Címke: drónszerviz

drónjavítás, statisztika, évértékelő, drónjavítások számokban

évértékelő


Drónjavítások számokban

Egy kicsit kísérleteztünk a grafikon-megjelenítéssel, és egyébként is be szerettünk volna számolni az elmúlt évek drónjavítási tapasztalatairól. Úgyhogy készítettünk pár diagramot, amik a szervizünkben leadott DJI drónok modell szerinti megoszlását mutatják. Először felidézzük a 2017-es év számait, majd folytatjuk a 2018-as drónjavítások részletezésével. A drónos statisztikából igyekeztünk levonni néhány következtetést is.

Drónjavítások – 2017

Láthatjuk, hogy a Mavic Pro (26%), Phantom 3 sorozat (30%) szinte fej-fej mellett végzett az év végi összesítésben, a Spark (19%) és a Phantom 4 sorozat (16%) már kisebb arányban képviseltette magát. Ebből az eredményből nem lehet levonni következtetést az egyes dróntípusok megbízhatóságára vonatkozóan, hiszen viszonylag kevés (43 darab) kvadkoptert javítottunk 2017-ben (2016 év végén kezdtük), illetve a típusok is éppen megjelentek, kifutottak ebben az időtartományban, tehát nem egy állandósult helyzetből vettünk mintát.

Általánosságban az a véleményünk alakult ki az első évben, hogy a DJI drónjai egytől-egyig jól megtervezett, jó minőségű anyagokból megépített, kulturáltan javítható drónok, érdemes velük továbbra is foglalkozni és fejleszteni ezt a profilunkat. Mindegyik típusnak vannak a többitől megkülönböztető előnyei és hátrányai, illetve mindegyik típusban felfedeztünk kisebb nagyobb konstrukciós hibákat, amik megnehezíthetik a javítást. Megismertük a DJI egyes modelleinek gyakori típushibáit is, és az így kialakult összkép segít minket abban, hogy sok szempontból megközelítve tudunk tanácsot adni, illetve döntést segítő kérdéseket feltenni a leendő drón-tulajdonosoknak.

Ha érdekel, hogyan változott a drónok aránya és összmennyisége 2018-ban, kattints ide a folytatáshoz!

A Mavic 2 Zoom gimbal-kamera modulját igen könnyű kivenni

ilyen is ritkán történik


Mavic 2 Pro és Zoom: átgondoltabb konstrukció?

Ugyan már fél éve megjelent a DJI legújabb félprofi-kompakt drónja, a Mavic 2 (Pro és Zoom változat), és már jópár sérült példánnyal találkoztunk, csak most jutottunk el odáig, hogy írjunk is szerelési tapasztalatainkról. Hiába, általában sokkal több a tennivalónk, mint az “újságírásra” maradó időnk. A Mavic Pro óta megjelent Spark és Mavic Air drónokban folyamatos előrelépéseket láttunk a DJI drónok konstrukcióját illetően, nincs ez másképp a Mavic 2 Pro/Zoom modellel sem. Úgy tűnik, hogy a gyártó is rájött arra, hogy a meghibásodott drónokat célszerű úgy megtervezni, hogy a sérülékeny alkatrészek könnyen cserélhetők legyenek, hiszen így sok erőforrást tud megtakarítani a termék eladása utáni támogatási időszakban.

Kétségtelen, hogy a DJI drónok legsérülékenyebb alkatrésze egyben az egyik legdrágább alkatrész is. A gimbal-kamera egységről van szó, ami egyben tartalmazza a digitális képkészítés éppen aktuális csúcsszenzorát és lencserendszerét, valamint egy hihetetlenül precíz elektromechanikus szerkezetet, aminek a vezérlése 3 tengely mentén folyamatosan stabilizálja a kameraegységet. Ennek a két dolognak a fúziója eredményezi azt, hogy a levegőben szálló, és igencsak remegő drónról mégis rezzenéstelen és stabil felvételeket tudunk készíteni.

Ebben az írásban a gimbal-kamera modul cseréjére fókuszálunk, olvass tovább, ha érdekel!

Egyszerűnek tűnik, vajon tényleg az?


Mavic 2 Pro gimbalcsere – egyszerűbb lesz?

A neten fellelhető videók tanúsága szerint a Mavic 2 Pro kameracseréje, gimbal-javítása egyszerűbb lesz, mint valaha. Ugyanis nem kell megbontani a drónt felülről, hanem elég lesz a drón elejéből kicsavarni pár csavart, lecsatlakoztatni egy szalagkábelt, és kibillenthető lesz a kameraegység a rugalmas felfüggesztésével együtt. Íme egy hasznos videó a gimbalcsere kapcsán:

A drón legsérülékenyebb pontja

Ez a gyártó részéről érthető és logikus lépés, hiszen ezeknek a gépeknek továbbra is a gimbal-kamera egysége a legsérülékenyebb pontja, és leggyakrabban azok javítására van szükség, tehát fontos, hogy minél gyorsabban elvégezhető legyen a csere.

Ugyanakkor a komplett kameracsere egészen biztos, hogy borsos árú javítás lesz, gyakorlatilag a gimbal-kamera ára teszi ki a drón árának jelentős részét. Emiatt továbbra is lesz létjogosultsága a sérült gimbal vagy a kamera külön történő javításának. A korábbiakhoz hasonló furmányos megoldásokkal fogunk találkozni, ha még jobban darabjaira szeretnénk majd bontani a sérült Mavic 2 Pro vagy Mavic 2 Zoom gimbalját, kameráját. Kíváncsian várjuk, milyen lesz szerelni az új Mavic 2 drónokat!

Mavic Pro – Kiszakadt gimbal-kamera, gimbalcsere

Ez a látvány sajnos nem ritka: Mavic Pro kiszakadt gimbal-kamerája…

Fontos a dokumentálás

Drónjavításainkról viszonylag gyakran írunk. Néha persze csak egy szösszenetet, ahogy az iménti gondolatokat is a leendő Mavic 2 Pro gimbalcsere kapcsán. De szeretjük dokumentálni javításainkat, észrevételeinket, tanácsainkat. Volt már sok törött DJI Mavic Pro drón nálunk, akadtak rugós tengely cserék. Készítettünk videót a törött vázú DJI Spark javításáról, és sokszor volt dolgunk Phantom 4-el is. Zuhanás és minden, ami ezzel jár: törött tartóláb, szakadt antennák, elgörbült kamera.

Szóval nem állunk meg, folytatjuk a dokumentálást, írást, és reméljük ezekkel másoknak is hasznára lehetünk.

A Phntom 4 kamerája kicsit csálén áll, nem is működik

"Ott van a bozótba, szedd összefele!"


Lezuhant Phantom 4: törött tartóláb, szakadt antennák, elgörbült kamera

Nemrég két DJI Phantom drón is járt nálunk, egyik a Phantom 4-es sorozatot, másik a Phantom 4 Pro sorozatot képviselte. A Phantom 4 egy hibás manőver következtében zuhant le, és összetört a lába, amiben az antennái és iránytűi is vannak, valamint teljesen eldeformálódott a gimbal-kamera egysége is. A kameraegységet most nem szedtük darabokra, arról majd egy külön cikket írunk, viszont a “landing gear”-nek is nevezett tartóláb cseréjét bemutatjuk fotókkal illusztrálva.

Phantom javítás. A burkolat alá futnak be az antennák és az iránytű vezetékei

A burkolat alá futnak be az antennák és az iránytű vezetékei

A gyártó a drónok karjaiban, lábaiban helyezi el általában antennákat, hiszen ezek azok a részei a drónnak, amik a legmesszebb vannak a drón elektronikus alkatrészeitől és a motoroktól. Ezek működése ugyanis elektromágneses interferenciát okozhat a közvetlen közelükben, ezért az antennákat és az iránytűt a lehető legmesszebb kell helyezni ezen alkatrészektől. Antennák esetében az sem mindegy, hogy milyen irányban állnak, általában függőlegesen kell elhelyezni őket, így kézenfekvő, hogy a drón lábaiban keresett nekik helyet a DJI. (Nem ide tartozik, de a GPS modulnál például az a fontos, hogy a drón legtetején legyen, így került az a Mavic-eknél, a Spak-oknál, a Phantom-oknál, és az összes DJI drónnál felülre.)

Több képet és a javítás leírását itt találod!

Kicsit alakítani kellett


Drónépítés projekt: Kezd összeállni az új drón

Legutóbb ott hagytuk abba, hogy hol érdemes elindulni, ha drónépítésbe fognánk, illetve honnan érdemes beszerezni hozzá az alkatrészeket. Nem tétlenkedtem az elmúlt hetekben, hónapokban, nagyon sokat tanultam, fejlődtem és követtem az “iparági” fejlesztéseket, és összeállítottam új drónom alkatrészlistáját. Sőt, nemhogy összeállítottam, meg is rendeltem. Meg is érkezett minden, így az építést is elkezdhettem szabad óráimban. De ne szaladjunk ennyire előre!

A kiválasztott alkatrészeimről az építés sorrendjében fogok majd említést tenni, de lehet, hogy a végén egy listát is összeállítok róluk. A váz összeállításával kezdődik a drón építése, így először arról fogok írni.

Olvass tovább, hogy megismerd a drónépítés folyamatát »