ilyen motorok meghajtásához és vezérléséhez elengedhetetlen az ESC modul.

A Phantom 3 sorozat drónjaiban a központi “alaplapon” vannak a motorok vezérléséért felelős ESC egységek. Egy ilyen egység általában egy mikrokontrollerből, egy motorvezérlő chip-ből és jópár mosfet alkatrészből áll. Valahogy úgy működik, hogy a mikrokontroller a drón agyától (Flight Controller, FC) kapja az utasítást, hogy mennyire pörgesse a motorokat; az feldolgozza az utasítást és motormeghajtó chipen keresztül kapcsolgattatja a mosfeteket, amik az akkutól rendelkezésre álló egyenáramot a motor különböző tekercseire adagolják, épp olyan ütemű fáziseltolással, hogy a motor a kívánt sebességgel kezd el forogni.

Mi okozza az ESC hibát?

Több hiba is okozhat “ESC Status Error”-t a DJI drónokban.

Ha az egyik motor túl nagy terhelést kap, esetleg megakad és nem tud forogni, leéghetnek a tekercsei. Jópár ilyen esettel találkoztunk a Mavic 2 Pro/Zoom modelleknél. Az ESC képes felismerni, ha a motor nem üzemképes, és ezt visszajelzi a drón fő vezérlőegységének, aki hibát jelez. Az ilyen hiba könnyen felismerhető: a motortekercsek lakkozott vezetékein látható felhólyagosodás, égésnyomok tanúskodnak a tekercs leégéséről.

Másik hibalehetőség, ha a motor a tartósabb, mint az azt meghajtó mosfet alkatrészek, és esetleg valamelyik zárlatossá válik. Itt már nehezebb a dolgunk. Türelmesen, egyesével ki kell mérni, tesztelni kell ezeket az apró alkatrészeket, és így esetleg rá lehet jönni, hogy melyik a hibás. A panel a legtöbb esetben lakkozva van, ami tovább nehezíti a méricskélést. Ha megvan a hibás mosfet, ki kell forrasztani (nem egyszerű az alsó forrasztási pontok miatt), és helyette újat kell beforrasztani.

Phantom 3 Pro ESC panelje, középen az FC

Phantom 3 Pro ESC panelje, középen az FC

ESC hiba jelentkezhet akkor is, ha a drón fő vezérlőegysége (az FC) nem tud kommunikálni az ESC modulokkal. Iyenkor meg kell vizsgálni, hogy a négy ESC modul közül vajon csak eggyel nem működik a kommunikáció (ha igen, akkor vajon melyikkel?), vagy egyikkel sem. A választól függően meg kell vizsgálni a kommunikáció közös és különálló csatornáit, és így lehet szűkíteni a nyomozást.

Kommunikációs hiba jelentkezhet akkor is, ha az ESC vezérlő nem kap tápfeszültséget, és emiatt nem “kapcsol be”. Ilyenkor olyan, mintha nem is lenne motorja a drónnak, még a kezdeti bekapcsolási zenét sem játssza le a drón.

A Phantom 3 Pro esete

A kezdeti bekezdésben említett drón esetében a motorok vizsgálatával kezdtem. Kézzel megforgatva szabadon, akadásmentesen forogtak, nem láttam rajtuk égésnyomokat, tekercseik épek voltak. Az ESC panelen sem láttam nyilvánvaló égési sérüléseket, tehát a mosfetek hibáját is elvetettem első körben.

A Phantom 3 drónok ESC paneljánek a közepébe van beforrasztva az FC panel. Két oldalról 21-21 forrasztási ponton keresztül kapcsolódik az ESC panelre, ami egyébként fő kommunikációs és erőátviteli egységként is üzemel. Az ESC panel vezetékpályái kapcsolják össze az perifériákat (iránytű, alsó szenzorok, gimbal-kamera modul, GPS) egymással és az FC-vel.

A helyéről kiforrasztott repülésvezérlő (FC)

A helyéről kiforrasztott repülésvezérlő (FC)

Ki tudtam deríteteni a drón diagnosztikai fájljaiból, hogy nemcsak az egyik ESC-t nem látja az FC, hanem egyiket sem. Gyakori eset, hogy a két sorban beforrasztott FC egyik-másik forrasztási pontja elreped egy ütés hatására, és ez könnyen okozhat kommunikációs problémát az ESC modulokkal. Ezért újraforrasztottam az FC-t, de az sajnos nem oldotta meg a problémát. Néha az ütődéskor behajló váz tud lesodorni egy-két SMD alkatrészt, ami hibához vezethet, de esetünkben nem volt erről szó, alaposan átvizsgáltam a panelt.

Le szerettem volna ellenőrizni, hogy az FC modul hibátlan-e, ezért egy saját drónról átforrasztottam az FC modult. Azzal is ugyanezt a hibát kaptam, továbbra sem indultak a motorok. Ebből arra következtettem, hogy nem az FC-vel van a baj, hanem továbbra is a kommunikációval, vagy a tápellátással.

Tovább méregettem az alaplapon, és észrevettem azt, hogy az ESC vezérlők kivezetett tesztpontjain nem tudtam tápfeszültséget mérni. Pár helyen megvolt az elvárt 5V, 3V6, 12V, de a mikrokontrollereknél hiányzott a 3V3. Ez jó nyomnak bizonyult, kiderítettük, hogy zárlat van valahol a panelen, és emiatt nem működik az a tápvonal. Hosszas méregetést követően megtaláltuk a ludast: egy aprócska kondenzátor zárlatos volt, és emiatt nem jutott tápellátás az ESC modulok számára! Gyorsan ki is cseréltem a kondit, és lássunk csodát, a következő bekapcsolásnál már muzsikáltak a motorok, be lehetett indítani gond nélkül.

Az már csak hab a tortán, hogy pár meghorzsolódott vezetéket zsugorcsövezni kellett a biztonság kedvéért. A GPS modul csatlakozója pedig is el volt törve, újat forrasztottam a helyére. A repedt burkolatot is ki fogom cserélni, és hamarosan összeépítem véglegesen a drónt, és mehetünk repülni!

Egy-egy ilyen nehéz javítási eset megfejtése mindig jó nagy lendületet ad a javítási kedvemnek! Van is egy saját Phantom 3 Pro-m is, ami szintén ESC hibás, kíváncsi vagyok, hogy azzal sikerül-e a fenti tapasztalatokkal felvértezve megküzdeni, és végül működésre bírnom!

iPhone X törött hátlapja, hátlapcsere, törött iPhone hátlap cseréje

"újra divat az üveg hátlap"


Érdemes foglalkozni a törött iPhone hátlapok cseréjével?

Akármennyire is próbálunk lelkesedni az Apple termékeiért, az utóbbi időben egyre nehezebben tudjuk átélni az Apple életérzést. Mi ugyanis nemcsak használjuk az Apple termékeit, hanem – milyen meglepő! – szervizeljük is azokat. Tudvalevő, hogy a független szervizek munkáját az Apple soha nem nézte jó szemmel. Egyáltalán nem érdeke, hogy a sérült vagy hibás készülékét meg tudja javíttatni a felhasználó, sokkal inkább az a célja, hogy vásároljon helyette újat. Természetesen ezen nagyobb hasznot tud realizálni a vállalat. Egy törött iPhone hátlap cseréje pedig ugyanerre a jelenségre jó példa. Ebben a cikkben ezt a javítást járjuk most körbe.

Rövidtávú, haszonleső szemléletmód

Ezek fényében nem meglepő, hogy az Apple nemhogy nem segíti, hanem minden lehetséges eszközzel megpróbálja megakadályozni a készülékeinek gazdaságos javítását. Ez egy hihetetlenül rövidlátó és nem fenntartható gondolkodás. És várható is, hogy idővel egyre több csalódott vásárló fog más, nyitottabb gyártók felé fordulni. (Nem mennénk bele mélyen, de szerintünk az Apple termékeket már csak a jól megszokott és elég stabilnak mondható iOS és Mac OS szoftver adja el. Hardverileg és megbízhatóság szempontjából már bőven találhatunk ebben az árkategóriában jobb minőségű és jobban szerelhető terméket. Erről jut eszembe a 2016 óta gyártott MacBook Pro Retina, ami maga a megtestesült vicc kategória a házon kívül vezetett, kívülről is látható, sérülékeny kijelzővezetékével. Ez normál használat mellett másfél év alatt (a garancia lejárta után) tönkremegy az összes gépben…)

Megmutatjuk az Apple újabb húzását, amivel a saját sírját ássa »

Inspire 1 szakadt kábel javítása

Enyhe becsapódás


Rázós landolás egy DJI Inspire drónnal

Még tavaly történt az eset, csak a fotókat most találtam meg, gondoltam megér egy szösszenetet. Javítottunk egy Inspire 1 drónt, ami elég nagy lendülettel landolhatott, mivel a gimbaltartó kiszakadt a felette lévő tartóvázból.

A gimbaltartó szerkezet gumibakokkal van felfüggesztve rezgéscsillapítási célból, és van egy fél-egy centiméteres holtjátéka, amit a belecsatlakozó kábelek engednek. Egy nagyobb ütés hatására ez a felfüggesztés jobban meglendülhet lefelé (ez történt most is), és az egyik szalagkábel csatlakozója kiszakadt a foglalatából. A kiszakadás következtében a csatlakozó műanyag foglalata több helyen eltörött, így egy új foglalatba kellett átszerelnünk a rugós érintkezőjű végekkel szerelt vezetékeket.

A bejegyzés itt folytatódik, a képeket ide kattintva tudod megnézni »

Sérült, kontakthibás jack csatlakozó javítás

Recseg, kontakthibás?


Fejhallgatók jack csatlakozójának javítása

Akármilyen fülhallgatóról, fejhallgatóról is legyen szó, az összes ilyen audiotermék leggyengébb pontja az audio jack csatlakozó. Napi szinten többször kihúzzuk, bedugjuk, zsebre vágjuk, törik, hajlik, húzódik, így jó esetben is csak pár évet bírnak ki a fejhallgatók, és először csak recsegéssel, később teljes elnémulással tudatják tönkremenetelüket. Megkerestük a megoldást.

Bár a legtöbb gyártó kísérletezik különféle törésgátló megoldásokkal, sajnos még mindig vezető halálok a fejhallgatók körében a kábel megtörése. Hiába kerül egy kisebb vagyonba egy-egy jobb minőségű fülhallgató vagy fejhallgató, a gyártók általában nem tudnak (vagy nem akarnak) mit kezdeni ezzel a könnyen javítható, de kritikus hibával, és általában nem biztosítanak lehetőséget a készülékeik javítására.

Szerettünk volna kezdeni ezzel a problémával valamit, úgyhogy utánajártunk a javítási lehetőségeknek.