A Mavic Pro akkumulátorának főbb alkotórészei

Pár érdekesség


Mitől intelligens a DJI Intelligens Akkumulátor?

Érkezett hozzánk egy hibás Mavic Pro akkumulátor, és miután meggyőződtünk róla, hogy nem tudjuk életre kelteni, szétszedtük, hogy megtudjuk, mi rejtőzik a burkolat alatt, és mitől kerül egy kisebb vagyonba egy DJI drónakkumulátor.

Ha nyommentesen szeretnénk szétszedni az akkumulátort, nem lesz könnyű dolgunk, de kis türelemmel és a hasonló eszközök szerelésével szerzett rutinunkkal végül sérülés nélkül szét tudtuk nyitni az akku házát.

Az akkut lényegében 3 darab sorba kapcsolt 3830 mAh kapacitású Lítium-ion Polimer cella, illetve egy komplett töltésvezérlő áramkör alkotja. A cellák sorba vannak kapcsolva, és az akku így éri el a névleges 11,4 Voltos feszültségét, ugyanakkor a sorba kapcsolt cellák külön is ki vannak vezetve a töltőelektronikához, mivel az külön-külön figyeli a cellák állapotát, vezérli az egyenletes töltést, és hiba esetén tiltja le a teljes akkumulátor működését (valószínűleg ez történt ezzel az akkuval is).

A töltőelektronikát megvizsgálva több érdekességet is találhatunk. Egyrészt ezen a panelen van a négy LED, ami a töltöttségi állapotot mutatja, és egyéb információkkal is tud szolgálni a LED-ekkel megjelenített hibakódok által. Másrészt van a panelre kötve egy hőérzékelő is, ami alapesetben a cellák közé van bevezetve, és ha az bármi rendellenes hőmérsékletet észlel (túl hideg vagy túl meleg), közbe tud avatkozni.

A töltésvezérlő panel hátoldalán elég sok tesztpontot is találhatunk. Ezek egy része (GND, V1, V2, V3) a cellákhoz vezet közvetlenül, mérési lehetőséget biztosítva. Találtam még SDA, SCL nevű pad-eket is, ezek az I2C protokollhoz kapcsolódó pontok, segítségükkel újra lehetne programozni az akku működését vezérlő Texas Instruments BQ30Z55 69TG4 ATG3 töltésvezérlő IC-t és az MSP430 mikrokontrollert, ami a töltésvezérlő IC és a drón közötti kommunikációt biztosítja. Utánaolvasva elég mély és érdekes témának ígérkezik, de nem tudom, mikor lesz időm elmélyedni jobban a témában.

Valószínűleg sok olyan akkut meg lehetne menteni, ami csak a vezérlő hibája vagy félreprogramozódása miatt nem használható már. Volt még egyébként TXD és RXD pad is a lapon, ami az akkucsatlakozó két oldalsó érintkezőjére van kivezetve, és valószínűleg a vezérlőáramkör programozását, frissítését teszi lehetővé. Van egy BAT+ és egy BAT- pad is, ami a sorba kapcsolt cellákra kapcsolódik egy kellően vastag kábellel, illetve egy PACK+ és egy PACK- pad is, amin az akkucsatlakozóra kimenő feszültség mérhető az akku bekapcsolt állapotában. Amit nem tudtam még megfejteni az a TEST, DIS, RST (reset?), SWI, TP1, TP2, PRES_N, AD_PACK+ pad-ek funkciója. Majd egyszer talán még megfejtem jobban a témát!

A biztonságos repülés feltétele az, hogy a drón ismerje a tápellátást adó akkumulátor paramétereit. Ezt úgy lehet megvalósítani, hogy egy teljes vezérlést is bele kell építeni az akkumulátor-csomagba, ami felügyeli és nyomon követi a töltés során felvett és a kisütések során leadott energia mennyiségét, ezáltal ki tudja számolni az akku valós kapacitását. Ez a beépített vezérlés további fontos információkkal szolgál a drón repülésvezérlő szoftvere számára, jelzi, ha túl hideg vagy túl meleg az akku, illetve előre tudja jelezni a fennmaradó töltésmennyiséget a drón számára. Ettől lesz “intelligens” az akku, és emiatt kerül viszonylag sok pénzbe egy új akkumulátor.

Egyébként ugyanilyen elven működik az összes DJI drón akkumulátora. A Spark, Phantom sorozat, Inspire akkumulátoraiban is megtalálható a cellák mellett a töltésvezérlő elektronika. Az Inspire 2 akkumulátorába egyébként még külön fűtőelemet is épített a gyártó, hogy hideg időben egy kis előmelegítést is biztosíthasson saját magának az akku, így jobb teljesítményt nyújtson repülés közben.

Még egy érdekesség: a DJI akkumulátorokhoz nem szükséges különleges töltő: elég hozzájuk egy stabil tápegység, amin pontosan be lehet állítani a töltőfeszültséget. Az akku meghatározott “lábaira” kapcsolva ezt a feszültséget, a beépített töltőáramkör megoldja a drón akkumulátorcelláinak egyenletes töltését a beépített balanszcsatlakozón keresztül.

iPhone akkumulátor kalibrálás

akkumulátorok csúcsformában


iPhone akkumulátor kalibrálás – lépésről lépésre

Az iPhone kiemelkedő akkumulátor-élettartammal rendelkezik, viszont nem minden felhasználó tapasztalja a csúcsteljesítményt. Elengedhetetlen, hogy a lítium-ion akkumulátorok belső elektronikáját időközönként kalibráljuk. Ebben a cikkünkben az iPhone akkumulátor kalibrálásának folyamatát fogjuk megismerni. Ezt a karbantartás jellegű rutint érdemes havonta elvégezni ahhoz, hogy hosszú távon is jól teljesítsen telefonunk. A kalibrálás az iPad-eknél is működik, illetve az összes hasonló, lítium-ionos akkumulátort használó eszköznél is.

Ismerd meg az iPhone akkumulátor kalibrálás 8 lépését!

Így néz ki teljes pompájában a kis cukiság

Apró méret – óriási öröm!


Mikro-drón móka! (+videó)

Amikor akad egy kis szabadidőm, szívesen tervezek és építek mikro-drónokat. Ha csak a videó érdekel, a cikkem végén megnézheted!

A kihívást az jelenti számomra ebben a műfajban, hogy egyszerre kell a megtervezett és legyártott váznak könnyűnek és strapabírónak lennie, és az sem árt, ha funkcionális és esztétikus is! Ezek az apró jószágok akkuval együtt kb. 30 grammot nyomnak, és minden egyes gramm levegőbe emeléséért keményen megküzdenek az apró motorjaik. Egy cellás akkumulátorral működnek, emiatt nagyon kicsi a teljesítményük, érezhetően sokkal több gázt kell adni az emelkedéshez, gyorsításokhoz, és viszonylag nehéz újra felemelkedni süllyedésből. Instagram oldalunkon megnézheted az egyik próbarepülésemet.

Olvass tovább, hadd folytatódjon a móka!

MacBook típushibák, sad macbook, Apple gépek hibái, pro kontra

elismerni ha hibázol...


Apple termékek típushibái, I. rész: a Macek világa

Az Apple számítógépei, az iMac-ek, MacBook-ok a közvélemény és a szakmédia szerint is a legmegbízhatóbbak közé tartoznak. Ezt gyakran azzal magyarázzák, hogy a szoftvere egyedülállóan stabil, akkumulátorideje felülmúlhatatlan, a felhasználói élmény is szuper, könnyűek, hordozhatók, és nem kell őket gyakran cserélni. Tényleg így van ez?

Összegyűjtöttük az elmúlt 10 év leggyakoribb Mac típushibáit. Mindenki hibázik persze, de az Apple néha nehezen ismeri el a hibáit. Máskor viszont nagyvonalú is tud lenni, lásd a cikk alján található jelenleg is aktív hivatalos csereprogramok listáját!

Olvass tovább, és mindenre fény derül!

#Széljegyzet: Beázott Mac gépek, és a legfontosabb tanácsok “vizes problémákra”

Rövid szösszenet azokból a legfontosabb tanácsokból, melyeket akkor adunk, ha egy beázott Mac géppel állsz a kezedben, kétségbeesetten…

A legfontosabb tanácsok beázott Mac esetén

  1. Semmiképp ne próbáld tölteni és bekapcsolni a készülékedet!
  2. A lehető legrövidebb idő alatt próbáld meg eljuttatni egy szervizbe, ahol szét lehet szedni és ki lehet tisztítani. Ha a beázott gép szinte azonnal egy Mac szervizbe (akár futárszolgálattal is) kerül és ott megfelelően tisztítják, akkor a végösszeg 15-20.000 Ft körül végződhet, ha viszont nem jut el a gép gyorsan egy számítógép szervizbe és a tulajdonos úgy dönt, hogy ő bizony házi praktikákat fog alkalmazni, akkor az szokott történni, hogy a korrózió lassan felfalja az alaplapot. Ez pedig már egy költségesebb Mac javítást eredményez: minimum egy alaplap javítás lesz szükséges, ami egy 40-80.000 Ft-os tétel, de akár az alaplap cseréjére is szükség lehet. Ráadásul a meghibásodó perifériák javítása ebben még nincs is benne.

A második tanács azért is különösen fontos, hogy az esetleges adatvesztés mértékét is csökkentsük. Egy beázott számítógépnél bizony fontos kérdés, hogy megmaradtak-e épségben az adataink vagy ha nem, akkor azok menthetők-e. Megnyugtatunk mindenkit, a legtöbb esetben menthetőek az adataink beázás esetén.