Az Apple gaztettei – 1. rész: kijelzőcsere megnehezítve
Bognár András – 2018. szeptember 12. – 7 hozzászólás
Cikksorozatot indítunk, amelyben elsősorban azokat a bosszantó dolgokat fogjuk sorra venni, amikkel az Apple megnehezíti a felhasználóinak az almás eszközeik rentábilis javíttatását. Szerintünk ezek a „gonosz fricskák” nemcsak az Apple márka presztízsét rombolják a felhasználóik körében, hanem legtöbbjük egyszerűen nevetségessé teszi a céget.
Kezdjük is rögtön az újabb iPhone-ok és MacBook Pro gépek kijelzőcseréjével! Első hallásra nem tűnhet bonyolultnak a feladat, hiszen azt eddig is tudtuk, hogy az iPhone-ok felépítése kissé komplikált és a bennük lévő 50-60 csavar közül alig akad pár egyforma. Ugyanakkor amit az iPhone 8 és iPhone X sorozatnál tapasztaltunk, az meglepett minket is!
Tartalomjegyzék
Hivatalos Apple szerviz vs. független Apple szerviz?
Úgy tűnik, hogy az Apple megpróbál mindent megtenni annak érdekében, hogy a felhasználók csakis a hivatalos szervizekben javíttathassák készülékeiket – mondani sem kell – igen borsos áron. Ezzel szemben az utóbbi időben egyre erősödik a „javítás szabadságát” védők tábora is, ami lassan a törvényhozás szintjére emeli a szembenálló feleket. (Korábban hasonló helyzeteket okozott az amerikai autógyártók gyakorlata, miszerint aki nem a hivatalos márkaszervizben javíttatta autóját, annak megszűnt a garanciális jogosultsága. Végül a törvényhozás több államban is kimondta a javítás szabadságát. További olvasmány és kiindulópont: Wikipedia – Right to Repair).
Mi is úgy véljük, hogy nem szabad elvenni senkitől azt a lehetőséget, hogy készülékét ott javíttassa, ahol szeretné. Akár otthon a saját szerszámaival, ha megvan hozzá a kellő kézügyessége és bátorsága! Az Apple éppen ellenkezőjét próbálja elérni: se a felhasználók, se pedig a független Apple szervizek – mint például mi – ne tudjunk egyszerűen javítani Apple készülékeket. És éppen ezért egy új praktikával nehezíti az iPhone szervizek dolgát. Lássuk mi az!
![Ha már nincs meg az eredeti sérült kijelző, nem lehet miről átmenteni a gyári azonosítót az új kijelzőre](https://appsolute.hu/wp-content/uploads/2018/09/P1110152-1000x667.jpg)
Ha már nincs meg az eredeti sérült kijelző, nem lehet miről átmenteni a gyári azonosítót az új kijelzőre
Egy iPhone szerviz apró kihívásai…
Az új iPhone modellek kijelzőjében egy chip tárolja a kijelző egyedi azonosítóját, mely azonosító a készülék alaplapján is el van tárolva. A készülék elindulásakor összehasonlítja a kettő azonosítót, és ha egyeznek, hibátlanul működni fog. Ha egy másik iPhone 8 vagy iPhone X gyári kijelzőjét átépítenénk a készülékbe, az automata fényérzékelés kikapcsolna. Ugyan a készülék használható maradna, de bosszantó volna, hogy napfényes időben külön állítgatni kell a fényerőt, hogy lássuk a kijelzőt.
Ez egy icipici apróság, de egyszerűen nagyon bosszantó tud lenni. Nincsen technológiai alapja, ami miatt ennek így kellene működnie. A fényérzékelő szenzor ráadásul nem is az iPhone kijelzőjének a része, hanem egy külön alkatrész a kijelző mögött. Egyszerűen nincs épkézláb magyarázat, hogy miért tiltja le ezt a funkciót az Apple egy kijelzőcsere esetén. Illetve van: megnehezíteni a nem hivatalos szervizek dolgát.
Probléma megoldva
Természetesen van megoldás, nem is bonyolult. Be lehet szerezni egy apró célgépet, amire a készülék eredeti, sérült kijelzőmodulját rácsatlakoztatva ki lehet olvasni annak azonosítóját, és az új kijelző adattároló chipjébe át lehet írni ezt az azonosítót. Probléma megoldva, kijelzőcsere után is működni fog a fényérzékelő!
Úgy tűnik, hogy szervizes témakörben már nem gondolja érvényesnek az Apple a Think Different jelmondatát.
Hasonló gyártói trükközések az iPhone X esetében is
Hasonló a helyzet még az iPhone X Face ID funkciójával is. Ha az egyik előlapi kameramodul meghibásodik és kicserélnénk, onnantól nem működik az arcfelismerés a készüléken. Vajon mi indokolja azt, hogy egy kamera, ami csak egy passzív eszköz, ami a képet szolgáltatja a telefon agyának, össze legyen párosítva az alaplappal, és ha bármi baja van, a felhasználó ne cseréltethesse ki, hanem új készüléket kelljen vásárolnia?
Már az Apple sem a régi
Tényleg nem értjük, hogy minek fárad az ilyen bosszantásokkal az Apple, amikor várható, hogy előbb vagy utóbb a független szervizek simán meg fogják oldani ezeket a problémákat. Onnantól kezdve pedig minden megy a régi, bevált módon. Rövidtávon csak azok a gyanútlan ügyfelek fogják bánni az Apple intézkedését, akik valamiért nem tudták eljuttatni a készüléküket olyan helyre, ahol megvan a megfelelő céleszköz a kijelző azonosítójának átírására. (Gondolhatunk Amerikára is, ahol más nagyságrendben mérik a távolságot. Egy hivatalos Apple Store-ig akár ezer kilométereket szükséges utazni.) Hosszútávon egy-egy ilyen döntés a cég jó megítélését és hírnevét rombolja. Egyre több Ügyfelünktől halljuk mi is, hogy az Apple már nem a régi.
Kezd sok lenni
Az egyébként eddig sem zavart minket, hogy az Apple semmiféle háttértámogatást nem biztosított számunkra (szervizprogramok, eszközök, leírások), de ezekkel, a szabad szervizeket célzó, és munkájukat ellehetetlenítő intézkedéseivel már kezdik kihúzni a gyufát, hogy finoman fogalmazzunk. Nem vártunk vállveregetést sem az eddigi munkánkért, amivel már nagyon sok kiábrándult Apple-felhasználó hitét adtuk vissza a Cégben, de azért ez már kezd sok lenni kedves Apple!
Akit érdekel a Right to Repair témája, és hozzánk hasonlóan inspirálódni szeretne, az kövesse a New York-i Louis Rossmann Youtube csatornáját, vagy nézzétek meg ezt a szívmelengető videót Jessáról, az alaplapjavító anyukáról:
Környezetvédelmi vonatkozások
Szorosan ide kapcsolódik a környezetvédelem kérdése is. Az a helyzet, hogy egy gigavállalat a megszerzett hatalmas profittal a markában továbbra is csak azon pörgeti az agytekervényeit, hogy hogyan tudna még több nyereséget termelni. Ahelyett, hogy elkezdene gondolkozni a társadalmi felelősségén is. Aki ekkora anyagi erőforrásokkal bír, sokkal könnyebben tudna jó példát mutatni a világnak, a többi versenytársának. Sőt mi több, az egyszerű Apple felhasználóknak is. Csak egy olyan cég harácsol, aki fél, hogy hamarosan vége a mókának. Egy magabiztos, felelősségteljes cégvezetés mindig hosszútávon gondolkozik és gondol a jövőre. Ezt sajnos most nemigazán tapasztaljuk az Apple-nél. Reméljük, hogy hamarosan észhez térnek.
Mi lenne a megoldás?
Hogy viselkedhetne felelősségteljesebben az Apple? Nagyon egyszerű: minél egyszerűbb lenne egy Apple telefon javítása (és nem nehezítené meg a gyártó a javítást 40 különféle csavarral, meg a fent említett trükkökkel), annál kevesebb tönkrement iPhone végezné a szeméthalmokon. Igaz, valamivel lehet, hogy kevesebb új telefoneladás is lenne, ami fájhat anyagilag. De milyen jó érzés lehetne egy ekkora vállalat vezetőinek, hogy jó irányba próbálják terelni a világot? És mellé talán még a jelenleg tapasztalható hatalmas mértékű elektromos hulladék termelés is mérséklődhetne valamelyest. Érdekes, hogy a Samsung mindeközben sokkal egyszerűbbé teszi készülékeinek javítását, mely mondani sem kell, sokkal környezetbarátabb szemléletről árulkodik. Ez a nemrégiben történt Samsung javításunk, a Samsung Galaxy S6 Edge kijelzőcsere során derült ki számunkra.
Ti mit gondoltok?
Szerintetek is probléma, hogy az Apple egyre inkább korlátozza a készülékeinek szervizelési lehetőségeit? Van valami olyan ok, ami elkerülhette a figyelmünket? Kinek jó ez az egész? Köszönjük hozzászólásaitokat!
Az Apple gaztettei itt folytatódnak!
7 hozzászólás
[…] gépeikben és telefonjaikban is rendre felbukkannak típushibák, amiknek a javítása a fenti és már korábban bemutatott praktikák miatt egyre […]
[…] Az Apple “gaztetteiről” szóló cikksorozatunk első része itt olvasható. […]
[…] az Apple, ami nagyon nem szimpatikus számomra. (Ennek jeleiről részletesen írtunk amúgy az Apple gaztetteiről szóló cikksorozatunk […]
[…] használható forrasztási sablonokon keresztül, a programozó célgépekig, amelyekkel a kódolt alkatrészek átépíthetőek más készülékbe. Évről évre nehezedik a pálya, és vannak olyan […]
[…] Az Apple gaztettei – 1. rész: kijelzőcsere megnehezítve […]
[…] és nagy részüket lehet is javítani. Bár a nem hivatalos szervizek működését évről évre nehezíti az Apple különböző […]
[…] számára. A “háború” 2017-ben, az iPhone 8 és X szériák megjelenésével kezdődött. És azóta is tart az óriáscég hadjárata. Folyamatosan egyre komolyabb védelmi kódokat, […]